Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan detta vara värt – skogsfastighet ca 7 ha?  (läst 17406 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Re:Vad kan detta vara värt – skogsfastighet ca 7 ha?
« Svar #20 skrivet: 13 sep-07 kl 06:52 »
Förråd/garage/jakt eller (sommar) stuga som inte bebos permanent räknas som ekonomibyggnad och kräver inget bygglov på skogsfastighet.
Det enda man behöver redogöra för, är att byggnaden kan knytas till den näringsverksamhet som bedrivs på fastigheten.
Har nyligen satt upp en nybyggd timmerstuga på ett av mina skiften för åretruntbruk, och den används givetvis som sk "tillfällig bostad"/ekonomibyggnad när jag håller på med skogsarbete på fastigheten.
Hade jag däremot satt upp ett torp/hus eller herrgård med ambitionen att flytta dit och mantalsskriva mig på stället hade en bygglovsansökan varit oundviklig.
Nu ska jag tillägga att mitt skogsinnehav ligger utanför sk "planlagt område", alltså en bit utanför större stad, så det är möjligt att kommunen har strängare regler för skogsfastigheter som ligger inom planlagt område.
Däremot tror jag inte att det är aktuellt i Tuvstarr´s fall som spekulerar på ett skifte 30 km utanför stan.

Det blir att fritidshus (för permanentboende). Frågan är om de tror att jag inte tänker bo på fastigheten eftersom stugan blir utan sk bekvämligheter? Kan det vara ett hinder för att få förvärvstillståndet?

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #21 skrivet: 13 sep-07 kl 06:53 »
Vill du att det skall svälla ännu mer? Du behöver givetvis en Logosol-såg (billigare varianten med motorsåg kanske?), för att bygga dina ekonomibyggnader av din egenuppsågade tall...

Och jaktstugan/övernattningsstugan vid skogsarbete, skall du givetvis knuttimra av eget virke.

Och...

Tyvärr klara inte kroppen av att timra stugan, även om jag drömmer om att göra det. Jag måste köpa den tjänsten.

Helst vill jag nog inte att mitt projekt ska svälla alltför mycket. Vill hålla det rätt så enkelt.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #22 skrivet: 13 sep-07 kl 06:55 »
”Avsikt med förvärvet” står det på anbudsblanketten. Är det en kuggfråga? Vad skriver man? Bruka och bo på fastigheten?

Åter nr 1/13

Filip Skräplund

« Svar #23 skrivet: 13 sep-07 kl 07:33 »
Föryngringen av kalmarken, som du skriver om, är det den första/viktigaste åtgärden? Kan man dra ut på det jobbet under ett par år? Föryngra lite ”pö om pö”?

Är marken bördig blir det snabbt igenväxt med gräs, hallon osv., men säkert i mindre omfattning i norra Sverige.
Gräset är törstigare än man kan tro, så plantorna utsätts för både skugga och torka.
Särskilt tallplantor är känsliga för beskuggning.
Det blir jobbigare att bereda planteringsfläckar (ta bort grässkiktet) ju längre man väntar med planteringen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #24 skrivet: 13 sep-07 kl 10:44 »
Det blir att fritidshus (för permanentboende). Frågan är om de tror att jag inte tänker bo på fastigheten eftersom stugan blir utan sk bekvämligheter? Kan det vara ett hinder för att få förvärvstillståndet?

Skriver du in i förvärvstillstånds-ansökan, att du har för avsikt att permanent "bruka och bo", på fastigheten
så ökar givetvis även dina chanser att de godkänner köpet,,, så långt är jag med.
Problemet är ju bara att du inte har någonstans att bo idag, och måste därför sätta upp en
byggnad för ändamålet, och då är vi ju farligt nära en bygglovsansökan oxå.

Alternativet är ju att "knäppa igen" helt om dina byggplaner i förvärvsansökan och hoppas att det går vägen.
Får du godkänt?, ja då ska det inte föreligga några hinder att du sätter upp din fri-tids-bostad utan bygglov
men ring gärna byggkontoret i aktuell kommun och fråga i rent "hypotetiska" banor om vad som ev gäller.
Jag har inte 100% "grepp" om det ev kan skilja mellan plan och icke planlagt område (se trädmans inlaga).
Men i mitt fall så var det inga problem.
Timmerstugan,,,, eller rättare sagt "skogsarbetarbostaden", som jag satte upp färdigställdes 2006 och sedan
dess tror jag inte att regelverket har ändrats nämvärt.

trädman

« Svar #25 skrivet: 17 sep-07 kl 20:10 »
Jag har mycket svår att tro det skulle vara något problem att få bygglov. De flesta gelsbygdskommuner borde rimligen uppskatta inflyttning och nybyggnad, oavsett vilken standard det handlar om. Vad du anger på anbudsblanketten spelar nog liten roll när du väl köpt marken. Du är knappast tvingad att söka bygglov bara för att du skrivit bo på anbudet. För övrigt är det svårt att villkora markköp med åtgärder som ska göras i framtiden på fastigheten. Minns inte detaljerna nu.

När det gäller föryngringen så går det säkert att ta det lite pö om pö, även om det som någon redan sagd blir svårare med tiden. Om marken redan legat som kalmark länge kan också den lagreglerade gränsen för föryngring  närma sig. Du kan ju alltid för din egen del räkna in föryngringskostnaden (köpa tjänsten) som en del av fastighetsköpet. Hinner/orkar du fixa det själv blir kostnaden lägre om inte låter du någon göra det åt dig och sen är den saken ur världen.

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #26 skrivet: 20 sep-07 kl 22:47 »
Hej
Jag köpte till 7,5 hektar till min fastighet varav 5 hektar blandskog , 0,5 hektar gran G1,2 hektar åker-bete.
Jag bor i Halland och det kostade 200000 kr för ca 500 kubik.
Här nere efter stormar och annat jäkelskap så ligger priserna rakt av på 450-500 kr per kubik.
Men det gäller här nere och antagligen lite större fastigheter.
3 grannar har bytt ägare här och arealerna har legat runt 25 hektar och ca 3000 kubik och priserna ligger runt 1,5 miljoner .Folk är som galningar efter skogsfastigheter.
Även fastigheter där träden är borta är eftertraktade.
Jag vill inte verka negativ men statestik från LRF lägger du dig där så får du nog vara redo att höja en rejäl bit när mäklaren ringer för att trissa upp buden.

Jag måste bara berätta. För 3 år sedan precis före gudrun la jag ett bud på en fastighet på 46 hektar mest mossmark,fina jaktmarker 1600 kubik tall.
Tax värde 196000 kr .
En jaktstuga utan el på 60 kvm utan el fanns.
Banken sa lägg ett bud på 450 000kr.
Jag la på 500000 kr,tänkte max 550 000 kr.
Mäklaren ringde hade ett bud på 900000 kr.
Det gick för 1,3.
Helt sjukt,sedan la jag ner det.
Lycka till.

Mvh  Lars

Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #27 skrivet: 24 sep-07 kl 21:47 »
Tack igen för all information, tankar och idéer.

Jag håller på att väga för- och nackdelar. Kan inte bestämma mig.  :-\

Anbudstiden går ut i slutet av veckan så jag har inte många dagar på mig.

Åter nr 1/13

Lainde

• -
« Svar #28 skrivet: 26 sep-07 kl 15:27 »
Tack igen för all information, tankar och idéer.

Jag håller på att väga för- och nackdelar. Kan inte bestämma mig.  :-\

Anbudstiden går ut i slutet av veckan så jag har inte många dagar på mig.

Visst ska du försöka vara med, men lämna bara in ett bud som  både känns personligt och marknadsmässigt rätt och håll dig därefter till "spelplanen".

Sedan vill vi ju naturligtvis höra om det blev affär eller ej?.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #29 skrivet: 06 okt-07 kl 13:36 »
Visst ska du försöka vara med, men lämna bara in ett bud som  både känns personligt och marknadsmässigt rätt och håll dig därefter till "spelplanen".

Sedan vill vi ju naturligtvis höra om det blev affär eller ej?.

Tyvärr blev det ingen affär denna gång. Men jag har ev ett annat skogsskifte på gång i samma trakter.

Helt klart kommer jag att hålla er informerade om mina strävanden mot mitt drömliv. Hittar jag bara det rätta stället så startar jag en ny tråd under "Vägar till självhushållning".

Jag återkommer säkert i denna tråd med fler frågor ang köp av skogsfastighet.

Ett stort tack till er alla.

Åter nr 1/13

Lainde

• -
« Svar #30 skrivet: 06 okt-07 kl 14:19 »
Tyvärr blev det ingen affär denna gång. Men jag har ev ett annat skogsskifte på gång i samma trakter.

Helt klart kommer jag att hålla er informerade om mina strävanden mot mitt drömliv. Hittar jag bara det rätta stället så startar jag en ny tråd under "Vägar till självhushållning".

Jag återkommer säkert i denna tråd med fler frågor ang köp av skogsfastighet.

Ett stort tack till er alla.

Får man fråga om du "hoppade av", eller sprack det på budgivningen?.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #31 skrivet: 06 okt-07 kl 14:35 »
Får man fråga om du "hoppade av", eller sprack det på budgivningen?.

Visst får du fråga.

Jag hoppade av pga av priset. Vill inte lägga så mycket pengar på marken eftersom jag även ska ha ett timmerhus på plats. Sedan planerar jag för en framtid där jag inte ska behöva vara beroende av en heltidsinkomst. Det måste bli ett mindre/billigare skogsskifte helt enkelt, max 100’ tusen kronor. Men det var mycket frestande med det aktuella skiftet. Hade jag inte haft byggplaner så hade jag köpt skogen.

Åter nr 1/13

Lars-Göran

• Torup
    • Halland
« Svar #32 skrivet: 06 okt-07 kl 22:45 »
Hej
Synd att det blev för dyrt ,men tyvärr var det nog ganska väntat.
Folk med stormpengar och även kapitalstarka utan stormpengar köper allt tyvärr.
För 100000 kr får man nog inte många kvadratmeter.Trisst men sant.

Lars
Fåraherde på "fritiden"  55 blandrastackor

Lainde

• -
« Svar #33 skrivet: 07 okt-07 kl 09:09 »
Det ligger en hel del i det du skriver, Lars G.

Dessutom är köptrycket som hårdast på småfastigheter eftersom ALLA!, anser sig ha råd att hänga med och bjuda, vilket i sin tur driver upp priset till "fantasinivåer" .
Jag behöver väl bara säga "hästgård", så förstår ni säkert vad jag menar.

Hoppas dock att du hittar något passande "objekt" vad det lider,,, Tuvstarr.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #34 skrivet: 08 okt-07 kl 17:11 »
Tack Lars-Göran och Lumberjack.

Jo jag läste någonstans att mindre fastigheter i snitt blir dyrare per ha och virkesvolym än större skogsfastigheter.

Tyvärr är det inte ofta som jag hittar riktigt små fastigheter på 2-4 ha, men ibland ser jag några. Syftet med skogen är att jag ska ha egen ved till vedspisen och att inte få någon granne alldeles intill mig i framtiden. Jag fortsätter leta och håller mig än så länge till min plan A. Sedan finns det även en plan B och C också.  ;)

Jag återkommer.

Åter nr 1/13

Mats80

• Västergötland
SV: Vad kan detta vara värt – skogsfastighet ca 7 ha?
« Svar #35 skrivet: 07 jul-13 kl 13:29 »
Jag har precis läst hela tråden med stort intresse, jag har samma dröm som du. Hur har det gått? Så här 6 år senare?

Huggorm

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 07 jul-13 kl 15:24 »
Jag har precis läst hela tråden med stort intresse, jag har samma dröm som du. Hur har det gått? Så här 6 år senare?
Man kan väll säga att det gått rätt bra för honom: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=138867.0

Mats80

• Västergötland
« Svar #37 skrivet: 08 jul-13 kl 11:49 »
Tack så mycket, här har jag att läsa en stund, underbart!

Dela detta:

* Inloggade just nu

467 gäster, 3 användare
Hans Hultén, kretslopp, Gunilla Rech

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tidigare prenumererat. Var så nöjd att jag gav bort en prenumeration. Nu gör jag det igen. En jättebra present tycker jag!
/Margareta Mattsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser