Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  pollenramar?  (läst 2073 gånger)

fjällan

• Östergötland
pollenramar?
« skrivet: 06 sep-07 kl 21:36 »
har min första kupa i år och har en fråga, jag köpte samhället i början på juni, nu när vi slutskattade upptäcktes inga pollenramar, har haft hjälp av biodlarföreningen att kolla, men dom kliar sig i huvet, varför finns det inget pollen? nu fick jag ett par ramar av en annan i föreningen, men varför har inte mina bin dragit in det själva? vet någon här något om detta?

wictor

Re:pollenramar?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-07 kl 23:34 »
Hej Fjällan

Det finns flera svar.

Jag tror visst att dina bin har pollen. Men rätt ofta fyller de en halv cell med pollen och däröver lägger de honung, som konserveringsmedel.
Detta är lite olika beroende på vilken bi-ras man arbetar med, alltså vilken drottningstam men framför allt vilket drönarunderlag det funnits - de olika drönarna är ju pappa till dina bin.
Normalt sett så har du 6-10 olika pappor i din kupa pch dina bin är bara halvsystrar, men det kan hända att du bara har "en" (alltså drottningen har parat sig med flera drönare som alla hade samma mamma) ... och då kan det bli så att du
-endera inte får mycket pollen
-eller att de gömmer pollen under honung.

Bekymra dig inte.

Gå till affären. Köp sojamjöl. Öppna kupan och lägg ovanpå ramarna medelst sked några strängar sojamjöl på överlisterna. Efter några dagar har bina flyttat ner detta i kakorna. Det gör inget om det blir för mycket, alternativt rasar ner mellan kakorna, bina fixar detta...

Bra att de har pollen nu på hösten, det behövs när yngelsättningen startar till våren under februari-mars innan flygsäsongen börjar.

fjällan

• Östergötland
Re:pollenramar?
« Svar #2 skrivet: 09 sep-07 kl 11:25 »
tack, snälla för svar, man blir ju lite orolig när man är ny på detta, biodling är ju en hel vetenskap och såna här tips tar jag tacksamt emot.
hoppas på ett bra 2008

mvh //Gunnel

Dela detta:

* Inloggade just nu

672 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser