Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  blodbad...  (läst 2073 gånger)

Sally

blodbad...
« skrivet: 17 aug-07 kl 21:04 »
Idag har jag fått mina hannar kastrerade. En av dem hade ett litet sår på pungen, så detta "lagades" med ett par stygn. Jag tittade till dem ofta där de satt i sina burar för att vakna till. Efter ett par timmar såg jag att det var fullt av blod i den ena buren. Jag är inte lättskrämd, men detta var bland det gräsligaste jag sett. Algot (kaninen) har dragit bort skinnet från hela pungen, eller mer...? Jag kontaktade djursjukhuset som rådde mig att tvätta med koksalt. Det gjorde jag, men kände när jag såg "förödelsen" att "Detta fixar jag inte på egen hand". Försökte då ånyo komma i kontakt med djursjukhuset- stängt...Närmaste veterinär är 10 mil bort. Lyckades få tag på en vet. per telefon (han var inte hemma) och han rådde mig att lägga tryck på för att stoppa blodflödet. Det har jag nu gjort och jag tror det lugnat sig. MEN...vad gör jag nu????

Sally
Går det...så går det!

Taggis

• vänner
Re:blodbad...
« Svar #1 skrivet: 17 aug-07 kl 23:54 »
När vi fick dotterns kanin kastrerad fick vi en tratt till honom som han fick ha ett tag för att inte komma åt.
Bor på landet med man & barn samt katter,hund,höns,ankor,får

Sally

« Svar #2 skrivet: 18 aug-07 kl 00:29 »
Det fick inte jag...

Sally
Går det...så går det!

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #3 skrivet: 18 aug-07 kl 07:57 »
Då missade veterinären det. Om man fått hem ett djur som har stygn så ska man ju se till att djuret inte biter eller slickar på stygnen.Ibland bryr sig djuren inte om stygnen men ibland går det som för dig.
Åk till veterinären när dom öppnar och kolla upp kaninen. Han verkar vara i behov av nya stygn ;)

Om du inte får tag i en veterinär så se till att skaffa en tratt så han inte kan slicka eller bita mer på sin pung.Se även till att ha så rent du bara kan i buren så att såret inte blir infekterat
Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

Bondmoran

« Svar #4 skrivet: 18 aug-07 kl 10:21 »
En tratt kan du fixa till av en  liten hink ( sylthink ? )som du skär ur botten ur och gör små hål där du kan trä igenom en bomulsband eller liknande och knyta runt halsen ej för hårt.
Du måste bara se till att han inte kan fastna med ett ben och så han kan komma åt sin mat och vatten ordentligt.

Har du möjlighet att ha kaninen inne hos dig ett par dagar och låta honom gå på rena handukar, gamla lakan eller nått liknande så fastnar det inget skräp i såret.

Har du ingen innebur så kan du lätt fixa nått med en tillräckligt rymlig back och ett kompostgaller eller nått över med en liten tyngd på.

Hälsar
Bondmoran
« Senast ändrad: 18 aug-07 kl 10:22 av Bondmoran »
Glad sunkmorsa med stor familj.
Äter veganskt, älskar månen och går barfota.
Bevarar lantraserna helsingefår, jämtgetter, gotlandskanin, mellerudskanin, gammelsvensk dvärghöna, stora ölandshöns och blekingeanka. Jag lyssnar när djuren talar.

Methoni

• Närke
« Svar #5 skrivet: 18 aug-07 kl 10:32 »
Du kan också fortsätta med koksaltlösning (spola rent med) eftersom det stimulerar läkningen.

KK

• Mammaledig...
    • Dala-Jakt
« Svar #6 skrivet: 18 aug-07 kl 10:33 »
Trattar finns på apoteket oxå, i dom allra flesta storlekar, eller på djuraffär.
Är det verkligen lämpligt att ta in en kanin som är van att vara ute?
Jag menar om den är ute i normala fall. Då kan det väl bli för varmt åt den?
Min tös brukar ta in vår dv-vädur men jag tycker han blir superflämtig på kort tid...så han får vara ute jämt.

Sally

« Svar #7 skrivet: 18 aug-07 kl 10:47 »
Tack för allt engagemang! Jag har haft jour i natt och kollat till honom varje halvtimme. "Körteln" eller vad det är  :-[ har börjat krypa ihop och det blöder inte längre. Trattar hade jag hemma från förrut, men ingen stor nog tyvärr. Det handlar ju om en stor kanin...Veterinären sa att det inte gjorde något om de slickade och höll rent, men...se så det kan gå. Han har slickat lite grand, men mest runt omkring och gjort "rent". Han äter och dricker och är nu på rena handdukar i badrummet. Han verkar inte särskilt tagen av det hela. Som väl är fick jag penicillin eftersom de också tömde en böld samtidigt som han kastrerades.

Någon veterinär som har öppet på lördagar  ;), ja, inte häromkring...Jag fick som sagt tag på en vet. på hans mobil igår. Han sa att nya stygn inte var aktuellt eftersom huden just i detta område är så tunt att det skulle spricka direkt och att det bara skulle ge upphov till nytt slickande och "dragande" i stygnen.

Jag tror inte det är någon fara att ha honom inne nu- det är inte någon stor temperaturskillnad mellan ute och inne just nu, särskilt inte i ett gammalt hus som mitt. Veterinären sa att han fick gå på gräs, men jag vet inte- tror det är vbättre att ha honom inne och under uppsikt.

En tratt av en hink skulle jag kanske kunna fixa till- tack för råden!

Sally
Går det...så går det!

Gösta

« Svar #8 skrivet: 18 aug-07 kl 13:29 »
Sätt ALDRIG tratt på en kanin!!!
Kaninen träckäter sin egen spillning. Om den inte kommer åt detta så dör den. Det är kaninens sätt att idissla!
Gösta

Kaah

• Madicken 4v
« Svar #9 skrivet: 18 aug-07 kl 13:47 »
Kaninen träckäter sin egen spillning. Om den inte kommer åt detta så dör den. Det är kaninens sätt att idissla!
Gösta

Tack, det var bra att veta till ev framtida händelser.
Lycka är att se mina barns hjärtan skratta    /k

Sally

« Svar #10 skrivet: 18 aug-07 kl 14:10 »
Tack Gösta!!!! Ännu ingen tratt på kaninen- jag tyckte inte det funkade vare sig med mat eller vatten...Han verkar pigg och äter och dricker. Såret ser fint ut och han verkar inte bry sig om det nu.

Värre är det med mig- jag börjar nu bli smått pömsig efter en vaknatt. GÄSP!

Sally
Går det...så går det!

Angelika

• Blekinge
    • Blekinge
« Svar #11 skrivet: 19 aug-07 kl 00:02 »
Gösta

då stämmer det alltså...
Jag fick veta det när jag fick min första kanin, att jag fick inte rengöra buren mer än en ggr/vecka pga detta.
Jag var aldrig riktig säker om jag skulle tro på det. -jag gör ju buren helt rent nån gång...

Sally

« Svar #12 skrivet: 19 aug-07 kl 10:16 »
Det går väl an om man har bur- men nu har jag ju 2 jättar lösa i badrummet  ;D! Hur länge tror ni jag måste ha Algot inne? Jag har hans bror där också i och med att också han kastrerades samtidigt (och han pysslar om Algot). De tycks trivas bäst om de får vara tillsammans. Försökte dela på dem, men de blev ledsna (min tolkning :-[). Jag har förnstret öppet ut så att de får frisk luft. Men som sagt- de "pluttar" ju en del  8).

Sally
Går det...så går det!

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #13 skrivet: 20 aug-07 kl 20:29 »
Kaniner är sociala djur. De trivs ihop och jag tycker inte Du skall dela på dem. När de har varandra stimuleras deras imunförsvar på både fysisk väg (beröring och lukt) och på ett psykiskt plan då de känner trygghet i att ha varandra.
Har Du en "våt och torrsug" föenklas städandet mycket.
Du kan pröva (ta det försiktigt i början) att ge dem, pumpakärnor (finns i hälskosthyllan i en bra livsmedelsbutik) så får de lite mer Zink som gynnar läkningen.
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Sally

« Svar #14 skrivet: 20 aug-07 kl 21:04 »
Tack för tipset. Nä, sära dem gör jag inte igen. De är så "goa" ihop de "små" liven!

Sally
Går det...så går det!

bonus

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 20 aug-07 kl 23:50 »
då stämmer det alltså...
Jag fick veta det när jag fick min första kanin, att jag fick inte rengöra buren mer än en ggr/vecka pga detta.
Jag var aldrig riktig säker om jag skulle tro på det. -jag gör ju buren helt rent nån gång...

jo, det stämmer. men den spillningen som kaninen smälter om är inte samma som de torra runda pluttarna du mockar ut. Den spillningen som kaninen äter är blöt och ligger ihopklumpad, ser ut som "mini-njurar- i-hög".

fast Gösta - mina kaniner lägger ifrån sig sin spillning och äter den sen, de tar den inte direkt ifrån rumpan. man kan se de där "ovan nämnda högarna" ligga och drälla i buren och sedan ett tu tre så är de borta.  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

546 gäster, 1 användare
Lilla i

* Forum

* Om tidningen Åter

- Enormt intressant tidning. Vill köpa tidningar från 2012 men dom är slut, så hur får man tag på dom?
/Tina

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser