Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sulfa??  (läst 2214 gånger)

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
Sulfa??
« skrivet: 29 aug-07 kl 21:37 »
En släkting till mig har (hade) en kanin som dog igår. Vetrinären hade sagt att det var någon slags larver som äter upp kaninen innefrån och som tydligen är smittsamt, om jag inte missuppfattade henne helt fel så kunde det smitta i luften och var något som gick nu. Vetrinären hade nämnt något om att man kunde ge sina kaniner något i förebyggnade syfte. Kan det ha varit sulfa... någonting??? Och vet någon om man kan köpa det receptfritt eller måste det vara utskrivet av vetrinär? Nu bodde visserligen den döda kaninen någon mil ifrån oss men min tanke var mest om det smittade i luften så kanske vi ändå fanns i riskzoonen.
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Sally

Re:Sulfa??
« Svar #1 skrivet: 30 aug-07 kl 00:07 »
Sulfa är väl mot infektion???

Sally
Går det...så går det!

Dandelia

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 30 aug-07 kl 10:08 »
Kan det vara fluglarver? Flugorna lägger ägg och larverna tar sig in i kaninerna via öppna sår, ändtarmen etc. De äter upp djuret inifrån. Hände en barndomskamrat till mig. De fick medicin av veterinären och order att hålla ordentligt rent i buren sommartid. Jag minns inte, men tror kaninhonan klarade sig.

/Dandelia

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #3 skrivet: 30 aug-07 kl 12:44 »
Ja möjligtvis fluglarver, men då har man väldigt dålig hygien i sitt kaninstall om man lyckas med den bedriften, samt har det inte varit så vansinnigt varmt i sommar. Låter som en märklig historia. Du tror inte du kan få fram vad "sjukdommen" hette?
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sally

« Svar #4 skrivet: 30 aug-07 kl 13:07 »
Inte behövs det dålig hygien i ett stall för att flugorna ska lägga ägg, väl? Ett öppet sår och en fluga räcker...

Sally
Går det...så går det!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 30 aug-07 kl 14:17 »
Flugor kan man minimera med flugfångare och ett rent stall/burar. Flugorna trivs inte i ett rent stall. Sår bör också undvikas på djuren och skulle de ändå förekomma finns det salvor som förhindrar flugor och annat att komma in i såret. Därför är det bra om man går igenom kaninen med en borste 1 gång/vecka så man har lite koll på hull,ev sår,loppor,fästingar etc.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #6 skrivet: 30 aug-07 kl 17:28 »
jag ska ringa henne och kolla exakt vad det var. Men dåligt städat i buren kan jag aldrig tänka mig att hon har, kaninen fanns i en stor utebur och vad jag vet så är hon duktig med sina djur.  :)
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Gösta

« Svar #7 skrivet: 30 aug-07 kl 18:35 »
Låter som om det är tarmcoccidios. Är ju inte en larv direkt men veterinärerna i dag kan ingenting om kaniner. Det är en parasit som slås ut med hjälp av sulfapreparat som heter ess-be-tre och är receptbelagt. Smittar vid kontakt via avföring och urin.
Det är ovanligt att flugor lägger ägg i levande individer. Stekel gör detta men de lägger bara ett ägg i varje värddjur.
Kolla med din vän först innan du gör någonting.
Gösta

Sally

« Svar #8 skrivet: 30 aug-07 kl 22:25 »

Ovanligt...? Det är en av de första sakerna vi kollar när vi hämtar skadade vilda djur (ja, vi har tillstånd och legitimation)med tex ving- eller benbrott o.dy. Fluglarver är ett otyg och mycket svårt att bli av med...

Sally
Går det...så går det!

Gösta

« Svar #9 skrivet: 02 sep-07 kl 21:24 »
Jag vidhåller att det är ovanligt med fluglarver i friska skadefria djur. Fluglarver vill ha dött kött. Sker dock i allvarliga skador där vävnad är död.
Gösta

Sally

« Svar #10 skrivet: 02 sep-07 kl 22:13 »
Då är vi överens  ;)- på SKADADE djur, alltså!

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

473 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Hittade den tidning hemma hos en vän. Fångade mitt intresse och jag uppskattade den bredd av artiklar. Har själv nu påbörjat en prenumeration
/Martin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser