Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  flytta bikupor  (läst 3220 gånger)

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
flytta bikupor
« skrivet: 04 sep-07 kl 12:49 »
Jag måste flytta mina två kupor, nu står dom vid boningshuset vilket slutade med ett bistucket grannbarn som var och lekte hos oss samma dag jag snodde det sista av binas honung. Dessutom tycker dom om vår badbalja lite väl mycket.
När är bästa tiden, sträckan dom skall flyttas är c:a 75m
är Återprenumerant såklart.

KuLi

• Gäst
Re:flytta bikupor
« Svar #1 skrivet: 04 sep-07 kl 14:52 »
Du kan antingen vänta tills bina slutat flyga på hösten.Eller flytta 1 meter om dagen.Det tar 75 dagar,så då kanske de slutat flyga ändå.Ett system som också funkar är att när man flyttat kupan sätta en glasskiva framför flustret.Då måste bina när de flyger ut ta nya orienteringspunkter,och då hittar de tillbaka till nya platsen

KuLi

wictor

« Svar #2 skrivet: 04 sep-07 kl 14:58 »
Flytta idag.
2-3 kilometer...

Vänta nån vecka eller två, sen kan du flytta tillbaka dem till det nya stället, ta då gärna en granruska (gren) och luta mot kupan så de blir tvingade att flyga ut i sidled, om mot förmodan nåt bi kommer ihåg gamla stället så orienterar de om sig...

Att man flyttar kvällstid är väl självklart? Annars hittar ju inte flygbina sitt hem.

Men å andra sidan, nu är det höst och snart slut på flygningen. (Och badbaljan hemma hos dig står väl snart öde?)
Lätt att flytta bina när flygningen slutat. Gör det dock inte på vintern när de sitter i klot, de blir så störda att samhället kan dö.
Endera nu i höst, eller till våren efter rensflygningen.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-07 kl 19:15 »
jo jag vet att man kan flytta ut dom utanför deras "aktionsradie" och sen flytta tillbaka dom, tyvärr jag jag precis invinrat dom med 22kg socker vardera så det blir ju lite tungt att släpa på men det kanske egentligen är den bästa lösningen.

Att flytta en meter om dagen verkar ju vara en bra ide men då jag har två kupor blir det ju problem eftersom den andra hamnar på den förstas plats, om jag bara flyttar den ena så hamnar ju den andra närmare än deras egna,
var den någon som hängde med där?
är Återprenumerant såklart.

beekeepern

• Biodling honung. Säljer bin och avläggare.
    • Värmland
« Svar #4 skrivet: 04 sep-07 kl 21:23 »
Använd dig av glasskivan, det fungerar för mig.
mvh. beekeepern
Man måste sätta sig ner ibland, så att själen hinner i fatt.
Sökare...
Eller så kan det vara bättre att resa sig från datorn och göra något praktiskt ett tag, för att rensa skallen.

Dela detta:

* Inloggade just nu

635 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Alltid lika härligt när åter trillar ner i brevlådan.
/EmelieT

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser