Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabbfor-datummärkning  (läst 1715 gånger)

Dandelia

• Gäst
Rabbfor-datummärkning
« skrivet: 17 aug-07 kl 13:14 »
Hej!

Jag köpte en säck rabbfor som jag trodde var nyproducerad enl datum på säcken. Men doften är så annorlunda mot tidigare att jag blev fundersam. Jag ringde supporten och frågade om datummärkningen gäller tillverkningsdatum eller sista förbrukningsdag och fick följande svar (per mejl, då ingen ansvarig fanns tillgänglig just då):

"Hållbarheten som vi anger på säck och bulk är fyra månader men lagras det rätt så är det inga problem att lagra det 6 månader. "

Är det alltså "sista" datum på säcken? Isf har jag köpt gammalt foder. Det var daterat till några dagar innan köp. Dåligt av Granngården, tycker jag >:(

Inte har jag någon speciell svalförvaring heller. Finns det nån näring kvar i pelletsen, tro? Jag har digivande och dräktiga honor och trodde att de fick i sig vad de behöver. Nu känns det inte alls bra! Inte är det väl därför två ungar har dött ??? Vad gör jag nu, då?

/Mvh
Dandelia

Gösta

Re:Rabbfor-datummärkning
« Svar #1 skrivet: 17 aug-07 kl 20:11 »
Du skall lämna tillbaka säcken! När du köper så skall datum på säcken (tillverkningsdatum) inte vara äldre än 30 dagar.
När du köper Rabbfor så ring "Lantmännen direkt" numret står i katalogen. Du får färskt foder till ett betydligt bättre pris.
Gösta

medion

• www.cupryjak.com
« Svar #2 skrivet: 17 aug-07 kl 21:07 »
Datummärkning bör man titta på vare sig man köper mjölk, bröd eller rabbfor.
Håller höns,kaniner och duvor för utställning,sällskap och självhushåll.
Föder även upp balineser,javaneser samt har huskatt och schäfrar.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #3 skrivet: 17 aug-07 kl 22:41 »
Jag är rätt säker på att det är tillverkningsdatumet som trycks på säcken.

Fast om pelletsen luktar mysko så skall du se upp än då!!!
Landsflykting i storstan...

Dandelia

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 17 aug-07 kl 23:18 »
Kollar alltid datumet. Blev glad då det var en nyproducerad säck. Men doften är stark, riktigt söt, nästan äckligt sliskig. Så har det inte varit tidigare gånger. Djuren är som vanligt tokiga i sina pellets men min NÄSA! Fy! Ska det dofta mer när det är färskt?! Det är ingen ohyra, mögel el likn i fodret vad jag kan se.

Jag fick inte välja säck själv heller, den kom ut på en gaffeltruck och personalen kastade in den i bilen. Såg datumet och trodde jag gjort ett kap, så färskt och fint! Säcken har jag oturligt nog kastat då jag använder fodertunna.

Men äntligen har jag fått veta hur man bär sig åt för att beställa direkt från Lantmännen. Fiffigt!  :)
« Senast ändrad: 17 aug-07 kl 23:22 av Dandelia »

Gösta

« Svar #5 skrivet: 18 aug-07 kl 13:19 »
Det är tillverkningsdatum som står på fodersäckarna.
Det är viktigt att fodret förvaras svalt och torrt både hos säljaren och tillverkaren.
Dagspriset på Rabbfor är i dag 2:26/kg + moms (bulk)
Gösta

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #6 skrivet: 18 aug-07 kl 13:57 »
Dagspriset på Rabbfor är i dag 2:26/kg + moms (bulk)

Och köper du säckvis via Lantmännen direkt är priset 3,61 plus moms.

Potatisblomma *som precis fått räkningen*
Landsflykting i storstan...

Dela detta:

* Inloggade just nu

507 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tycker det verkar vara en mycket innehållsrik tidskrift. Användbara tips och råd för den nyfikne och för de som vill utveckla sitt bruk med hand och hjärta. Tack!!
/Märit Newberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser