Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  stor, fin, bra, äggläggare?  (läst 7274 gånger)

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
Re:stor, fin, bra, äggläggare?
« Svar #20 skrivet: 31 aug-07 kl 14:39 »
Jag har fått tag på hon som hade vetefärgade och ska få ägg därifrån till våren, skoj! Sen har jag fått tag på gökfärgade, svart kopparfärgade och enfärgade svarta. Det hade varit roligt att få från dig oxå men jag kan vänta till du har ägg att sälja, jag har ingen brådska. ;)
Tack för informationen!
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

bea

SV: stor, fin, bra, äggläggare?
« Svar #21 skrivet: 28 feb-08 kl 14:11 »
Rätta mig om jag har fel ...men e det den gökfärgade maranen man kan se skillnad på dag gammla kycklingar?
Om det e så finns det någon som har erfarenhet och gärna blid på ett par dunbollar så att man får se hur skillnaden syns?
Håller med någon längre upp i tråden att hedemororna verkar vara poppis just nu!
Håller oxå med att brahmorna är en mysig ras...tycker dock att om man vill ha en ras för äggens skull så tror jag inte på brahma ,för hög foder konsumption i förhållande till ägg storlek/antal tycker jag.
Har väntat ett bra tag på marankycklingar nu .
En vän har lovat att sortera ut några bollar till mig ....men han har ingen tupp för tillfället :-\
Men tänkte att om någon kan upplysa mig om skillnaden så kan jag öva i väntan på den stora dagen :D

enbarsfallet

• Närke
« Svar #22 skrivet: 28 feb-08 kl 14:20 »
Hej

Kan komma med lite skvaller...
Har själv blå koppar och splash (spättade) maraner... Tyvärr endast ungdjur ännu blir inga ägg förrens i höst av dem. Så det finns flera färger av maraner här i sverige...
Tänker blanda svart koppar, blå koppar och spättade.. då blir det lite av varje när de kläcks..

Bor i Karlskoga... med man och son... 2 hundar 3 katter 3 getter 2 minigrisar och en massa höns av raserna araucana maran faverolle brahma dv.sumatra mm

Hönsmamma

« Svar #23 skrivet: 03 mar-08 kl 07:57 »
Håller med Skojarbråten Jersey Jätte är stor och grann men det är även Australorp som värper mer än jättarna och har stora gulor i sina ägg...
Jag har både blå och svarta men efter jättarna är de blå Australorpen  en av favoriterna..
Jag & gubben har bland annat: Ancona, Araucana, Australorp, Brahma, Brakel, Faverolle, Friesen, Fönix, Hollende hoens, Holländska Vithättor, Isbar, Jersey Jätte, Kochin, Lohmann, Maran, Millie Fleur, Silke, Svarthöns,Sussex, Wyandotte,
Mysk-ankor och Kinesiska knölgås, Amerikansk gul gås och katte

Stavern

• Norge
SV: Re:stor, fin, bra, äggläggare?
« Svar #24 skrivet: 06 mar-08 kl 09:24 »
Ursäkta, men det är sådant tjat om hedemora hela tiden! Det finns andra sorter också. (Köpte en bok för typ fyrahundra bagis nyss och den skulle  handla om hönsraser, men det var bara Hedemora i hela boken? Ska reklamera fett!)

Stora och lugna höns - Jersey Jätte och Brahma. Jätten finns kanske inte i så många färger men vilka höns! Supertrevliga! Och snygga - en skock svarta giganter på gårdsplanen tackar man inte nej till. De värper duktigt också. Och ruvar. (Min erfarenhet hittills, jag har bara haft dem sen i vintras.)

Till skillnad från Helenans erfarenhet gillar mina två brahmor gödselstacken och andra högar, så det skiljer nog lite.

Jag har maraner också, men iaf mina är lite mer nerviga, framförallt de svartkopparfärgade... Nä, fram för Jättar!

Hej Skojarbråten

Vilken bok var det??
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Stavern

• Norge
« Svar #25 skrivet: 06 mar-08 kl 09:31 »
Jag har fått tag på hon som hade vetefärgade och ska få ägg därifrån till våren, skoj! Sen har jag fått tag på gökfärgade, svart kopparfärgade och enfärgade svarta. Det hade varit roligt att få från dig oxå men jag kan vänta till du har ägg att sälja, jag har ingen brådska. ;)
Tack för informationen!

Hej Hönsakadurra!

Vart har du fått tag på svarta?? Har du nån bild?.....Hur ser svart kopparfärgade ut? =)
Svensk kille i Norge... Bor på småbruk söder om Oslo. Bor tillsammans med mannen, Jack Russel tiken Vera, Isbarhöns, Skånsk Blomme och ett dvärg Kochin par

Hönsakadurra

• Med djuren i fokus
    • Skåne
    • Fotoalbum
« Svar #26 skrivet: 06 mar-08 kl 13:47 »
Hade svarta på G men nu fanns där tydligen ingen tupp så det blev inget   :(
Kolla i bildbiblioteket, där finns bilder på svart koppar
Vallegården - En liten gård på Österlen, Skåne.
Besök oss live eller på www.vallegården.net
OBS. SÄLJER INGA AVELSÄGG!!!

bosseslena

« Svar #27 skrivet: 28 mar-08 kl 10:01 »
hejsan
jag har hittat svartsilver maraner  tyskland
finns dom här??

Stavern

• Norge
« Svar #28 skrivet: 28 mar-08 kl 23:09 »
Tack för informationen!

Hei! Kanske man kan hålla kontakten??...är intresserad av svarte, svartkoppar och gökfärgade.
Har inte startat med höns än..men är väldigt intr av Maraner....o hade varit kul med lite olika färger =)

Stavern

• Norge
« Svar #29 skrivet: 28 mar-08 kl 23:12 »
Hej

Kan komma med lite skvaller...
Har själv blå koppar och splash (spättade) maraner... Tyvärr endast ungdjur ännu blir inga ägg förrens i höst av dem. Så det finns flera färger av maraner här i sverige...
Tänker blanda svart koppar, blå koppar och spättade.. då blir det lite av varje när de kläcks..

Hej til dej också....spännande...är som sagt intresserad av lite olika färger på maraner....så kanske kan köpa ägg eller livdjur av dej i framtiden?
Vart i Sverige finns du?

Travelerhorses

• Häxa och djurvän.
    • Värmland
« Svar #30 skrivet: 14 apr-08 kl 22:30 »
Det finnes masse, masse raser å velge på....

Amrocks, Australorps, Barnevelder, Brahma, Bielefelder, Faverolle, Kochin, Maran,New Hampshire, Orpington, Rhode Island Red, Wyandotte, Jersey Kjempe, La Flèche.....
Sikkert mange, mange raser til....

Men, har du tenkt igjennom hvilken farge du vil ha på eggene???
Det finnes blå, grønne, rosa, vita, beige, brune, sjokolade bruna, gula, prikkete.......  ;D

La Flèche er den rasen som legger størts egg- rosa, Araucana legger blå- Tukise, Isbar- grønne....  ;D

Lykke til!!!   ;D

Vilken ras ger BLÅ ägg???
När vi kvinnor får orgasm utsöndras ämnet oxytocin, vilket gör oss mjuka, snälla, gulliga och omtänksamma.Så när ni män klagar på hysteriska, förbannade och frustrerade kvinnor,bör ni komma ihåg att det faktiskt är ni män som inte gör jobbet tillräckligt bra...

HönsMaya

• Uppland
    • MayaMadeSpace
« Svar #31 skrivet: 16 apr-08 kl 13:33 »
Acuarana, ger turkos-blå ägg.
/Maya
Mamma till fyra, mormor till tre. Jag har i djurväg:Kissekatt och hönsor; Isbar, Maran, Araucana och Mignonankor. Akvarium med bl.a. Malar, Botior och olika tetror. Handgrävd damm och bäck. Guldfirrar i dammen.

veroma

« Svar #32 skrivet: 01 maj-09 kl 01:25 »
Vet du var någonstans man kan få tag i La fleche?

Det finnes masse, masse raser å velge på....

Amrocks, Australorps, Barnevelder, Brahma, Bielefelder, Faverolle, Kochin, Maran,New Hampshire, Orpington, Rhode Island Red, Wyandotte, Jersey Kjempe, La Flèche.....
Sikkert mange, mange raser til....

Men, har du tenkt igjennom hvilken farge du vil ha på eggene???
Det finnes blå, grønne, rosa, vita, beige, brune, sjokolade bruna, gula, prikkete.......  ;D

La Flèche er den rasen som legger størts egg- rosa, Araucana legger blå- Tukise, Isbar- grønne....  ;D

Lykke til!!!   ;D

HøneLine

• Värmland
    • Marion's hjemmeside
« Svar #33 skrivet: 06 maj-09 kl 11:57 »
Oi ,dette var en gammel tråd  ;D

La Fleche ja... Joda.... jeg kjenner 2 stk som har slike, men de er i Norge...
Han ene selger ikke egg, den andre er jeg litt usikker på enda... ???
Begge disse er i Svart  ;)
Har av höns; Barnevelder,- Stor och Dvärg, Hedemora, Svarthala Marans, Dvärg Silke, Dverg Kochin och Ancona.

Dela detta:

* Inloggade just nu

484 gäster, 5 användare (2 dolda)
LimJans, Ros-Marie Karlsson, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser