Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kycklingnät och andra frågor  (läst 1506 gånger)

medion

• www.cupryjak.com
Kycklingnät och andra frågor
« skrivet: 18 aug-07 kl 09:33 »
Tänkte bygga en ny betesbur till en fransk vädur. Har en rulle sk kycklingnät liggandes och undrar om det går att använda eller om kaninen kan bita sig igenom?

Har läst i ett flertalet trådar att man inte skall ge kaninen blött gräs men hur gör man då den går i betesbur?
Dom vilda kaninerna på tomten äter ju vått gräs utan dåligt samvete.

Fick en säck foder som heter Lottie .Är det någon som använder det eller är rabbfor att föredra?

Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

Ulric Eriksson

• Gäst
Re:Kycklingnät och andra frågor
« Svar #1 skrivet: 18 aug-07 kl 09:50 »
Tänkte bygga en ny betesbur till en fransk vädur. Har en rulle sk kycklingnät liggandes och undrar om det går att använda eller om kaninen kan bita sig igenom?

Det håller inte.

Citera
Har läst i ett flertalet trådar att man inte skall ge kaninen blött gräs men hur gör man då den går i betesbur?

Den här regniga sommaren har gräset varit mer eller mindre blött för jämnan, känns det som. Inga kaniner har tagit skada av det.

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #2 skrivet: 18 aug-07 kl 09:55 »
Misstänkte att nätet skulle vara lite klent..

Ja det med vått gräs tycker jag var lite konstigt. Men då är det kanske en gammal skröna?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 18 aug-07 kl 10:01 »
Ja det med vått gräs tycker jag var lite konstigt. Men då är det kanske en gammal skröna?

Det skulle jag inte tro. Det kan ju vara så att kaninerna självmant låter bli att äta gräs som är alltför blött.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #4 skrivet: 18 aug-07 kl 10:53 »

Fick en säck foder som heter Lottie .Är det någon som använder det eller är rabbfor att föredra?

Om du gör en fyrkantig bur kan du använda kycklingnätet till tak.

Du kan nog använda Lottie, rabbfor är mest för produktionskaniner som skall växa fort. Beror på vad kaninen skall användas till.

Nä, det är nog sant. Om du plockar färskt blött gräs och lägger det i en hög så jäser det snabbt. Det är det som är faran.

Blött växande gräs jäser inte...
Landsflykting i storstan...

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #5 skrivet: 18 aug-07 kl 12:41 »
Blött växande gräs jäser inte...

Nä det var det jag misstolkade. För mig har det aldrig varit aktuellt att plocka gräs till kaninerna. Det gör dom bra själva  :)

Gösta

« Svar #6 skrivet: 18 aug-07 kl 13:24 »
Gällande nät till kaninburar så skall det både se till att kaninen inte kommer ut men det skall också skydda kaninen så att ingen kommer in! Grävling, räv och lo t.ex.
Gällande gräs så gäller naturligtvis inte detta när kaninen betar!
Om du däremot slår gräs som är blött och lägger det i en hög så jäser det snabbt och är direkt dödligt för kaniner.
Slå gärna gräset på eftermiddagen och låt det ligga ett par timmar. Räfsa sedan ihop det och utfodra.
Gösta

Insanity

« Svar #7 skrivet: 18 aug-07 kl 23:59 »
Gällande nätet så tycker jag att det beror på hur kaninen är.

Jag har både min franska vädurshane samt min belgiska jättehane i burar med kycklingnät som står på gräset.

Och ingen av dom har rymt eller gnagt sönder nåt nät ivf, eller ens försökt.

Hade jag dock riskerat att få rovdjur upp till kaninerna nattetid hade jag använt mig av annat nät osv, men våra två hundar håller rovdjuren borta.

Till nästa sommar blir det annat för dom, då blir det stoooora gårdar med rejält nät och med mer utrymme samt aktiveringsmöjligheter.
« Senast ändrad: 19 aug-07 kl 00:01 av Insanity »
Har hästar, hundar, katter, höns och kaniner.

Hjälp ett djur! http://www.livlinan.be

Dela detta:

* Inloggade just nu

386 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser