Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vad kan detta vara värt – skogsfastighet ca 7 ha?  (läst 17400 gånger)

Prins Tuvstarr

• Redaktör
  • Var frukt har sin mognadstid.
    • Dalsland
Vad kan detta vara värt – skogsfastighet ca 7 ha?
« skrivet: 31 aug-07 kl 20:10 »
Har under en längre tid drömt att skaffa ett litet ställe. Hittade nyligen en skogsfastighet, som egentligen är större än jag tänkt. Är lite nyfiken på vad denna fastighet, i norra Hälsingland, kan vara värt, ”mellan tummen och pekfingret”?

Enligt inventeringen omfattar skogsmarken drygt 7 ha med ett virkesförråd om ca 650 m³ sk fördelat på:
-ca 3,5 ha R1 med frötall om ca 60 m³sk/ha
-ca 1,0 ha K1 med föryngringsbehov.
-ca 2,9 ha G1 ca 55 år innehållandes ca 160
m³sk/ha. Olikåldrigt och varierande virkesförråd. Delvis igenväxande inägomark.

(Det står även i annonsen: Betsmark 3 ha, Skogsmark 4 ha och Impediment 1 ha.)

Inga byggnader.
Skogsmarksvärde 34 000 kr.

Vad kan det vara värt att betala för detta? Vad betyder R1, K1 och G1?

Tacksam för svar och allmänna reflektioner ang uppgifterna från annonsen.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Re:Vad kan detta vara värt – skogsfastighet ca 7 ha?
« Svar #1 skrivet: 31 aug-07 kl 21:11 »
Har under en längre tid drömt att skaffa ett litet ställe. Hittade nyligen en skogsfastighet, som egentligen är större än jag tänkt. Är lite nyfiken på vad denna fastighet, i norra Hälsingland, kan vara värt, ”mellan tummen och pekfingret”?

Enligt inventeringen omfattar skogsmarken drygt 7 ha med ett virkesförråd om ca 650 m³ sk fördelat på:
-ca 3,5 ha R1 med frötall om ca 60 m³sk/ha
-ca 1,0 ha K1 med föryngringsbehov.
-ca 2,9 ha G1 ca 55 år innehållandes ca 160
m³sk/ha. Olikåldrigt och varierande virkesförråd. Delvis igenväxande inägomark.

(Det står även i annonsen: Betsmark 3 ha, Skogsmark 4 ha och Impediment 1 ha.)

Inga byggnader.
Skogsmarksvärde 34 000 kr.

Vad kan det vara värt att betala för detta? Vad betyder R1, K1 och G1?

Tacksam för svar och allmänna reflektioner ang uppgifterna från annonsen.

R1 betyder mark som behöver röjas, 1:an står väl för att det är en nödvändig åtgärd, inte en valfri.

G1 är det samma för gallring.

K1 gissar jag betyder kalhygge, som behöver planteras aka föryngras. 1:a står för nödvändig åtgärd, inte valfri.

S står för slutavverkning vet jag, 1 för nödvändigt, 2 för valfri (eller senare).

Fastigheten borde inte vara speciellt dyr. Tittar man på statistiken hos LRF Konsult per skbm så är den 219:- per skbm, dvs futtiga 219*650=142000 + betesmark om högst 10 000:- per hektar (???), dvs 170000:- totalt.

Tittar man istället på Skogsstyrelsens priser per hektar, oaktat virkesinnehåll alltså, så hamnar 7 hektar i Hälsingland på 24140:- per hektar, dvs 168980 + betesmarken. Per skbm är Skogsstyrelsens statistik 229:- per skbm, dvs lite högre än LRF Konsult.

Så mellan 150 000:- och 200 000:-. Kanske.

Länk till Skogsstyrelsen, om den inte klipps

http://www.skogsstyrelsen.se/episerver4/dokument/sks/Statistik/dokumenten/Ek%20o%20arbetskr/Priser/Fastigh/Tabell.%20Fastighetspris%20skogsmark%20per%20storleksklass.xls
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #2 skrivet: 31 aug-07 kl 21:14 »
Pga den långa URL:en kan jag inte hitta Edit-knappen.

Ser nu att det totalt är sju hektar, varav 1 hektar impediement, resten skog eller beskogat bete.

Alltså kan du ta bort mina +30 000:-.

Priset blir därmed mellan 170 000:- enligt statistiken, oavsett per skbm eller per hektar.

I övrigt kostar plantering pengar. Även om du gör det själv så kostar plantorna.
« Senast ändrad: 31 aug-07 kl 21:19 av larso »

trädman

« Svar #3 skrivet: 02 sep-07 kl 01:25 »
K1 Obehandlad kalmark där det behövs åtgärder för föryngring. Exempelvis markberedning, plantering, sådd

K2 Mark som fullständigt behandlats med återväxtåtgärder men där föryngringen ännu inte är säkerställd

R1  Plantskog- betyder säkerställd föryngring med upp till 1,3 m medelhöjd. Dvs etablerad plantskog där det inte ska behövas några ytterligare föryngringsåtgärder

R2 Ungskog -skog över 1,3 m medelhöjd som i utvecklingshänseende motsvarar röjningsskog

G1 Normal gallringsskog som inte uppnått skyddsåldern för slutavverkning. Skogen får alltså inte slutavverkas. Beteckningen G1 i sig säger dock ingen om om den behöver gallras och i så fall när. Däremot framgår det säkert av skogsbruksplanen eller inventeringer som verkar vara gjord på fastigheten.

G2 är skog som är tillåten att slutavverka men där nästa åtgärd dock normalt är gallring

Jag har dålig koll på norra Hälsingland. Virkesmarknaden i norra Sverige är dock het vilket brukar smitta av sig på fastighetspriserna. Baserat på din beskrivning av skogen så finns det fröträd på ca 3,5 ha, dvs ca 200 m3sk att avverka. De bör du nog få ganska bra betalt för på rotpostmarknaden kanske 300-400 kr/m3sk (det är en grov gissning, kanske fel. Jag vet för lite om den lokala marknaden där uppe). G1 bestånden kanske behöver gallaras vilket kan ge lite intäkter, dock betydligt mindre per m3sk. Alternativt är det ett bra objekt att själv pyssla med som vedhuggning. R1 beståndet behöver förmodligen röjas någon gång och K1 beståndet markberedas och planteras alt bara markberedas om det finns fröträd även där. Planteringskostnaden för 1 ha är i storleksordningen 10000 kr. Gör man det själv spar man några tusenlappar. Röjning är typiskt arbete där man själv kan göra en insats.

Tittade lite snabbt på hemnet. Där fanns några objekt i hälsingland med lite skog + hus som inte verkade särskillt dyra. De kanske kan ge en viss vägledning. LRF-konsult kan förmodligen också hjälpa dig med prisnivåer för området.

Hur säljs fastigheten rent anbud eller någon annan form. Det kan också vara värt att kolla upp om den ingår i något viltvårdsområde, har fiskerätt etc. Ofta har fastigheter fiskerätt i något vattendrag.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #4 skrivet: 03 sep-07 kl 07:18 »
Tack för era svar larso och trädman.

Fastigheten säljs genom skriftlig budgivning. Jakt ingår i VVO om ca 20 000 ha. Inget fiske.

Jag jämförde mäklarens skogskarta med satellitkartan på eniro.se. På mäklarens karta är inägomarken inte alls så igenväxt som det ser ut på eniro.se. Vilken karta ska man lita på?

Synd bara att skiftet är större än jag tänkt mig. Idealet vore några hektar, men det är sällan det finns något. När det väl finns så är det alltid med byggnader... och det vill jag inte ha.

Funderar vidare på denna fastighet.

Fler tankar och idéer tas tacksamt emot.

Björndalen – mitt blivande hem, timmerkoja 13,5 m², skog, grusväg, skogstjärn, ved, stearinljus, frukt, bär, nötter, frön, torkolla, tallsåpa, ull, lin, skinn, enkelhet, Thoreau, film, böcker, kreativ, glad … och världsfred.

Åter nr 1/13

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 03 sep-07 kl 07:36 »
Eniros flygbilder är gamla. På bilden av vår fastighet är det som ser ut som avverkningsmogen skog i verkligheten ett hygge och det som ser ut som ett hygge i verkligheten tät ungskog.

Lainde

• Självverksam Skogsförvaltare
    • -
« Svar #6 skrivet: 03 sep-07 kl 19:36 »
Kan väl säga att priserna oftast blir något högre om fastigheten är ute på anbud, och "pris efter kubik" är det som står och gäller.
Tror därför att det blir svårt att klara sig under 300:- m3sk om du ska ha en sportslig chans att kunna vara med bland de som hamnar på "pallplats".

300:- x 650m3sk = 195 000:- + "en viss avrundning uppåt".

Litet om detta med kalmark och kostnader,,,,

K1 är mycket riktigt "Obehandlad kalmark" och kostar allt mellan 1500:- och 3000:- i maskin-markberedning beroende på om du kan samordna MB med andra eller ej?.
Har du en bra röjsåg - tid och ork?, så kan du komma undan med mindre än halva kostnaden om du skaffar dig en "Terracut" vilket lämpar sig väl för MB på arealer upp till 1-2 ha.
i plantväg behöver du ca minst 2200 - 2500 st där "täckrot" ligger strax över 1:- sekr exkl moms.
Summan för att åtgärda hektaren K1 landar därför på allt mellan 3700:- och 5500:- exkl egen arbetskostnad.
Plantrör-planthållare och utbärningsmesar får man oftast låna gratis där man köper plant, så egentligen är det inte så mycket att orda sett till själva utgiftsdelen av hela fastighetsköpet.

trädman

« Svar #7 skrivet: 06 sep-07 kl 01:22 »
Vet inget om din situation, men den aktuella fastighetens storlek tycker jag inte borde vara något problem. Även i den mycket lilla skalan finns det skalfördelar. Ska du någon gång låta slutavverka eller gallra på din fastighet är det bra om avverkningsobjektet inte är allt för litet.

Har du planer på att bygga dig en stuga är det väl trevligt att kunna påverka de närmaste omgivningarna och då behöver du nog några ha. Dessutom är det väl trevligt om det blir lite träd kvar när du avverkat de du behöver för att bygga av. Dvs mitt råd är att inte köpa en allt för liten fastighet.

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #8 skrivet: 06 sep-07 kl 17:01 »
Tack för alla svaren.

Jag kanske inte har de rätta kroppsliga förutsättningarna för att bli skogsägare, men… jag är mycket frestad. Visst är det en investering och ger säkert någon krona i vinst. Hur mycket jobb är det att sköta ett sådant ställe?

Det är synd att inägorna växer igen. Kanske skulle man skaffa ett gäng får som hjälper till att hålla undan sly.

Kalhyggen är jag inte intresserad av och vill nog inte börja skogsägarlivet med att avverka för att finansiera delar av köpesumman. Gallringen ger kanske en del.

Måste man stycka av en tomt på skogsskiftet för att bygga timmerstugan?

Så här ser kartorna ut. Undrar vilken som är den nyaste, med tanke på beskrivningen i mitt första inlägg i tråden?

Åter nr 1/13

Lainde

• -
« Svar #9 skrivet: 06 sep-07 kl 18:15 »

Måste man stycka av en tomt på skogsskiftet för att bygga timmerstugan?

Så här ser kartorna ut. Undrar vilken som är den nyaste

Fråga 1: Nej, du behöver inte stycka av någon tomt, och gäller det inte bygge av sk "permanentbostad" så behöver du inget bygglov heller.

Fråga 2: Det är den undre/nedersta kartbilden där det står "Mäklare" som är "färskast".

Syns klart och tydligt att det är kalmark med fröträdställning samt att det är sparat någon enstaka trädgruppering.
Gallringsskogen har du som ett spänne från kartbildens vä nedre hörn och uppåt.
« Senast ändrad: 06 sep-07 kl 18:29 av Lumberjack »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #10 skrivet: 07 sep-07 kl 08:33 »
Så här ser kartorna ut. Undrar vilken som är den nyaste, med tanke på beskrivningen i mitt första inlägg i tråden?

Måste också säga den nedre av samma skäl. Känner igen fröställningarna från mina egna flygfoton.

Härligt med väg rätt genom hela skiftet. Ett stort plus. Mycket stort plus.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #11 skrivet: 07 sep-07 kl 08:55 »
Om det inte blir hiskeligt dyrt så tycker jag att du ska slå till prinsen! Mark kan man inte få för mycket av känns det som.  ::) , bara för lite. Vi grämer oss fortfarande för att vi inte köpte angränsande skiftet på 20 ha som såldes samtidigt som vår gård och dess 15 ha. Maken ville inte och tyckte det var onödigt. Mindre än ett år senare hade han ångrat sig.  :P I det fallet hade det varit bra om jag hade fått bestämma.  ;)

Som tur är, är han som köpte det kanontrevlig och mycket bra att ha och göra med. Han vet om att om han någon gång ska sälja så ska han höra med oss först.
« Senast ändrad: 07 sep-07 kl 08:56 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lainde

• -
« Svar #12 skrivet: 07 sep-07 kl 21:18 »
Härligt med väg rätt genom hela skiftet. Ett stort plus. Mycket stort plus.

Absolut, Larso.

Korta drivningsavstånd med skotare fram till väg/avlägg är alltid en  "värdefaktor", som man bör ta hänsyn till.

Bara det inte är som i mitt fall,,,, 2 km "enskild väg" genom ett av mina skiften som ingen av närliggande skogsägare vill betala underhåll för, men gärna nyttja gratis.
Visst!,,,, jag kan ju alltid skicka räkning för slitaget, men då blir det nog ett "knorrande" utan dess like skulle jag tro.
Har grusat vägen med över 200 ton prima 0/30 kross sedan 2005, men sådant är ju inte gratis och blir istället en indirekt nedsättning av intäkterna från skogsbruket.
Optimalast är alltså väg mitt genom skiftet + vägsamfällighet så att alla mem är tvungen att bidra till underhållet.
« Senast ändrad: 07 sep-07 kl 21:24 av Lumberjack »

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #13 skrivet: 09 sep-07 kl 15:10 »
Tack för alla svaren.

Ja vägen genom skiftet betyder mycket. En annan sak som är positivt är att det är bara ca 5 km in till närmaste samhälle och 30 km till närmaste stad.

Priset är väl det som jag tvekar på. Måste borra brunn och stugan kostar ju en del också. Behöver troligen en Arctic Cat eller någon annan fyrhjuling för snöröjning och en timmerkärra. Det finns alla möjliga tillbehör.  :D  Oj, oj… mitt projekt sväller.  :-\

För att köpa fastigheten krävs förvärvstillstånd. Finns det krav som ska uppfyllas för att få det tillståndet? Läste precis att det kostar 3200 kr.

Åter nr 1/13

KJE

« Svar #14 skrivet: 09 sep-07 kl 19:15 »
Här kan du läsa om förvärvstillstånd: http://www.n.lst.se/n/amnen/Lantbruk/Jordbruksfastigheter/Forvarvstillstand.htm

Det verkar inte som om det skulle vara något problem att få ett förvärvstillstånd om man har tänkt bosätta sig på fastigheten.

trädman

« Svar #15 skrivet: 10 sep-07 kl 00:01 »
Fråga 1: Nej, du behöver inte stycka av någon tomt, och gäller det inte bygge av sk "permanentbostad" så behöver du inget bygglov heller.

Fråga 2: Det är den undre/nedersta kartbilden där det står "Mäklare" som är "färskast".

Syns klart och tydligt att det är kalmark med fröträdställning samt att det är sparat någon enstaka trädgruppering.
Gallringsskogen har du som ett spänne från kartbildens vä nedre hörn och uppåt.

I de områden jag känner till behöver man bygglov även för andra byggnader än permanentbostäder. Däremot behöver man oftast inte bygglov för ekonomibyggnader på jordbruksfastigheter.

När det gäller behovet av arbetsinsatser en 7ha skog så är det väl i stort sett upp till en själv. Du är skyldig att se till att föryngra kalmarken på något lämpligt sätt. I övrigt är det i stort sett upp till ens egna målsättningar, prioriteringar och möjligheter. Hinner eller kan man inte röja själv så handlar det inte om några stora belopp att låta något skogsserviceföretag göra det när det handlar om dessa arealer. När det gäller gallrandet görs idag huvuddelen av alla gallringar helt maskinellt-med gott resultat. Man måste inte besitta någon "skogshuggarfysik" för att äga skog. Gör det du vill/kan/ orkar och ta hjälp med resten. Lycka till!

Lainde

• -
« Svar #16 skrivet: 10 sep-07 kl 13:39 »
I de områden jag känner till behöver man bygglov även för andra byggnader än permanentbostäder. Däremot behöver man oftast inte bygglov för ekonomibyggnader på jordbruksfastigheter.

Förråd/garage/jakt eller (sommar) stuga som inte bebos permanent räknas som ekonomibyggnad och kräver inget bygglov på skogsfastighet.
Det enda man behöver redogöra för, är att byggnaden kan knytas till den näringsverksamhet som bedrivs på fastigheten.
Har nyligen satt upp en nybyggd timmerstuga på ett av mina skiften för åretruntbruk, och den används givetvis som sk "tillfällig bostad"/ekonomibyggnad när jag håller på med skogsarbete på fastigheten.
Hade jag däremot satt upp ett torp/hus eller herrgård med ambitionen att flytta dit och mantalsskriva mig på stället hade en bygglovsansökan varit oundviklig.
Nu ska jag tillägga att mitt skogsinnehav ligger utanför sk "planlagt område", alltså en bit utanför större stad, så det är möjligt att kommunen har strängare regler för skogsfastigheter som ligger inom planlagt område.
Däremot tror jag inte att det är aktuellt i Tuvstarr´s fall som spekulerar på ett skifte 30 km utanför stan.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #17 skrivet: 10 sep-07 kl 13:43 »
Priset är väl det som jag tvekar på. Måste borra brunn och stugan kostar ju en del också. Behöver troligen en Arctic Cat eller någon annan fyrhjuling för snöröjning och en timmerkärra. Det finns alla möjliga tillbehör.  :D  Oj, oj… mitt projekt sväller.  :-\

Vill du att det skall svälla ännu mer? Du behöver givetvis en Logosol-såg (billigare varianten med motorsåg kanske?), för att bygga dina ekonomibyggnader av din egenuppsågade tall...

Och jaktstugan/övernattningsstugan vid skogsarbete, skall du givetvis knuttimra av eget virke.

Och...

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #18 skrivet: 13 sep-07 kl 06:49 »
Här kan du läsa om förvärvstillstånd: http://www.n.lst.se/n/amnen/Lantbruk/Jordbruksfastigheter/Forvarvstillstand.htm

Det verkar inte som om det skulle vara något problem att få ett förvärvstillstånd om man har tänkt bosätta sig på fastigheten.

Tack för länken. Jo, jag hade tänkt bosätta mig på fastigheten om jag köper den.

Åter nr 1/13

Prins Tuvstarr

• Redaktör
    • Dalsland
« Svar #19 skrivet: 13 sep-07 kl 06:51 »

När det gäller behovet av arbetsinsatser en 7ha skog så är det väl i stort sett upp till en själv. Du är skyldig att se till att föryngra kalmarken på något lämpligt sätt. I övrigt är det i stort sett upp till ens egna målsättningar, prioriteringar och möjligheter. Hinner eller kan man inte röja själv så handlar det inte om några stora belopp att låta något skogsserviceföretag göra det när det handlar om dessa arealer. När det gäller gallrandet görs idag huvuddelen av alla gallringar helt maskinellt-med gott resultat. Man måste inte besitta någon "skogshuggarfysik" för att äga skog. Gör det du vill/kan/ orkar och ta hjälp med resten. Lycka till!

Föryngringen av kalmarken, som du skriver om, är det den första/viktigaste åtgärden? Kan man dra ut på det jobbet under ett par år? Föryngra lite ”pö om pö”?

Åter nr 1/13

Dela detta:

* Inloggade just nu

658 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser