Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Mest hanterbara  (läst 977 gånger)

pel

• Värmland
Mest hanterbara
« skrivet: 23 aug-07 kl 21:17 »
Hej jag har blivit erbjuden att jobba med hjärnskadade,med mina djur.
(Taktil träning) Då min undran,finns det någon kaninsort som är mer lämpad för sånt.Själv har jag nu Gotlandshonor som paras med franskvädur.

Dandelia

• Gäst
Re:Mest hanterbara
« Svar #1 skrivet: 23 aug-07 kl 21:56 »
Stora kaniner som tex fransk vädur, är oftast lugnare och mer att ta i. Små kaniner är, tycker jag, snabba, mycket pigga och har svårt att vara stilla. Men det varierar mellan individerna. Både stora och små har sin charm! :-)

/Dandelia

bonus

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 24 aug-07 kl 23:04 »
franska vädurar är den kaninsort som jag tycker är absolut lugnast och jämnast. de sprattlar inte och är lätthanterliga.
jämfört med tex små kaninraser som lejon o. dvärgvädur och angora.

Klöverängen

« Svar #3 skrivet: 25 aug-07 kl 13:07 »
Holländsk kanin är en supersocial ras 8) som även är lugn av sig. De är nyfikna och tål att ta i. De älskar att bli klappade och myser verkligen när man håller på med dem.
De ligger på en vikt mellan 2,5 - 3,2 kg.

Lätta att transportera om du skulle flytta runt med dem...

Sedan är de lätta att se, tack vare teckningsmönstret, om nu hjärnskadan satt sig på synen och de bara har lite syn sk ledsyn kvar.

Jag jobbar med en gravt synskadad flicka som "ser" mina svartvita hollisar, men inte de brun-vita eller egern-vita.

Om du vill testa har jag lite ungar på G. :-[
Monika

Dela detta:

* Inloggade just nu

599 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser