Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dags att skatta och invintra..  (läst 1509 gånger)

Olga

• Hagröret
Dags att skatta och invintra..
« skrivet: 24 aug-07 kl 21:26 »
Nu är det dags för mig att ta skatta och slunga den sista honungen från mina tre samhällen. (Två svärmar från ett modersamhälle.) Jag hade en mer erfaren biodlare hos mig och tittade till dem för ett tag sen och han trodde att de var starka nog att invintra alla tre.

Jag har tre burkar myrsyra som står redo att behandla varroan.

Jag tänkte att jag skulle, (istället för bifor, som jag använde förra året) närma mig ekologisk biodling genom att använda kravsocker att invintra med.

Vad jag har förstått ska jag ge dom en ballong sockerlösning innan jag gör myrsyrebehandlingen.

När ska jag ge dem den första sockerlörningen? Ska jag göra det i sambande med att jag skattar? Jag tänkte göra det i morgon och jag ser fortfarande bina ute i trädgården.. Ska jag bara plocka bort skattlådorna och vänta lite med att börja invintringen?

Någon som har en åsikt?

Eulalia

• Gäst
Re:Dags att skatta och invintra..
« Svar #1 skrivet: 26 aug-07 kl 13:27 »
varför ska man ge sockerlösningen före?
Logiskt sett borde man behandla efter skattning, före fodring, så att de inte får en massa skit i maten som de ska ha i vinter? eller?

anette i bugared

• -
Re:Dags att skatta och invintra..
« Svar #2 skrivet: 26 aug-07 kl 13:33 »
Jag har fått rådet att direkt efter skattningen, ge en mindre giva drivfoder, 2-3 dl per dag i några veckor, för att ge bra förutsättning för den sista äggläggningen, och att börja invintringen därefter.
Men jag använder inte myrsyra, utan tänker fortsätta med Apistanremsor. Det gör kanske en viss skillnad eftersom de hängs in lite senare och dessutom inte lagras i honungen, utan bara i vaxet, där det dessutom är verksamt i upp till tre månader.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

774 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superinspirerande! Nu är jag prenumerant!
/ Pia T

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser