Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Top Bar Hive  (läst 1508 gånger)

ason

• Småland
    • getapulien.se
Top Bar Hive
« skrivet: 05 sep-07 kl 22:33 »
Nån som har testat detta ...??? *väldigt nyfiken*
Försöker leva självhushåll sen 2002

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
Re:Top Bar Hive
« Svar #1 skrivet: 05 sep-07 kl 22:35 »
 ??? ??? ???
är Återprenumerant såklart.

ason

• Småland
    • getapulien.se
« Svar #2 skrivet: 05 sep-07 kl 22:39 »
sorry... lite mer info...
http://bees.farvista.net/tmyt.htm
Försöker leva självhushåll sen 2002

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #3 skrivet: 06 sep-07 kl 14:01 »
Kikade på sidan och det verkar intressant!

Svårt med bitermer på amerikanska, men jag får väl kämpa på... :P Det stod ju en hel del om varroa också som jag tänkta försöka ta mig igenom.

Det är stiltje på jobbet idag, så jag har ägnat en bra stund åt att surfa runt och leta ekologiska bekämpningsmetoder mot varroa :-[

edit: Hittade en sida på svenska http://web.telia.com/~u53103424/nba2004_2/tbh.html
« Senast ändrad: 06 sep-07 kl 14:16 av mille »
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #4 skrivet: 07 sep-07 kl 13:46 »
detta är verkligen intressant, just det där med att när man stör bina genom att flytta runt ramarna så blir dom känsligare och sjukare. jag lyfter ju i princip aldrig på locket utan låter dom sköta sig själva och jag har två stora, kraftiga samhällen som har gett bra skörd.
En stor nackdel med att "inte lyfta på locket" är att man har ingen koll på om dom tänker svärma. Just nu har jag unga drottningar men nästa år blir det nog värre.
är Återprenumerant såklart.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 07 sep-07 kl 21:48 »
Delade upp från inlägget om unga drottningar, då det hade mer med drottningodling än ämnet TBH att göra.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #6 skrivet: 07 sep-07 kl 22:16 »
Det mest intressanta tycker jag är att man låter bina sköta sitt vaxbygge helt själva och att de då varierar cellstorlekarna på ett sätt som gynner dem och kanske även är hämmande på varroan..

Jag funderar på om man inte borde kunna göra det även i en vanlig trågkupa; att man låter dem bygga i tomma ramar? Sedan kan man ju ha vanliga skattlådor ovanpå.
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser