Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  mata magra hönor med??  (läst 20262 gånger)

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
mata magra hönor med??
« skrivet: 18 aug-07 kl 11:09 »
mina hönor är mkt magra vad kan jag ge dom för att äta upp sig lite. mvh tina
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

TERRIN7A

• Gäst
Re:magra hönor....
« Svar #1 skrivet: 18 aug-07 kl 11:18 »
Du tro inte dom har mask annars brukar dom äta det mesta inte kokt ris dom blir inte så bra i magen utav det ,förslag pannkaka bröd koktpotatis och hönsfoder så klart grönsaker äpplen  :)

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 18 aug-07 kl 12:13 »
Skalade solrosfrön...de är feta och ger näring, men det är dyrt, särskilt om man har många höns.
Det är säkert olika men mina hönor uppskattar inte allfodret särskilt mycket så det äter de bara i "nödfall", de gillar bäst en blandning av vete, havre, korn, hampfrön, solrosfrön, majs, ärtor och hirs. Blandningen är lite lagomt krossat och uppblandat med lite undulatfrön... :-[.

sallyomolly

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 aug-07 kl 14:26 »
Mina unghönor börjar lägga på sig nu men de var ganska magra innan. De får jättemycket från hushållet och allfoder.

Ärdet vanligt att unghöns växer snabbt och är magra under en period?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #4 skrivet: 18 aug-07 kl 22:16 »
det verkar som om mina äter, dock ruvar det mkt, tar bort äggen, emn då lägger de sig på ankäggen istället i samma reden som ankoran. hur mäker jag att de hra mask ??? tyvärr dog en höna i morse, men hon har varit ganka dålig länge...... jag ger de allfoder med snåcksal och krossat korn, de får mkt bröd och sen går de ute och äter vad naturen bjuder på.....

var köper man skalade solrosfrö ??? jag har med skal på hemma men då fåtr de väl inte i sig fettet ?
ALLA är välkomna !

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 18 aug-07 kl 22:38 »
Jag köper skalade solrosfrön i mataffären...så det är inte i stora djurfoderförpackningar. Läskigt att en höna dog, kanske de är sjuka? Jag har ingen erfarenhet av höns tyvärr, kan bara meddela att mina unghöns (c:a 18 veckor) är välgödda, är t.o.m rädd att de börjar bli för runda... :-[  Vet inte hur man ser det men bröstet börjar bli väldigt runt på dem...kanske du ska misstänka sjukdom i alla fall?
Jag tycker det verkar som att driften att äta är väldigt stark hos höns och då borde de ju inte bli magra om de är friska?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 19 aug-07 kl 10:56 »
hampfrön är väl sådan man ger till småfåglarna på vintern ? det kan jag nog fixa med en gång. jag ska nog ut och ge de lite majs nu. det är de tre hönorna som är "gamla" 2-3 år so äg magra, kycklingara från i år är det inget fel på, det är jättepigga och lite smårunda.
ALLA är välkomna !

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #7 skrivet: 19 aug-07 kl 11:01 »
hur avmaskar man hönor ??
ALLA är välkomna !

sallyomolly

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 19 aug-07 kl 12:36 »
Jag vet faktiskt inte men en kompis gav sina bamint el ivomecpasta när hon avmaskade hästarna, hon tog alltid hönsen samtidigt. Hon tog en klick av hästarnas till varje höna.

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #9 skrivet: 19 aug-07 kl 17:23 »
mina hönor är mkt magra vad kan jag ge dom för att äta upp sig lite. mvh tina
tyvärr dog en höna i morse, men hon har varit ganka dålig länge......

Det kan ju vara så att de är magra pga sjukdom också eller hur.

Leukos och Tuberkuloshöns blir ju väldigt magra och dör t.ex
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #10 skrivet: 19 aug-07 kl 17:45 »
det är bara 1 som har dött av sig själv, de andra som har dött är p.g.a. drunking i ankpoolen och en bröt benet så han tog vi bort, sjukdom ??? jag vet inte kycklingarna som de går med är jättepigga och om de smittade så borde de väl oxå ha det. just den hönan som dog var väldigt hängig, medan de andra hönorna, kyckligarna och tuppen är pigga, den hönan la aldrig några ägg heller, så hon var kankse inte som hon skulle......
ALLA är välkomna !

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #11 skrivet: 19 aug-07 kl 17:56 »
kycklingarna som de går med är jättepigga och om de smittade så borde de väl oxå ha det.

Nej.
Nu säger jag INTE att dina höns har Leukos eller Tuberkulos.
MEN inga kycklingar visar symptom på dessa sjukdommar,
då det är vuxna äldre höns som visar symptom som avmagring etc.
och tillslut död.

Har du skickat in hönan till SVA ?
Det är ju enda sättet att 100% få veta varför hönsen är så magra som du beskriver.
« Senast ändrad: 19 aug-07 kl 17:57 av Grimla »
Islandshöns och Sk.Blommehöns (båda raserna med o utan hätta). 4 Fjällkor, Häst, Får, Katt ♥

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 19 aug-07 kl 18:21 »
Jag håller med Grimla. Om hönsen äter vettigt finns ingen anledning till att de skall magra av och definitivt inte självdö. Medicinera på måfå lär knappast hjälpa.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #13 skrivet: 20 aug-07 kl 08:36 »
jag vill inte ha några broilers, det är silkeshönor jag har så det ska ju inte vara så stora, men de känns lite väl magra men det är kankse för att de har ruvat mkt. förösker få dom att sluta, men de går bara tillbaka till ankäggen när jag tar deras höns ägg.
jag gav dom majs igår, de tyckte dom om, sen ska jag prova med hampafrö idag, ska kolla om jag hittar lite i affären.
mer tips mottages tacksamt på fet mat till pullorna
ALLA är välkomna !

Silverfallet

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 20 aug-07 kl 18:57 »
Jag vet faktiskt inte men en kompis gav sina bamint el ivomecpasta när hon avmaskade hästarna, hon tog alltid hönsen samtidigt. Hon tog en klick av hästarnas till varje höna.
Använd samma som till grisar (inte hästar)

Grimla

• 432Grimla på bilden.
    • Hälsingland
« Svar #15 skrivet: 20 aug-07 kl 23:29 »
jag gav dom majs igår, de tyckte dom om, sen ska jag prova med hampafrö idag, .
mer tips mottages tacksamt på fet mat till pullorna

Majs ? ska du banta de magra hönsen....

Dessutom vill du väl inte ha fett på hönsen *urk* risk för leverförfettning o död dessutom. Du vill väl ha muskler på dem.  ;)

Köp en säck Allfoder på Granngården och ge dem fri tillgång!
tills du tycker dom ser o känns bra.

mimmimera

• Mimmis hemsida
« Svar #16 skrivet: 20 aug-07 kl 23:39 »
Jag har oxå dv silkes och det är ena riktigt tjuriga o envisa ruvare....dom kan ligga i evigheter och även mina magrar av när dom "tokligger". Jag ger dom oxå mycket majs och annat gott när jag väl får ur dom ur redet, och efter ett tag  brukar dom återgå till "normalare" vikt. Silkes är faktiskt den enda ras där jag haft hönor som legat ihjäl sej. Har även dv kochin som även dom är kända för sin ruvvillighet men silkeshönorna jag har slår kochinhönorna med" hästlängder".
Läs det jag verkligen skriver och INTE mellan raderna...för där står ingenting.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #17 skrivet: 21 aug-07 kl 09:12 »

jag fick tips om att ge dom majs det var därför jag provade det. och allfoder och krossat korn har de fri tillgång till. + att de får mkt börd gå fritt hela dagarna, emn envsas med att ligga och ruva, emn nu SKA det inte bli fler ungar iår, nu får jag bli stenhård mot dom.....
ALLA är välkomna !

Margit

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 21 aug-07 kl 09:50 »

Köp en säck Allfoder på Granngården och ge dem fri tillgång!
tills du tycker dom ser o känns bra.

Majs innehåller mycket kolhydrater och en del protein så bantar gör nog inte hönsen på majs... ;) Det finns broilers uppfödda på majs som ger ett saftigt och lite gulare kött - majs är en bra produkt som en del i en foderstat!
Allfoder är blä tycker mina hönor=nödproviant, men när det blir höst och vinter och de inte får i sig så mycket gott ute så kanske det duger, hoppas det! ;D

Och jag tror inte ms_ Krudd var ute efter att göra sina hönor feta, men om de tillbringar all tid med att ruva och liten tid med att äta så är det ju bra om det fodret de får i sig  innehåller mycket näring och energi!...och det gör säkert allfodret också, men smakar det gott så kanske hönan äter lite mer?

Sabelpoot

• Västergötland
    • Sabelpoot.se
« Svar #19 skrivet: 21 aug-07 kl 10:30 »
Det finns ett foder som heter "Fasan Hög" som jag skulle rekommendera. Det har en betydligt högre proteinhalt än de andra hönsfodren som finns på marknaden. Detta ger man bl a till fasaner och påfåglar som har ett helt annat behov än hönsen. Om du inte kan få tag på detta går det även bra att ge dem kalkonfoder som också har en högre proteinhalt.

Sen kan man även göra en blandning med majsmjöl, grovt bröd och t.ex fíl eller youghurt. Blandningen går att ändra på lite beroende på behov. Majsmjölet är väldigt bra då det lätt blir omsatt i fjäderfänas tarm och bildar då föreningar som lätt upptas. Dessutom verkar de tycka om majsmjöl även när övrigt foder får stå orört.

Lycka till med att få upp hullet på dina hönor.

Dela detta:

* Inloggade just nu

566 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Supernöjd med den nya tidningen! Ska fixa ny betalning nu så vi har täckt upp det kommande året, ser fram emot att bygga upp ett litet bibliotek av tidningarna. :) Och maken är ivrig att få testa på ölbryggandet som finns med i senaste numret.. :P
/Maria Örni

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser