ÅÅÅÅ så var jag där igen

den är farlig den här funktionen att man kan söka på ett visst ämne. Eftersom det inte verkar vara så många som har erfarenhet av angoragetter, men en hel del som har ett par djur tar jag väl upp denna tråd också då.
De ska över huvud taget inte ha kraftfoder mer än i små givor till dräktiga getter mot slutet av dräktigheten samt första månaden/erna efter killning. Det finns de som fluschar dem innan betäckning också men jag vet inte om det funkar så bra. Angoragetterna ger sin energi först till mohairproduktionen, sedan till sig själv och sist till sina växande killingar vilket gör att om de får dåligt foder eller lite foder efter betäckning så aborterar de.
Bockar ska ALDRIG ha kraftfoder de ger väldigt lätt urinsten vilket leder till plågsam död i de flesta fall. Bra hö, ensilage, fri tillgång till saltsten och mineraler samt
kvist sommar (löv), som vinter (barr) är det foder de behöver. Men som jag tidigare sagt i en annan tråd bara för att sommarhagen är grön betyder inte det att de har något att äta. Har de gått där för länge vill/kan de inte äta gräset. Endast tidigt på våren betar de nere vid marken sedan ratar de så att lång stubb blir kvar som otjänlig föda.