Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när kan man starta en biodling?  (läst 9697 gånger)

alpkråkas dotter

• Det är roligt att leva och se hur det går.
    • Östergötland
när kan man starta en biodling?
« skrivet: 24 aug-07 kl 14:26 »
Jag har kommit på att jag vill skaffa bin och så småningom starta ett företag med biodling. Jag tänker gå metodiskt tillväga och lära på ordentligt, gå kurser mm innan jag sätter igång.

Men jag undrar om det är någon särskild tid på året då man brukar skaffa sig sina första bin? Är det på våren, hösten eller kan man köpa dem på vintern?

Hur många kupor är lämpligt att böra med som oerfaren? Finns det någon bra förmedling för begagnade kupor, slungor mm?

Finns det några kurser alls som går på vinterhalvåret? Alla jag hittat går på somaren. Men det skulle ju kunna finnas en teoretisk kurs?

Tacksam för tips.
/Inspirerad, men förvissad.
Bor i villa i ett litet samhälle på landet. För närvarande har jag två katter och gotlandskaniner i genbank. Maken har ett sjuttiotal kor i konventionell mjölkproduktion.
Mamma till Moa, född 16 oktober 2008, och Hugo, född i februari 2012.
Är djurvårdare, biolog och jobbar med lantbruksfrågor.

wictor

Re:när kan man starta en biodling?
« Svar #1 skrivet: 24 aug-07 kl 18:00 »
Roligt att du vill börja med bin.

Alla tillfällen är rätt.

Börja nu, köp ett par samhällen av någon biodlare innan invintring, då bör du kunna få dem för vad kupan kostar + priset för ett bisamhälle.
En kupa kostar runt 1500:- om den är relativt ny.
Ett bisamhälle (invånarna) kostar 1000:- på hösten alltså tillsammans 2500:- Då tillkommer för dig kostnad för infodring ca 250:-
Kostnad för varroabekämpning kan tillkomma, Apistanremsor kostar ca 50:- per samhälle vilket motsvarar kostnaden för ett par burkar honung.
Summa ca 2800:-
Då får du honung att sälja nästa sommar.
Hoppas på 50 kilo* 30:- = 1500:-

(Vissa biodlare tycker att detta med 50:- är för dyrt att bekämpa kvalster, de tar hellre ett antal döda samhällen per år...)

Köper du nu ett FÄRDIGINVINTRAT samhälle tillkommer kostnad för det vinterfoder biodlaren redan gett, ungefär  250:- + eventuell kostnad för varroabekämpning om detta ej är gjort.

Börja till vintern, nja, bin vill sova ifred.

Börja till våren.
Då får du köpa ett samhälle som biodlaren kostat på en övervintring (foderkostnad). Och så vill nog den biodlaren ha en viss ersättning för den uteblivna skörden som han förvändade från just detta samhälle nästa sommar 2008.
Så då blir ju priset först kupan 1500:-, sedan samhället 1000:- och sedan skörden beräknad till 50 kilo honung * 30:-/kilo = 1500:- Som allt bör det bli ca 4000:-

Det finns ytterligare en möjlighet, eller möjligen två.

Köp en kupa, (eller två). Kostnad ca 1500:-/st.
Beställ ett paket bin med drottning. Kostnad 1000:-

Eller vänta på att någon ringer dig och säger att det sitter en svärm i vinbärsbusken...

Du kan knappast förvänta dig någon skörd första året av varken paketet eller svärmen, eftersom dessa levereras först i slutet av juni/början av augusti.

Men du har bin, och så kan du se fram emot år 2009...

Glöm dock aldrig att varroabekämpa.
Vill du ha en liten biodling så kan du använda myrsyra, vill du ha en ännu mindre biodling så kan du använda den ytterst giftiga oxalsyran. Vill du döda dina bin eller din pojkvän så krävs det endast några gram, men straffet är hårt i båda fallen.

Vill du ha en stor bigård med många produktiva bin, som pollinerar fruktträden som ger stor frukt, som pollinerar blommorna som gläder oss, då skall du satsa på de metoder som bevisligen fungerr utan att döda bina.

Välkommen som biodlare, det är underbart att syssla med dessa små insekter som vi människor tagit i vår tjänst.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #2 skrivet: 28 aug-07 kl 20:52 »
* Vem säljer honung för 30:-/kg ?

* Att sälja ett vårsamhälle för tusen spänn och dessutom begära ersättning för uppätet vinterfoder och ev. skörd är ju befängt. Ungefär som om man skulle betala extra för papper och tryck, samt vinstskatt på alla lotter...

* De svärmar jag tagit har då alltid dragit honung. Det är ju dragbina som finns i svärmen..

SNÄLLA - Driv inte med nybörjarna. Det är nog så mycket "fakta" att väga in för dem ändå
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #3 skrivet: 04 sep-07 kl 13:05 »
gå med i din lokala biförening, det gjorde jag och jag hade sån tur att dom helt enkelt kom med ett samhälle helt gratis och jag fick till en början låna kupan.
Jag fick samhället efter midsommar lyckades skörda 22kg den hösten, nästa höst gjorde jag två avläggare, gav bort den ena till en nybliven biodlande granne och fick ändå 105kg honung.
I år blev det "bara" 90kg  ;)
Dessutom; nu säljer jag 700g-burkar för 50:- , inte ger jag bort min honung för 30:- kg!
är Återprenumerant såklart.

wictor

« Svar #4 skrivet: 04 sep-07 kl 15:26 »
Mitt inlägg var ett svar till Alpkråkas dotter. Hon ville enligt sitt inlägg så småningom bli professionell biodlare.
Skall man bli det så finns det vissa saker att tänka på, bland annat skattemyndigheten men även annat.

Hur man än gör kostar ett bisamhälle sin bostad. Precis som att köpa ett hus, nytt eller begagnat. Nya kupor kostar 1200-1500:- Så enkelt är det. Begagnade kupor som är något eller två-tre år har egentligen inte sjunkit så mycket i pris.
Sedan är det ju en helt annan sak att biodlare ofta är snälla människor, och mer eller mindre ger bort saker, men det förändrar ju egentligen inte frågeställningen, någonstans "finns" ju kostnaden.

Bisamhällen, alltså invånarna, bör kosta 1000:- Detta är ett mycket vanligt pris i Europa och USA för paketbin, alltså svärmar i nätlåda med ny drottning.
Varför skall inte odlaren få betalt för detta?

Susanne skriver att hon nu säljer sina burkar för 50:-
Betalar hon in moms som hon borde? Har hon räknat att burkarna kostar runt 4 kronor styck? Och betalar hon skatt på sin vinst, har hon då också räknat med kostnaderna för att sälja sin honung? Foder, varroabekämpning, vaxrensning, nya kupor, ramar, valsat vax, utrustning, redskap?

Sätt er ner och räkna, så skall ni se att min kalkyl inte alls är omöjlig, speciellt inte om man vill starta ett - FÖRETAG! För det var ju detta som Alpkråkas dotter ville. Då kan man inte bara sitta och titta på sin lilla inkomst i slutändan, och borse från varken moms eller skatt. Då måste man räkna på den totala kostnaden, och då är förtjänsten knappast mer än 30:-/kilo.
Jag har ju trots allt hållit på med bin i 27 år, och har noggranna anteckningar år för år vad allt kostat och vad förtjänsten varit.
Förtjänst = Intäkt minus moms minus skatt minus kostnader.

anette i bugared

• -
« Svar #5 skrivet: 04 sep-07 kl 16:53 »
Ja, nog kostar det att ha bin, även om kostnaderna är förvånansvärt låga. Speciellt i initialskadet av biodlingen kostar det lite extra. Men ändå inte mer än vad man får ge för en hundvalp. (Om du sen väljer blandras eller en med stamtavla bestämmer du själv ;)).

Men en nettovinst på 40% är väl inte illa (beräknat på ett kilopris på ca 70 kr = 50 kr/burk).
« Senast ändrad: 04 sep-07 kl 16:55 av anette i bugared »
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

wictor

« Svar #6 skrivet: 04 sep-07 kl 18:33 »
Hej Anette

Jag läser ditt svar, och förstår hur du tänker till viss del.

Men Alpkråkas dotter som skrev det ursprungliga inlägget var intresserad av att starta ett biodlingsföretag.
Det är lite annorlunda än att ha några få samhällen hemma som hobby, och strunta i såväl skatt som moms.

Skall man leva på biodling så får man ju börja med att skaffa en massa kupor, det går inte då att förvänta sig att få överta dessa "gratis" eller billigt av andra ideella hobbyodlare. Du och jag vet vad kupor kostar.

Första två-tre åren är man tvingad att köpa samhällen (bin) om det skall bli någon storlek på verksamheten.
Skall man alltså vara yrkesverksam krävs runt 200 samhällen, gärna 300.
Börja år ett med att skaffa 10. Det kostar pengar!
År två utökas detta medelst avläggare till 25.
År tre ytterligare avläggare så har man 75.
År fyra kan man möjligen komma upp i 200, om man har blivit duktig på att odla drottningar.

Kanhända har man under dessa år varit tvingad att köpa drottningar ibland, och under dessa år har verksamhetens vinst varit + - noll.

Därefter börjar det hända saker, när man ligger runt ett par hundra samhällen kan man börja leva - inte rikt - men ändå.
Och det är ett härligt liv.

Hobbyodlare glömmer ofta bort att det är väldigt stora initialkostnader. Anteckna allt du köper in, så kommer du att se. Varje kupa, slunga, handskar, slöja, några kilo vax, och så vidare.

Sen skall du komma ihåg att om du säljer en burk honung för 50:- så är faktiskt 10:- moms. Den tian skall du skicka in till skattemyndigheten.
Sen har du avdrag för dina kostnader och när du gjort dessa avdrag så har du förhoppningsvis en liten vinst.
Denna vinst kan du inte ta ut som lön, utan du skall först betala dina egna sociala kostnader = 32,42%, sedan skall du betala in din skatt = ytterligare 30%. Det du sedan har kvar är vad du tjänat på dina bin.

Jag har ägnat en del av mitt liv under 27 år åt biodling. Jag tror inte på dina siffror.

Jo, kanske om du struntar i såväl moms som skatt. Men inte om du tänker uppmuntra Alpkråkas dotter till att starta ett företag, då kommer hon att bli synnerligen förvånad när skattemyndigheterna kommer och gör sin revision.

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 04 sep-07 kl 18:43 »
Det är möjligt att jag är alltför optimistisk i fråga om vinst, det är t.o.m. troligt. Men som lantbrukare betalar jag redan nu både moms och ev. vinstskatt, trots att jag bara har 6 samhällen än så länge.

I år kommer denna del av verksamheten definitivt inte att gå med vinst, med tanke på att allt har införskaffats just i år, men sedan, när det börjar rulla på så hoppas jag ändå på en vinst på uppåt 40%, men det är inte det primära eftersom jag inte är biodlingsföretagare i den bemärkelsen. Det är bara en bi-syssla ;) inom en förlustbringande lantbruksverksamhet.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #8 skrivet: 04 sep-07 kl 18:59 »
okey wictor du har helt rätt, jag hobbyodlar och läste inte ordentligt vad alpkråkas dotter ville egentligen, vi driver åkeri så nog vet jag vad det kostar att vara företagare men jag tänkte inte efter ordentligt :-X
är Återprenumerant såklart.

wictor

« Svar #9 skrivet: 04 sep-07 kl 21:36 »
Till Anette och Susanne

Tack!

Dela detta:

* Inloggade just nu

648 gäster, 2 användare
Svedjorna1, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser