Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ej täckta skattade ramar  (läst 1721 gånger)

anette i bugared

• -
Ej täckta skattade ramar
« skrivet: 25 aug-07 kl 09:55 »
Nu har vi lyft bort alla skattramar från samhällena och ser att flera av dem inte är täckta. De som har lite eller nästan ingen honung i sig tänker vi spara till nästa år att drivfodra/stödfodra. Tänker vi rätt där?

De övriga antar jag har en honung med för hög vattenhalt(har inte kollat än med refraktometern, men förutsätter att det är så). Rådet vi fick på biodlarkursen var att ställa ett element framför och blåsa ca 35-gradig luft så att luften passerade nerifrån och upp genom lådorna och att detta skulle sänka vattenhalten med ca 1%/dygn.

Vill nu veta om det finns några andra tips eller knep för att få ner vattenhalten innan slugning.

Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Re:Ej täckta skattade ramar
« Svar #1 skrivet: 27 aug-07 kl 22:37 »
visst kan man sänka vattenhalten med t.ex en avfuktare, men honungen-/nektarn i de otäckta cellerna kan även ta upp fukt från omgivningen om du lämnar dem åt sitt öde

kör ur kakorna du.
det funkar bara det inte är allt för mycket otäckt du blandar i.

det är mitt råd.
(nu får jag väl hotfulla pm igen, men vem bryr sig ;) )
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

anette i bugared

• -
« Svar #2 skrivet: 28 aug-07 kl 12:21 »
visst kan man sänka vattenhalten med t.ex en avfuktare, men honungen-/nektarn i de otäckta cellerna kan även ta upp fukt från omgivningen om du lämnar dem åt sitt öde

kör ur kakorna du.
det funkar bara det inte är allt för mycket otäckt du blandar i.

det är mitt råd.
De otäckta har en vattenhalt på mellan 21-24%, så jag tar de säkra, täckta och kollade, för sig och avfuktar de övriga. Under tiden står de i ett torrt, luktfritt utrymme. Vågar nog inte blanda, då kanske hela alltet går åt pipan.

(Får du hotfulla pm för att du berättar hur DU gör ??? ??? :P, det var det jäkligaste, isåfall >:()
« Senast ändrad: 28 aug-07 kl 12:22 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 28 aug-07 kl 12:30 »
...8<...

låter mer än jäkligt!  >:( vem är det o vad hotar de med?
fult, fegt å lågt med privat flejmande, skärpning!

G Frick

« Svar #4 skrivet: 28 aug-07 kl 15:09 »
Jag gör så här:
1.slungar allt
2.kollar vattenhalten
3. är den 19% eller lägre - inget problem
4. är den över 19% ställer jag tunnan i "kontorsrummet" där datorer finns (garanterat låg luftfuktighet) en duk över och rör varje dag. Efter ett tag är vattenhalten nere på lämplig nivå.

Jag påstår inte att det är det ultimata sättet, utan bara hur jag gör.
Bör funka inne i de flesta bostäder eftersom vi vanligtvis har torr luft och inte för kallt.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 28 aug-07 kl 15:16 »
Då skulle jag alltså kunna slunga allt och ställa i "avfuktningsrummet", där den nyinskaffade avfuktaren kommer att stå.
Låter mycket enklare än att behöva riskera att torka ur för mycket vatten ur ramarna.

Finns det inte risk för jäsning under tiden vattenhalten sjunker? Temperaturen i rummet är ju lite varmare än "svalt".

Dela detta:

* Inloggade just nu

628 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser