Ursäkta, det här är inte svar på frågan... men jag skiljar inte tacklammen från flocken över huvud taget, och ser ingen anledning at göra det i normala fall. Däremot skal flocken naturligtvis ha så bra bete, att det räcker till både stora lamm och tackor. Vissa av tackorna började bli lite magra mitt på sommaren, då lammen diade som värst, men efter några veckor på nytt bete har de hämtat upp sig snabbt, även om lammen följde med.
Detta gäller lantrasfår, i optimerad köttproduktion är det annorlunda.
Förr, när fåren gick på allmänning, var det knappast fråga om att sära på flocken i förtid.
Ett skäl til att ändå göra det är om man vil ha tidigare lammning än april som det blir nu. Det sägs att får som mina kan lamma lite hur som hälst under året, vilket man kanske i så fall vill försöka styra upp - men än så länge har jag bara upplevt lammning från sista mars och tre veckor fram, lagom till att lammen får smaka det första gräset, vilket jag tycker är absolut perfekt.
Aven gutefårföreningen rekommenderar att inte skilja ifrån lammen
http://www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2025-28.pdfNu kanske du har en annan typ får eller goda skäl til at skilja lammen ifrån, så meningen var inte als at säga att det är något fel på det. Men ville bara få med, att alla lamm inte rutinmässigt måste skiljas ifrån vid viss ålder.
ett PS: I år klipte jag lammen vid ungf. 4 månader, och efter det har de växt jättebra, och - förefaller det - också snabbare klippt banden til tackorna. De äter helt enkelt mer gräs efter de blev av med ullen. Är det någon därute som vet mer om detta?