Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Get-frågor  (läst 1697 gånger)

Insanity

Get-frågor
« skrivet: 26 aug-07 kl 11:35 »
Jag får en ledig box över i mitt stallbyggande och tänkte införskaffa mig två getter.

Hur höga ska boxväggarna vara?
Vill inte riskera att de ska fastna eller nåt sånt...

Foder? Vilket foder är bäst att ge dom?

Avmaskning? Vilket medel avmaskar man med?

Vattenhinken? På golvet eller hängandes på väggen?

Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Tuve

• Skåne
Re:Get-frågor
« Svar #1 skrivet: 26 aug-07 kl 19:48 »
Jag har inte getter än, men några av dina frågor har mina getägarvänner besvarat åt mig:
Foder - bara hö, för att inte krångla till det (kan äta kraftfoder, matrester mm, men om man ger fel proportioner blir de lätt sjuka)

Vattenhink - de dricker rätt lite, man kan komma in till dem 2 ggr per dag och vänta medan de dricker. På golvet = utspilld, på väggen = avföring i den och ratad.

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #2 skrivet: 26 aug-07 kl 20:51 »
Jag har inte getter än, men några av dina frågor har mina getägarvänner besvarat åt mig:
Foder - bara hö, för att inte krångla till det (kan äta kraftfoder, matrester mm, men om man ger fel proportioner blir de lätt sjuka)

Vattenhink - de dricker rätt lite, man kan komma in till dem 2 ggr per dag och vänta medan de dricker. På golvet = utspilld, på väggen = avföring i den och ratad.

Håller inte riktigt med Tove här  :).
1. Jag skulle aldrig endast ge mina getter hö, utan tilläggsfodrar med pellets, betfor osv - se tidigare tråd.
2. I mina ögon så skall det alltid finnas tillgång till vatten, själv ger jag i hinkar som jag byter vatten i varje kväll. Inga problem med smuts i hinken eller utspillt.
3. Extra salter och mineraler i form av mineralsten
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #3 skrivet: 26 aug-07 kl 21:00 »
jag e ingen expert....har inte haft getter så länge. Men jag har också vattnet på marken i en hink.....har aldrig problem med det faktiskt. Har även maten i 3 mindre skålar, så stångar dom inte varandra när dom äter.
Funkar bäst för oss i alla fall.
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

Insanity

« Svar #4 skrivet: 26 aug-07 kl 21:08 »
Fri tillgång på vatten är en självklarhet för mig.
Jag testar med hink på golvet så får vi se hur det går :)

Salt och mineralsten? Är det stenar för får jag ska köpa?
Eller går det bra med de som är för hästar?

minus

• GLAMOUR VALLEY KENNEL
« Svar #5 skrivet: 27 aug-07 kl 07:58 »
Till får....tror jag det va. Fråga på granngården dom e jätte duktiga och vet vad du ska ha.
Vad vore livet utan "hus-djur.......väldigt tomt!

hönstanten

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 aug-07 kl 11:53 »
Vatten: Getter är väldigt kinkiga på smutsigt vatten och dricker då hellre inte alls. Så fri tillgång till vatten och byte varje dag.

Foder: Det beror ju lite på om du bara ska ha getterna som sällskap eller betäcka dom och sedan mjölka. Om dom bara är sällskapsgetter så räcker det med ett bra hö. Ska dom däremot betäckas bör du ge dom lite kraftfoder med en mjukstart ca 2 månader innan killning. Getter mår också bra av en näver torr betfor till kraftfodret Ilite beroende på hur mycket socker höet/ensilaget innehåller)

En saltsten för häst går bra men då bör du ha fria mineraler till får till dom MED koppar. Mineralet finns i 2 varianter. Med och utan koppar men getterna behöver koppar.

Därutöver behöver getter extra selen om du bor i selenfattigt område (i princip hela Sverige). Det köper du på recept som veterinären skriver ut och ger en dos ca en gång i månaden.

Avmaskning: Det allra bästa när du köper nya getter är att ta täckprov på dom för magmaskar och stora leverflundran. Tror det kostar knappt 500 kr. Efter det så vet du om du behöver avmaska och i sådanna fall mot vad. Kolla med säljaren av getter om och med vad och när dom är avmaskade.

En hästbox blir nog bra med ser dom ut där? Eller har dom en hage att gå ut i också? Getter gillar att klättra och leka och skulle bli deppiga av att bara stå inne i en box.
En hage är nog ett krav för dom.
« Senast ändrad: 27 aug-07 kl 11:54 av hönstanten »

Insanity

« Svar #7 skrivet: 27 aug-07 kl 12:25 »
Det är främst som sällskap jag tänkt ha dom :)

Hästboxen kommer de bara vara i på nätterna.
Dagtid kommer de självklart få gå ute och jag kommer försöka bygga upp nån form av skydd för dom att gå in under.

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #8 skrivet: 07 sep-07 kl 01:59 »
Bor dom i box, kan man ha ett stadigt bord, cementring eller liksom en hylla att hoppa upp på. Ja, det kan dom ha ändå så klart. Men om dom inte ser ut över kanten menar jag. En cementring är dessutom en mkt. bra "nagelfil".

Dela detta:

* Inloggade just nu

354 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Underbar tidning eftet att jag läst flera nummer hos en väninna är det nu dags för egen prenumeration
/lena S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser