Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hantverkskollektiv i Stockholm?  (läst 2188 gånger)

Annelitanten

• Södermanland
    • Ung tant
Hantverkskollektiv i Stockholm?
« skrivet: 03 sep-07 kl 15:26 »
Jag och min pojkvän tycker om att pyssla med olika typer av hantverk. Nu är vi inne på mycket textilhantverk. Han lär mig bland annat nålbindning och brickbandsvävning. Vi har också precis kommit igång med en massa sömnadsprojekt. Vi ska köpa en symaskin snart, men än så länge åker vi till föräldrarna och syr.

Vi bor i en liten etta och det blir himla svårt att få plats att klippa typ och skapa mönster och ställa upp symaskin. Då kom vi på den briljanta idén att gå ihop med andra människor och hyra en lokal där man kan ha sina symaskiner, stora bord för klippning, kanske vävstol, tyger och annat. Det kanske kryllar av såna ställen redan, men jag vet inte hur jag ska hitta dom!

Är det någon som känner att det kunde vara en kul grej att starta upp? Kanske som studiecirkel? Har någon tips på var jag skulle kunna tänkas hitta ställen där man kan ha sin symaskin och skapa tillsammans med andra utan att gå en kurs? Man skulle kunna hjälpa varandra, lära olika tekniker och bidra med vad man har i materialväg (mönster, maskiner, redskap, kunskap).

zenzele

• A creative life
Re:Hantverkskollektiv i Stockholm?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-07 kl 18:40 »
Hej! Jag är eventuellt intresserad! Håller på med sömnad, broderi o ska starta upp textiltryck nu i höst. Bor oxå trångt o tycker det är trist att sitta o pula själv. Behöver plats för tryckbord samt tillgång till vask med rinnande vatten. Står i kö för en plats i en förening, men det kan dröja innan jag kommer med där.

Vore för övrigt jättekul o se vad ni gör!!!Jag bor i Midsommarkransen.

Kolla min hemsida: www.freewebs.com/zenzele/ med bilder på grejerna jag gör....

Hör av dig!

/mvh, Helena
Infödd stockholmstjej men med många alternativa idéer o åsikter.
Kreerar hellre än konsumerar.
En sökare som experimenterar sig fram i tillvaron.  För om livet är en linje från födelse till död, vilket liv blir intressantast; en rak linje eller en krokig?

garnludd

• Spinspiration
Re:Hantverkskollektiv i Stockholm?
« Svar #2 skrivet: 16 nov-07 kl 18:51 »
Jag har samma problem! Spinner och väver mest, och behöver plats för mina saker. Det är svårt att hitta en lokal som inte kostar för mycket, jag och en bekant har letat ett tag, men hittills har vi inte hittat något lämpligt.
Säg gärna till om du hittar något!

myckne

SV: Hantverkskollektiv i Stockholm?
« Svar #3 skrivet: 20 sep-08 kl 17:53 »
Hej! Jag läser er tråd och undrar;
Är det inte bättre att starta en förening från början ?
Ideell förening.
Ni kan då arr. loppisar o annat , samt ha lotterier mm för att finansiera en lokal.
Har ni ett litet kapital från början ( medlemsavgift per år 250?per medlem?) så går
allt mycke lättare.
Så tycker jag

Dela detta:

* Inloggade just nu

548 gäster, 1 användare
ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser