Hej!
Jag har en jämthundstik som jag cykeltränar några dagar i veckan. Jag försöker hålla mig till "snällare" underlag som grusvägar och ställen där hon kan springa i gräset men bitvis blir det även på asfalt, jag har inte märkt något negativt än. Det är viktigt att det inte är för varmt (men den risken är ju liten nu...

) så jag brukar ge mig ut på kvällen när det är svalt.
I början av säsongen cyklar jag lite kortare sträckor för att successivt öka längden till c:a 6-7 km. Som du skriver ska det vara trav i ett jämnt tempo, Jämthunden är som gjord för att kunna trava milslånga sträckor varje dag.
I början av träningspasset går vi en stund, c:a 10 min, så hon får kissa och bajsa och värma upp lite, likadant i slutet - promenad på c:a 10 min.
Jag brukar börja träna henne på allvar i mitten på juli efter löp och skendräktighet, och var nu i helgen och släppte henne för löshundsträning och hennes kondition var mycket tillfredsställande, så det verkar fungera bra! Och det bästa av allt är att hon verkar tycka det är roligt med cykelträningen

Lycka till!
P.S En så kallad springer att montera på cykeln är att rekommendera, älghundar har ju en viss tendens att sätta alla fyra tassar i marken och tvärstanna om de får lukt på något gott..och då är det lätt att flyga av cykeln...D.S