Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla puts inomhus  (läst 5506 gånger)

Anso1971

• Dalarna
Måla puts inomhus
« skrivet: 18 aug-07 kl 18:53 »
Vad har man traditionellt använt för att måla puts inomhus? Spiskåpa mm. Läser på nätet och det verkar som man kan använda linoljefärg, limfärg eller kalkfärg, men vilket är bäst?
Medlem i JAK, amningshjälpen och sv. byggnadsvårdsföreningen, ammade min yngsta i 3½ år, har alltid känt mig udda och sagt att jag är född under fel århundrade, skönt att hitta hit!
Bor med mina tre barn på en gård med äppelträd, hallonbuskar, höns och utsikt över Siljan.

Våmhuskullan

• -
Re:Måla puts inomhus
« Svar #1 skrivet: 18 aug-07 kl 19:01 »
kalkfärg skulle jag välja

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #2 skrivet: 18 aug-07 kl 19:25 »
Kalkmjölk, dvs våtsläkt kalk blandat med vatten till en något tunnare konsistens än välling ger en underbar yta med lite liv i! Avlsutar man det med kalkvatten så härdar man ytan något, så att ytan inte smetar av sej.  Det var så man gjorde förr, färgen döljer dessutom missar vid putsningen.  Lätt att måla om vid behov, bara att borsta bort smuts och eventuella flagor och måla över.  Eftersom jag inte fick tag i våtsläkt kalk när jag skulle göra det här, så provade jag med vanligt trädgårdskalk (fick krossa en del klumpar i kalket) - Resultatet är mycket bättre än jag väntade mej, och fast sitter det, inte smetar/dammar det heller, trots att flera sa att det var dömt att misslyckas!   ;D
Kalkvatten får man om man blandar kalk och vatten i en lufttät flaska, skakar om några gånger och låter kalket sjunka till botten något dygn.  Dock, om man målar ute med det här så får man räkna med att måla om ofta, eftersom väder och vind sliter hårt på ytan.
Här kan vi verkligen prata om giftfri färg!  
(Fast innan den har "torkat" (reagerat med luften) kan det vara lätt frätande på skinnet, så använd handskar)
Bara ett litet förslag!  Det finns massor av produkter i färghandeln man kan måla med annars..   ;)
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Sally

« Svar #3 skrivet: 19 aug-07 kl 10:34 »
Jag har kalkat inne i hönshuset. Menar du att om jag använder kalkvatten ovanpå så "sitter" det bättre? Det är inga problem nu, förutom där hönsen ofta går emot eller så- då försvinner kalken fort. Men med kalkvatten kanske det blir ännu bättre?

Sally
Går det...så går det!

Vinterhem

• Carpe Noctum, Carpe Vitam!
« Svar #4 skrivet: 19 aug-07 kl 12:40 »
Svar på Sallys fråga, Det där med citera fungerade inte..

Både ja och nej.. Ytan blir mycket hårdare av kalkvatten, och man kan (enligt hörsägen) upprepa ytbehandlingen ett antal gånger och få en yta som varar Riktigt länge.
Problemet i ett hönshus kan vara att kalk fäster dåligt på trä, bäst fäster det om ytan är lite grov, dvs Inte finhylad! Då blir det rätt stora ytor för kalket att fästa vid, och det sitter längre.  I ett hönshus kalkar man ju dessutom inte bara för att det ska vara snyggt, kalket hjälper ju till att begränsa mängden skadedjur och insekter, och att tex möss inte gillar kalk är ju väl känt.. Men det är ju kalk i pulverform de ogillar, eftersom det sätter igen nosen samtidigt som det killar och svider. Hönsen tycks inte drabbas av någon anledning.
Men du kan ju alltid prova, det lär ju inte ta så lång tid att nästa gång du kalkat om pensla en testyta med kalkvatten!  Tänk bara på att flaskan som du gör kalkvattnet i måste vara lufttät och helst så full som möjligt så att inte kalket reagerar med luft redan i flaskan utan väntar med det tills du behagar måla på det.  Du komer att se att det bildas en tunn ytbeläggning i flaskan, som visar att kalket fortfarande har kraft att härda i luft.
Citybo på väg utåt i sakta mak, Singel, med datorn som sällskap och egen motorsåg.. Restaurerar och renoverar sitt lilla torp tills det går att bo mest där, långt borta från stadens brus och stress.

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser