Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ge medicin  (läst 2327 gånger)

Sally

ge medicin
« skrivet: 23 aug-07 kl 11:06 »
Tidigare har jag alltid "klarat mig undan" med att ge medicin genom att doppa en bananbit (granulat) eller spruta in (lösning) det inne i en bananbit. Det funkar inte nu eftersom mina "nya"  kaniner inte gillar banan. Jag ger med spruta i munnen nu, men jag tycker det mesta hamnar utanför...Någon som har ett bra tips?

Sally
Går det...så går det!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
Re:ge medicin
« Svar #1 skrivet: 23 aug-07 kl 17:29 »
får man fråga vad du medicinerar mot ??
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sally

« Svar #2 skrivet: 23 aug-07 kl 20:56 »
Penicillin efter att vet. öppnat en böld. Han rev sedan bort skinnet på pungen efter kastreringen så medicinen är viktig.

Sally
Går det...så går det!

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 23 aug-07 kl 21:10 »
usch låter inte trevligt alls......
mina kaniner gillar bröd, kanske det hade fungerat....... ???
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Sally

« Svar #4 skrivet: 23 aug-07 kl 22:26 »
Definitivt värt ett försök!

Sally
Går det...så går det!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #5 skrivet: 24 aug-07 kl 21:05 »
Hej!

Penicillin till en kanin?  Genom munnen??

Kanin är växtätare med speciell bakterieflora i magen. Kommer penicillin in i magen tar det såvitt jag förstår död på hela bakteriefloran i mage och blindtarm, vilket definitivt inte är bra för kaninen.

Jag kunde kanske godta penicillin om man ger det genom injektioner.

Edgar

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #6 skrivet: 24 aug-07 kl 21:48 »
Hej! Igen!

Vi hade en get som fick lunginflammation för många år sedan. Veterinären var hemskt noga med att förklara för oss att penicillin ställde till det i våmmen om man gav det genom munnen. Geten kommer att dö, var hans kommentar.

Någon tid senare talar vi med en annan getbonde om detta.

Efter ytterligare någon tid ringer hon oss och säger att hennes veterinär ordinerat oral penicillin till en av hennes getter, men ångrat sig när hon protesterat.

Ibland undrar man vad veterinärer kan.

Edgar

Sally

« Svar #7 skrivet: 25 aug-07 kl 00:34 »
Usch, nu blir jag svettig- jag fick nåt sulfapreparat som heter Bactrim och det ska ges oralt. Det kanske inte är detsamma som penicillin? Är inte så hemma på det här med medikamenter... Hur ska jag veta vad som är rätt?

Sally
Går det...så går det!

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #8 skrivet: 25 aug-07 kl 09:26 »
Hej!

Sulfa och penicillin är inte samma sak. I vissa fall får kaniner ett annat sulfapreparat genom munnen, esbetre, mot coccidios.

Hoppas allt går bra!

Edgar

Sally

« Svar #9 skrivet: 25 aug-07 kl 10:35 »
Tack Edgar! Vad skulle jag göra utan er alla kloka!

Sally
Går det...så går det!

Kraxa

• -
« Svar #10 skrivet: 25 aug-07 kl 10:41 »
Bactrim? Har jag aldrig hört. Menar du möjligtvis Bimotrim? I så fall är det ett sulfapreparat. Du kan blanda ut det i dricksvattnet annars. Det har vi gjort när vi fått ungar med coccidios. En ml i dricksvattnet och det har fungerat jättebra. Bimotrim använder vi också på grisar med avvänjningsdiarre på mitt jobb. Pencillin tål som sagt inte kaniner...

Sally

« Svar #11 skrivet: 25 aug-07 kl 10:51 »
Hej Kraxa! Nä, det heter Bactrim (sulfametoxazol +trimetoprim). Jag har flera kaniner ihop, så om jag ger det i drickat får de andra i sig det också...

Jag har för mig att jag fått sånt till katten för många år sedan, men jag kan ha fel...

Sally
Går det...så går det!

Kraxa

• -
« Svar #12 skrivet: 25 aug-07 kl 11:00 »
Jaha okej ;) Jag undrade bara... Jo har du kaninerna ihop kan det ju givetvis bli problem med medicinering genom dricksvattnet.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #13 skrivet: 25 aug-07 kl 11:21 »
Hej!

Bactrimlänk http://www.fass.se/LIF/produktfakta/artikel_produkt.jsp?NplID=19721020000037&DocTypeID=6

Är tydligen ett preparat för människor i första hand. Hittar inte i veterinärfass http://www.fass.se/LIF/home/index.jsp?UserTypeID=1

Edgar

Sally

« Svar #14 skrivet: 25 aug-07 kl 12:57 »
Det blir bara konstigare och konstigare  ::)!

Sally
Går det...så går det!

Sally

« Svar #15 skrivet: 25 aug-07 kl 17:08 »
Jaha okej ;) Jag undrade bara... Jo har du kaninerna ihop kan det ju givetvis bli problem med medicinering genom dricksvattnet.

Vad tror du om att "klena" det i pälsen på framtassarna? Så brukar jag göra på en av mina katter, som vägrar inta medikamenter på något annat sätt...

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser