Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Cykel-träning av älghund..  (läst 2962 gånger)

Sia

• Dalarna
Cykel-träning av älghund..
« skrivet: 30 aug-07 kl 23:22 »
Tänkte höra om det är någon som har erfarenheter/åsikter av cykelträning med älghund?
Det är alltså jag som cyklar och hon som tränar ;)

Hur långt cyklar ni, hur ofta och på vilket underlag, måste man träna på grus/gräs eller är det någon som har fuskat och tränar på asfalt, och isåfall; har det någon negativ effekt på hunden?
Hur lång bör uppvärmnings resp. nedvarvnings-sträckan vara?
Självklart så undviker vi galopp och passgång.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Margit

• Gäst
Re:Cykel-träning av älghund..
« Svar #1 skrivet: 31 aug-07 kl 10:00 »
Hej!
Jag har en jämthundstik som jag cykeltränar några dagar i veckan. Jag försöker hålla mig till "snällare" underlag som grusvägar och ställen där hon kan springa i gräset men bitvis blir det även på asfalt, jag har inte märkt något negativt än. Det är viktigt att det inte är för varmt (men den risken är ju liten nu... :P) så jag brukar ge mig ut på kvällen när det är svalt.
I början av säsongen cyklar jag lite kortare sträckor för att successivt öka längden till c:a 6-7 km. Som du skriver ska det vara trav i ett jämnt tempo, Jämthunden är som gjord för att kunna trava milslånga sträckor varje dag.
I början av träningspasset går vi en stund, c:a 10 min, så hon får kissa och bajsa och värma upp lite, likadant i slutet - promenad på c:a 10 min.
Jag brukar börja träna henne på allvar i mitten på juli efter löp och skendräktighet, och var nu i helgen och släppte henne för löshundsträning och hennes kondition var mycket tillfredsställande, så det verkar fungera bra! Och det bästa av allt är att hon verkar tycka det är roligt med cykelträningen  ;D

Lycka till!
P.S En så kallad springer att montera på cykeln är att rekommendera, älghundar har ju en viss tendens att sätta alla fyra tassar i marken och tvärstanna om de får lukt på något gott..och då är det lätt att flyga av cykeln...D.S

knax

« Svar #2 skrivet: 06 sep-07 kl 17:38 »
Tror ni det skulle gå att cykla med en liten hund som springer vid sidan av?
Har en liten kinesisk nakenhund som jag tror skulle må gott av det, vi brukar jogga men jag vet inte om han orkat med cykelträning. isf om man cyklar väldigt långsamt??

tänk_positivt

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 06 sep-07 kl 17:55 »
Har en liten kinesisk nakenhund som jag tror skulle må gott av det, vi brukar jogga men jag vet inte om han orkat med cykelträning. isf om man cyklar väldigt långsamt??

HEJ!
cykla med sin hund är jättebra, men cykla inte för fort och inte för sakta! :)

Sia

• Dalarna
« Svar #4 skrivet: 10 sep-07 kl 13:35 »

Jag har en liten kines (2,3 kg.) Hon följde lätt med när jag cyklade med älghunden  4,5 km, låg strax före hela vägen.
Men i fortsättningen får hon stanna hemma för att jag vågar inte ha henne lös längs den vägen och det blir mycket att hålla reda på med cykel och två koppel.
Tänk på att öka längden på rundan succesivt och att hunden alltid ska trava.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1159 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Så glad att jag hittade denna tidning och det är lite som julafton varje gång den kommer i brevlådan
/Mathilda Oja

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser