Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lammskiljning?  (läst 1813 gånger)

hustran

Lammskiljning?
« skrivet: 06 sep-07 kl 07:51 »
Undrar hur länge lammen bör vara borta från tackorna,innan man kan släppa tillbaka livtacklammen? Vi har gutefår.....finns risken att de börjar dia igen,eller har tackorna sinat efter sådär 2 veckor.det blir så "rörigt"med alla olika hagar.

Henning

Re:Lammskiljning?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-07 kl 09:00 »
minst tre veckor bör du vänta. Det finns dock enstaka lamm som går tillbaka till tackan och diar efter betydligt längre tid. Det är är då ökad risk för juverinflammation. Bäst är om du kan hålla livtacklammen för sig själva under det mesta av hösten. De behöver ju dessutom  bättre utfodring än tackorna då de växer fortfarande.

Martin S

« Svar #2 skrivet: 06 sep-07 kl 09:22 »
Ursäkta, det här är inte svar på frågan... men jag skiljar inte tacklammen från flocken över huvud taget, och ser ingen anledning at göra det i normala fall. Däremot skal flocken naturligtvis ha så bra bete, att det räcker till både stora lamm och tackor. Vissa av tackorna började bli lite magra mitt på sommaren, då lammen diade som värst, men efter några veckor på nytt bete har de hämtat upp sig snabbt, även om lammen följde med.

Detta gäller lantrasfår, i optimerad köttproduktion är det annorlunda.
Förr, när fåren gick på allmänning, var det knappast fråga om att sära på flocken i förtid.

Ett skäl til att ändå göra det är om man vil ha tidigare lammning än april som det blir nu. Det sägs att får som mina kan lamma lite hur som hälst under året, vilket man kanske i så fall vill försöka styra upp - men än så länge har jag bara upplevt lammning från sista mars och tre veckor fram, lagom till att lammen får smaka det första gräset, vilket jag tycker är absolut perfekt.

Aven gutefårföreningen rekommenderar att inte skilja ifrån lammen
http://www.gutefar.se/pdf-hand/Hsid%2025-28.pdf

Nu kanske du har en annan typ får eller goda skäl til at skilja lammen ifrån, så meningen var inte als at säga att det är något fel på det. Men ville bara få med, att alla lamm inte rutinmässigt måste skiljas ifrån vid viss ålder.

ett PS: I år klipte jag lammen vid ungf. 4 månader, och efter det har de växt jättebra, och - förefaller det - också snabbare klippt banden til tackorna. De äter helt enkelt mer gräs efter de blev av med ullen. Är det någon därute som vet mer om detta?
« Senast ändrad: 06 sep-07 kl 09:36 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

hustran

« Svar #3 skrivet: 06 sep-07 kl 10:34 »
Tack snälla ni för svaren,det verkar för övrigt som det här med gutar är ngt.mytiskt för somliga.Vi har haft får i ca.30 år ,men det här med gutar är nytt.När man läser från guteföreningens "tidskrift"eller vad det var....så verkar de helt "normala".
Vi fick rådet att inte ge ngt.kraftfoder alls.....Det har gått bra hitills,men nu blir man nervös.
Uj,uj,mad skall man tro.

Martin S

« Svar #4 skrivet: 06 sep-07 kl 11:04 »
Hej
Jag tror ju inte heller på, att vara sig gutar eller allmogefår är fundamentalt annorlunda än andra får... Det är mycket enkelt: Altid bra grovfoder, kraftfoder efter behov... ;) Det är bara det att behoven är olika, och för vissa raser nästan noll. Men även ett allmogefår kan behöva kraftfoder om det får fler lamm eller att grovfodret inte är tilräckligt bra, så skulle jag anta ätt det även är med guter.

Det viktigaste är väl egentligen at ha koll på sina fårs hull. Om man upplevar, at det är en belastning för fåren att ha lammen kvar, och att de har svårt för att komma i lagom hull till betäckningen, ja då kanske man skulle ha skilt dom. Men det är väldigt beroende av betestilgång. I år har vi ju haft gräs i överflod här nere, förre året var det tort som snus länge länge. Då fick jag ge löv, lite hö... och lite kraftfoder mitt i sommaren.
« Senast ändrad: 06 sep-07 kl 11:18 av Martin S »
Dansk invandrare sedan 2000. Inte helt felfri svenska, men jag försöker... Har haft värmlandsfår i Skåne sedan 2005.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 06 sep-07 kl 16:09 »
Det är mycket enkelt: Altid bra grovfoder, kraftfoder efter behov... ;)
Det viktigaste är väl egentligen at ha koll på sina fårs hull.

*Håller med*
och sen när man får slaktavräkningen så ser man om man kunde avgöra vad som var ett bra hull eller inte  ;D ;D

/Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

kolarslantbruk

• KolarsLantbruk
« Svar #6 skrivet: 07 sep-07 kl 16:19 »
Dom lammen man ska ha kvar måste man skilja av dom? Väntar tackorna med att brunsta tills lammen slutat att dia????

Martin S

« Svar #7 skrivet: 07 sep-07 kl 18:46 »
Ja, tackorna har vanligtvis en "upphämtningsperiod" från lammen slutar dia till de brunstar igen. Vil man ha tidig lammning - dvs. tidig brunst, skiljer man lammen ifrån tackorna. Om årscyklusen redan är tidigarelagt kan man ju tycka att det kvittar, men det handlar också om at vilja ha en kort, kontrollerad betäckningssäsong och att kunde ge optimalt foder til hhv. tackor och lamm under sensommaren.

Däremot så MÅSTE du inte skilja ifrån lammen, det gör jag inte själv, jvf. ovan. Lammen slutar ju dia själv, och tackorna knuffar bort dom när dom tröttnar. Vad du gör beror en del på ras och mycket på vilket syfte du har med fårhållet, och på hur lätt eller besvärligt det är för dig at ha fler olika flockar.

Men låter du en tacka ha två-tre stora lam hos sig, skall du ha koll på att hon orkar med det och inte blir mager.
« Senast ändrad: 07 sep-07 kl 18:50 av Martin S »

Dela detta:

* Inloggade just nu

675 gäster, 2 användare
torbjorn, Jonas_

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser