Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Fodermängd.  (läst 1763 gånger)

Anna H

Fodermängd.
« skrivet: 29 aug-07 kl 19:07 »
Har sedan en månad tillbaka två angoragetter. Hittills har de gått i en hage där det varit gott om sly och bete och då har jag bara kompletterat med lite hö och mineraler. Nu verkar det dock som att de vill ha och behöver lite mer. Jag har köpt pellets till dem (tackfor) och har börjat ge dem litegrann av det, men jag är osäker på vilken mängd de ska ha. På granngården sa de att jag skulle ge max 2 kg/get och dag, men det är på tok för mycket för jag mjölkar dem inte eller något sådant.

Hur mycket skulle ni ge dem och hur ser jag om jag ger dem lagom mycket? Getterna är 4 och 5 år.

Anna H

Re:Fodermängd.
« Svar #1 skrivet: 10 sep-07 kl 13:29 »
puttar upp.

Är det ingen som vet hur mycket pellets jag ska ge dem?
Eller kanske har ett boktips där jag kan läsa om foderstat för getter?

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
SV: Fodermängd.
« Svar #2 skrivet: 03 jul-08 kl 15:04 »
ÅÅÅÅ så var jag där igen  :-[ den är farlig den här funktionen att man kan söka på ett visst ämne. Eftersom det inte verkar vara så många som har erfarenhet av angoragetter, men en hel del som har ett par djur tar jag väl upp denna tråd också då.

De ska över huvud taget inte ha kraftfoder mer än i små givor till dräktiga getter mot slutet av dräktigheten samt första månaden/erna efter killning. Det finns de som fluschar dem innan betäckning också men jag vet inte om det funkar så bra. Angoragetterna ger sin energi först till mohairproduktionen, sedan till sig själv och sist till sina växande killingar vilket gör att om de får dåligt foder eller lite foder efter betäckning så aborterar de.

Bockar ska ALDRIG ha kraftfoder de ger väldigt lätt urinsten vilket leder till plågsam död i de flesta fall. Bra hö, ensilage, fri tillgång till saltsten och mineraler samt kvist sommar (löv), som vinter (barr) är det foder de behöver. Men som jag tidigare sagt i en annan tråd bara för att sommarhagen är grön betyder inte det att de har något att äta. Har de gått där för länge vill/kan de inte äta gräset. Endast tidigt på våren betar de nere vid marken sedan ratar de så att lång stubb blir kvar som otjänlig föda.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #3 skrivet: 03 jul-08 kl 22:39 »
Tills man slagit ner det med lie och lagt det i en vagn. DÅ, plötsligt......blir de långa ratorna jättegoda  ::)

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #4 skrivet: 04 jul-08 kl 15:56 »
Men inte så nyttiga.

Bättre då att beta av fållan med andra djur eller slå av och utfodra andra djur som har andra parasiter med ratorna.
Tjej med genbank för Hedemora- och Öländska dvärghöns, samt Gotlands- och Mellerudskaniner.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #5 skrivet: 04 jul-08 kl 15:59 »
Vem sa att dom fick dom? Jag sa bara att dom plötsligt tycker dom är jättegoda!

Storky1

• Ångermanland
    • Marias djur
« Svar #6 skrivet: 04 jul-08 kl 16:04 »
Gruff du vet endel om kaniner va!

Jag har en fúndering och skulle så gärna vilja ha ett svar innan jag går hem från jobbet, internet uppkopplingen hemma är helt hopplös. Titta under kaniner är du snäll.

Dela detta:

* Inloggade just nu

587 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser