Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Unga drottningar.  (läst 1102 gånger)

wictor

Unga drottningar.
« skrivet: 07 sep-07 kl 18:04 »
Susanne skriver att hon har "unga drottningar"

Jag har märkt att ganska många biodlare har svårt med drottningars ålder.

I år födda drottningar är 0 år.

Nästa år 2008 är de ett år.

2009 blir de två år.

Alltså skall dessa drottningar som fötts i år normalt sett kunna prestera goda resultat ganska långt in i framtiden.
Dags för byte av drottningar födda år 2007 är alltså tidigast hösten 2009. Om inte bina vill annat, men då var det säkert fel på henne.

Det är alltid intressant att låta någon drottning gå några år till (2010-2011), speciellt om hon sitter i ett högproducerande samhälle.
Att avla efter en sådan drottning ger goda resultat. Det är inte bara att hon själv blir gammal, hon ger också avkomma som har hög livslängd. Sådana bin vill vi ha, som kan leva länge och såväl pollinera som dra hem honung.

Vi tänker oss en liten avskild bigård med säg 10 samhällen. Avskild betyder att det är några kilometer eller mer till nästa granne med bin.
År 2009 odlar vi efter vår äldsta HÖGPRODUCERANDE drottning och byter i alla samhällen. Friparning. Vi skall låta denna gamla monark leva, men vi flyttar bort kupan till en utbigård några kilometer.
År 2010 odlar vi efter den gamla monarken en gång till, byter YTTERLIGARE en gång i samtliga samhällen. Friparning i den avskilda bigården.
Då kommer dessa nya drottningar att para sig med sin mormor, alltså drönare födda efter den gamla monarken. Nåja, en och annan drönare kommer säkert flygande från annat håll men den mesta parningen sker med "egna" drönare.
Vänta och se... Oftast mycket lyckat resultat.
Men upprepa inte detta nästa år, då blir det inavel...
Skaffa då någon ny drottning utifrån, kontrollera resultatet - och är det gott så upprepa ovanstående. Då kan det räcka att bara göra första bytet, låta den köpta drottningens nya drottningdöttrar friparas, det bör väl vara gott genetiskt material tillhanda nu.
Nytt blod tillförs, vitala bin föds.
Och så fortsätter man, spara bara goda drottningar, odla bara efter det bästa. Och kom ihåg att drönarna inte liknar sin mamma, de är däremot kopior av sin mormor.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Re:Unga drottningar.
« Svar #1 skrivet: 07 sep-07 kl 22:14 »
Försökte lägga susannes nästa svar på rätt ställe. Men jag tokade till det. Så här stod det i.a.f:

Unga drottningar
« skrivet: i dag kl. 09:53:19pm »      

--------------------------------------------------------------------------------
med unga drottningar menar jag att dom är ett år gamla, den ena från juli 2006 och den andra augusti 2006, tyvärr har jag förutom den ras jag själv har, krainer, dessutom en granne med buckfast endast någon kilometer bort och tyvärr har nog min senaste drottning från slutet av augusti 2006 parat sig med någon buckfastdrönare för plötsligt har det dykt upp lite "gulaktiga" bin. Dom har dessutom blivit lite ilsknare, jag måste ha både slöja och handskar  men vi, jag och två till i närheten med krainer, har börjat prata om en "drottningodlingsplats" på behörigt avstånd.

Dela detta:

* Inloggade just nu

684 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Otroligt mycket läsvärda artiklar. Jag väntar alltid med spänning på nästa nummer, en otroligt bra tidning!
/ Pia Elldalen

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser