Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lama?  (läst 1715 gånger)

Gille

• -
Lama?
« skrivet: 03 sep-07 kl 13:03 »
Hört att lama kan skydda får mot hundar osv men kan de skydda mot människor? Är de svåra att få tag på?
Kaninuppfödare och pelargontant.

Nettis

• Smörblommans Siv
Re:Lama?
« Svar #1 skrivet: 06 sep-07 kl 10:20 »
För några år sen hade min kompis en lamahingst. Hon har hästar och ridverksamhet mest med ston. Laman skyddade stona mot det mesta, han brukade springa mellan stona och avelshingsten så att  inte hingsten skulle kunna se stona..

Många människor som kom var rädd att laman skulle spotta på dem men det gjorde han bara om han blev riktigt arg. Såg honom göra det en gång på 4 år och då var det när en komopis till oss tränade med honom och han ville gå åt ett annat håll än hon ville. Annars var han supersnäll att hålla på med. Han var inkörd med kälke och tyckte att det var kul.

Tyvärr slet han sig och smet in till hästarna och slogs med valacken så att han skadade sin käke så svårt att han måste avlivas.

Tror att det finns en stor uppfödare av lama i Eslövstrakten.

Desdinova

« Svar #2 skrivet: 17 sep-07 kl 10:38 »
Detta är säkert de mest kända lamauppfödarna i Sverige:

http://www.hejdeholm.se/

anette i bugared

• -
« Svar #3 skrivet: 17 sep-07 kl 10:47 »
I senaste numret av Allers (nr 38-07)är det ett reportage från Hejdeholms gård som handlar om deras lamauppfödning.

De har även djur tillförsäljning och är jättetrevliga att prata lama med.
« Senast ändrad: 17 sep-07 kl 10:48 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Haugtussa

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 06 okt-07 kl 08:10 »
En lama skal aldri vært agressiv mot mennesker, så jeg tror ikke de gir noen bra beskyttelse mot mennesker nei. De er avlet til å være letthåndterlige og vennlige mot mennesker. :)

Tuve

• Skåne
« Svar #5 skrivet: 07 okt-07 kl 19:08 »
Jag träffade en som hade vaktlama till sina får. Hon spred ryktet att han kunde bli ondsint mot folk han inte kände. Det var inte sant, men höll säkert en del borta.

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 1 användare
Staem

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som vanligt ett mångfacetterat och informativt nummer om mycket som hör självhushållningen till.
/Håkan

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser