Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mor o dotterkanin kan föda tillsammans?  (läst 4440 gånger)

Dandelia

• Gäst
Mor o dotterkanin kan föda tillsammans?
« skrivet: 25 aug-07 kl 00:19 »
Hej!
För många år sen hade jag två systerkaniner ihop. Dom parades och födde sina ungar tillsammans, alltså i samma golvbox och samma bolåda. Den ena under lådan, den andra i. De hade inga problem med det. När ungarna kom fram hjälptes dom åt att sköta och dia dom. Det var ingen skillnad på "mina" och "dina" ungar.

Nu har jag mor och dotter som går i väntans tider. Båda har byggt bo *hurraaa* och trivs fortfarande med varandra. Ligger tätt intill och pussas och myser. Det finns ingen som helst rivalitet, varken om mat eller nåt annat. De har gott om utrymme. Min tanke är att de ska fortsätta gå ihop då det vore synd att missunna dom det.

Finns det nån/några som har dräktiga honor i grupphållning och har lyckats bra med det? Vilka problem kan uppstå?

/Dandelia

Klöverängen

Re:Mor o dotterkanin kan föda tillsammans?
« Svar #1 skrivet: 25 aug-07 kl 13:01 »
Hejsan!

Jeg har två holländar honor som inte är syskon. (Isabella & TinTin) som går tillsammans i en stor bur. jag parade de samma dag med två olika hanar. Efter ca 30 dagar fick de varsin kull( 7+8). Jag var rädd att de skulle bilta ihjäl varandras ungar men inte då !!!

De tog hand om bägge kullarna tillsammans. Efter ca 1½ vecka glömde jag haspa buren ordentligt och Isabella tog sig ut och "hamnade" hos min hane som bor i kompstnät (utan golv...). Ca 30 dagar nedkom hon med 10 nya ungar!!! Så nu hade de 3 kullar att ta hand om: Alla överlevde inte men tillsammans hade 20 ungar att dia. Det gick hur bra som helst. Alla låg i  ett enda jättebo med massor med päls.

Isabella verkade inte påverkad att ha så många ungar, men det kan tilläggas att hon åt mängder av mat den här tiden...  :-[

Hennes normalvikt brukar ligga på ca 2,5 kg och häromdagen vägde jag henne; 2 325 gram. Det måste väl ändå räknas som en väldigt bra vikt !!!  :D

Om hon inte hade mått så bra hade hon aldrig fått behålla så pass många ungar.

TinTin har till och med ökat i vikt. Hon har en normalvikt på ca 2,3 kilo och nu väger hon äntligen 2.5 kg. ;D

Jag brukar låta mina färdigtävlade avelshonor gå i en stor bur tillsammans. Den sk "Kärringhagen". På sommaren är det en jätte stor komposthage med massor med saker i som de kan aktivera sig med. Stenar sk kattunnlar att springa i Ett stort plasttråg med sand att gräva i Ett trähus att gömma sig i stora grenar att gnaga på mm. De njuter verkligen att vara i hagen. Ibland uppstår det lite gruff honorna imellan när de skall göra upp om rangordningen. Men det brukar gå väldigt bra!

På vintern har de en stor isolerad bur att vara i 2,40 *1 m. (De får vara ute i komposthagen dagtid även på vintern...

(jag har mellan 3-5 honor samtidigt i kärringhagen)

Monika

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 25 aug-07 kl 13:06 »
Men då får dom ju ingen stamtavla.... om man blandat ihop ungarna alltså..

Är inte det trist ?

Såg ditt svar  :)
Vad praktiskt ! det är annat än 14 st vita Vitlantungar det   ;D
« Senast ändrad: 25 aug-07 kl 13:19 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Klöverängen

« Svar #3 skrivet: 25 aug-07 kl 13:10 »
Hejsan!
Isabella är Egern-vit Tintin är Svart-vit. Ungarna blev Egern och svarta. Lätta att se skillnad på!!! ;D

Sedan blev den andra kullen Brun-vita & Egern-vita, de var även 1½ v mindre så de kunde jag också se skillnad på.  Alla fick godkända stamtavlor, och korrekta öronmärkningar...

Monika

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 25 aug-07 kl 14:47 »
Själv har jag inget intresse av att föra stamtavlor då kaninerna är för husbehov. Jag har endast en renrasig hane, min fv, helt underbar, fö. Rasen kan rekommenderas:)

I september får jag bl a hem ett par renrasiga vit lant men ungarna blir ju korsningar med fv. Varför är det så viktigt med stamtavlor???

/Dandelia

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #5 skrivet: 25 aug-07 kl 15:55 »
ska det bara vara till husbehov så har det väl ingen betydelse, men om man ska föda upp och sälja vidare och kaninen är renrasig och har bra stam så är det väl bara synd att INTE ha stamtavla på den. som jag har fattat det så kaniner som är rätt teckande och ha stamtavla för att över huvudtaget kunna ställas ut, om man nu intresserar sig fö det. jag har kollat lite på priserna här och en kanin med stamtavla är ju oftast dyrare än en utan, så om man ska föda upp och sälja så är det väl bra att tjäna lite extra på dom.......
bara lite funderingar om stamtavlor......
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Klöverängen

« Svar #6 skrivet: 25 aug-07 kl 16:17 »
Du kan ställa ut en kanin även om den inte har stamtavla så länge den är rastypisk enligt kaninstandarden. Jag har en holländsk hona som jag kommer att tävla med. Pappan till henne är en holländarkorsning, men själv ser hon ut precis som holländare skall göra. Det är bara när du skall registrera kaninen som det inte får finnas luckor i stamtavlan. En lucka på varje sida är ok. Importerade djur kan ju vara hur renrasiga som helst men inte får du någon stamtavla med fråm tex Tyskland. Då söker man dispans, precis som du gör med kaniner som har tjuvparad sig och du inte vet vem som är pappa tex. Så länge kaninen är rastypisk enligt Nordisk kaninstandard kan du ställa ut kaninen.

Om mina holländare har grova teckningsfel spelar det ingen roll hur mycket stamtavla de har, de blir ändå nollade (disskvalificerade) på utställningar. Men de kan ha andra egenskaper somjag som uppfödare söker... Bra kropp, bra lynne mm

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 25 aug-07 kl 16:27 »
tack för infon, man lär dig nåt nytt varje dag.....men om man har renrasiga djur, rätt tecknade med bra lynne m.m.m och har möjlighet så är det väl bara bra att satsa på sälja djur med stamtavlor eller ??
ALLA är välkomna !

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #8 skrivet: 25 aug-07 kl 16:33 »
Du kan ställa ut en kanin även om den inte har stamtavla så länge den är rastypisk enligt kaninstandarden.

Man kan alltså säger du, ställa ut en blandras bara den ser ut som en renrasig kanin.
På KAFs utställningar?

Det fick man ju inte förr när blev det ändrat  ???
« Senast ändrad: 25 aug-07 kl 16:46 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 25 aug-07 kl 17:33 »
Man kan alltså säger du, ställa ut en blandras bara den ser ut som en renrasig kanin.
På KAFs utställningar?

Det fick man ju inte förr när blev det ändrat  ???

jag tycker att det låter VÄLDIGT skumt......
ALLA är välkomna !

Charlotte

• -
« Svar #10 skrivet: 26 aug-07 kl 07:29 »
 Man kan ställa ut korsningar för att få dem bedömda och sedan söka dispens hos riksstambokföraren för att få godkänd stamtavla på dem.
När man jobbar med ovanliga färger eller med att få fram nya färger på en ras är det ganska vanligt.
                                   Mvh
                                Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #11 skrivet: 26 aug-07 kl 07:31 »
Man kan ställa ut korsningar för att få dem bedömda och sedan söka dispens hos riksstambokföraren för att få godkänd stamtavla på dem.
När man jobbar med ovanliga färger eller med att få fram nya färger på en ras är det ganska vanligt.
Man lär sig nåt nytt varje dag.............
ALLA är välkomna !

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #12 skrivet: 27 aug-07 kl 17:24 »
Man kan ställa ut korsningar för att få dem bedömda

Tävlar dom i samma klass som dom rasrena kaninerna då ?
Om vandringspris etc etc ?

Behöver dom inte vara öronmärkta ?
Förr fick man ju inte märka och skriva ut stamtavlor på blandraser får man det nu på KAFs stamtavleblankett ?
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 27 aug-07 kl 18:12 »
gäller det bara korsningar eller om jag nu köper den franksa väduren som jag kikat på som inte har nån stamtavla( fast enligt ägaren borde man nog kunna "fixa" en om amn pratade med uppfödare) och ändå få han stmaboksförd, kan jag då sälja han ungar med stamtavla om mamman har stamtavla ???
ALLA är välkomna !

Charlotte

• -
« Svar #14 skrivet: 27 aug-07 kl 19:24 »
Tävlar dom i samma klass som dom rasrena kaninerna då ?
Om vandringspris etc etc ?

Behöver dom inte vara öronmärkta ?
Förr fick man ju inte märka och skriva ut stamtavlor på blandraser får man det nu på KAFs stamtavleblankett ?
Nu svarar jag på både Grimlas och ms-krudds inlägg så gott jag kan ;)
Eftersom jag har lånat ut min Standard (till vem har jag glömt) så får jag tala om hur jag gjorde och kan inte läsa reglerna innantill...
Jag avlade på en angoravariant som var ny för Sverige, Satinangora. Dels ville jag ha mer avelsmaterial och dels ville jag ha rena färger som var godkända i Sverige. I USA blandade man färger lite hur som helst :) och vad som helst kunde poppa upp i kullarna och dels var många fler färger godkända än här. Jag korsade alltså in vår vanliga angora. I första generation blir det bara "vanlig" angora eftersom satinanlaget är recessivt. Dessa ungar korsades sedan vidare antingen med varandra eller med 100% satinangora. Självklart är man tvungen att öronmärka och hålla reda på härstamning hela tiden. När jag fått mina första 75% Satinangora så dök det upp rastypiska, dom öronmärktes och ställdes ut för bedömning på utställning. Sen skrev jag stamtavlor som skickades tillsammans med bedömningskorten och en förklaring om varför jag ville ha dispens allt skickades till Riksstambokföraren för godkännande. Nu kan jag ju säga att det egentligen är ganska säkert att avla på en variant med recessiva anlag, det kan ju inte helt plötsligt dyka upp "vanliga" angoror om man parat två satiner eller korthåriga om man parat två långhåriga... Kanske var det därför det var relativt lätt att få dispens? Mina sålda 75% rastypska satinangoror kunde ju aldrig få annat än satinangora ungar... Skulle jag däremot ha sökt dispens på någon av mina korthåriga satiner (som rasen Satin) som jag tog fram med hjälp av Satinangora och korthårig ras (bara för skojs skull) så skulle nog läget varit annat.. Om jag sålt ungar vidare som parats med anda av mina korthårskorsningar så skulle det ha poppat upp långhåriga i kullarna lite då och då, och det är ju inte önskvärt.
 Jag Registreringsbedömde (ställde alltså inte ut "vanligt") mina pga att dom dels var i fällning och att vissa dels haft en del kullar och alltså inte var i sin snyggaste form), men som jag fattat det så kan vilken öronmärkt kanin som helst visas på utställning och få en bedömning? Eller har man börjat kolla stamtavlorna nu? När jag var aktiv kollade man bara att öronmärkning, kön och färg stämde enligt anmälningsblanketten.
 Vandringspriser osv har jag ingen aning om... Men efter dispens så ÄR ju kaninen godkänd som den ras man registrerat den i, så varför inte?
Utställningar är ju en ren skönhetstävling... Och "vanlig" kaninavel är ingen Genbanksverksamhet, utan allt ligger i skönhet och "yta" ;D
 Sen ms-krudd:
 Kolla om det går att få Stamtavla.. Den får ha två luckor (oreggade kaniner) men inte på samma sida i stamtavlan och båda föräldrarna får ej vara oreggade... Alltså får Pappa och mormor vara oreggade men inte Pappa och Farmor.
 Man kan alltså inte ta vilken Zooaffärskanin som helst och visa upp och få godkänd stamtavla på utan man måste dokumentera vad man gör och varför...
 Dessutom tror jag det ska vara speciella skäl, man får nog ej dispens på en vanlig ras i vanlig färg bara för att den är fin...
 Importkaniner måste man väl också söka dispens på eftersom de ej har KAF stamtavlor? Då skriver man väl ut en stamtavla ock skickar in till riksstambokföraren? Har ej importerat själv, men föräldrarna till mina var ju importerade och hade därför inga "riktiga" stamtavlor.
                  Mvh
              Charlotte
« Senast ändrad: 27 aug-07 kl 20:19 av Charlotte »
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #15 skrivet: 27 aug-07 kl 21:56 »
tack för detta utförliga svar, jag ska kolla upp det med stamtavlan bättre nu.
ALLA är välkomna !

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #16 skrivet: 28 aug-07 kl 11:01 »
Jag har en holländsk hona som jag kommer att tävla med. Pappan till henne är en holländarkorsning, men själv ser hon ut precis som holländare skall göra.

På frågan till KAF om man verkligen kunde ställa ut en inte renrasig kanin
om den bara liknade en ras?

Blev svaret från KAF så här:
Den enda gången du kan visa upp en blandraskanin är om föreningen i din närhet ordnar bedömning av sällskapskaniner.
Du kan även låta den vara med i en hopptävling.

Eftersom du inte kan ställa ut en blandraskanin kan den alltså inte tävla i samma klass som de rasrena kaninerna.

Förbundets stamtavlor skall användas till rasrena kaniner.

Med hälsning
Siv Brömster
förbundssekreterare på Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund KAF
2007-08-28
« Senast ändrad: 28 aug-07 kl 16:30 av Grimla »

Charlotte

• -
« Svar #17 skrivet: 28 aug-07 kl 15:30 »
Den enda gången du kan visa upp en blandraskanin är om föreningen i din närhet ordnar bedömning av sällskapskaniner.
Du kan även låta den vara med i en hopptävling.

Eftersom du inte kan ställa ut en blandraskanin kan den alltså inte tävla i samma klass som de rasrena kaninerna.

Förbundets stamtavlor skall användas till rasrena kaniner.

Med hälsning
Siv Brömster
 förbundssekreterare på Sveriges Kaninavelsföreningars Riksförbund KAF
2007-08-28
Jag antar att du skrev i vilket syfte "Blandraskaninerna" ställdes ut också?
Hoppsan! Måste anmäla Riksstambokföraren för brott mot KAFs regler då. ;)
Hur kunde jag få skicka in bedömningskort på mina blandraser och få dom godkända?
De bästa var 94a poängare t o m...
 Är där ingen som har Standarden? Där står det hur man går tillväga när man jobbar med nya raser och varianter...
                 Mvh
          Charlotte
« Senast ändrad: 28 aug-07 kl 15:34 av Charlotte »

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #18 skrivet: 28 aug-07 kl 16:16 »
Svaret var inte till dig Charlotte  ;)  :)
Du korsade ju Angora med Angora (bara pälsanlagen som skilde)
Det är ju bara olika pälsvarianter inom "samma" ras?
Dessutom Registreringsbedömde du ju bara djuren, vilket är "utom tävlan" så att säga.

Nej svaret var på ett tidigare inlägg, nämligen nedanstående, från Klöverängen. -->
Du kan ställa ut en kanin även om den inte har stamtavla så länge den är rastypisk enligt kaninstandarden.
Jag har en holländsk hona som jag kommer att tävla med. Pappan till henne är en holländarkorsning, men själv ser hon ut precis som holländare skall göra.
« Senast ändrad: 29 aug-07 kl 10:42 av Grimla »

Charlotte

• -
« Svar #19 skrivet: 28 aug-07 kl 16:28 »
 Nej, det är två raser... Inte som Dvärgvädur fuchs eller rex.
Kanske Klöverängen jobbar med sina Egern och Bruna Holländare och behöver få ta in en annan ras för att få färgen? Jag tror dom är ovanliga i de färgerna? MEN,  oj, vad jag skulle vilja ha nåt avelspar... Mina absoluta favoritfärger :)
                     Mvh
                 Charlotte

Dela detta:

* Inloggade just nu

801 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser