Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rökta bin?  (läst 2432 gånger)

guba

• Gäst
Rökta bin?
« skrivet: 16 aug-07 kl 10:08 »
väck
« Senast ändrad: 14 feb-08 kl 04:31 av guba »

anette i bugared

• -
Re:Rökta bin?
« Svar #1 skrivet: 16 aug-07 kl 10:28 »
Bina tror att det är skogsbrand och förbereder flykt från "brandområdet" genom att fylla magen med mat (honung). Mätta bin är lugna bin. När så röken snabbt skingras försvinner behovet av att fly , men mättnad och lugn kvarstår.

Som med allt annat skall man förstås använda röken med måtta, eller helst inte alls. Det sistnämnda förutsätter dock hanterliga bin.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Suresh

• -
« Svar #2 skrivet: 16 aug-07 kl 17:16 »
Jag har mycket snälla bin och behöver sällan använda röken. Jag har både inspekterat och bytt ramar utan att blåsa rök på dem.  

För mig spelar det ingen roll om jag arbetar med eller utan rökburk, men för större ingrepp tror jag att det är bättre för bina att man blåser rök på dem. Dels för att de inte blir lika uppstirrade, men  i birika samhällen också för att de håller sig ur vägen så man slipper klämma ihjäl dem med lådorna.

Eulalia

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 20 aug-07 kl 02:35 »
Hittills har jag inte använt rökpust en enda gång, vid mina egna ensamma ingrepp.
Har dock inte vågat mig på att öppna den aggresiva avläggaren ännu.. brrr de är skitarga så fort man gläntar lite... :o
Väldigt produktiva också..fett med honung i deras ramar!

Inte använt handskar heller, mest pga att jag bara inte köpt...
Fick mina 2 första stick förra veckan, varsitt finger...dov, ihärdig, men rätt skön smärta måste jag säga.
Jag reagerade rätt bra på det, inga konstigheter, ingen extrem svullnad, värsta smärtan klingade bort inom en kvart, iofs tog jag bort gadden bums...vilket morsan som är apiterapifantast (masoquist?)  säger att man helst inte ska göra om man vill få full effekt ::)

« Senast ändrad: 20 aug-07 kl 02:36 av Eulalia »

Suresh

• -
« Svar #4 skrivet: 21 aug-07 kl 17:38 »
Idag gick jag igenom mina båda kupor, gjorde ramkontroll, växlade plats på yngelrum och skattlådor, kontrollerade drottningar och stödfordrade.

Utan handskar

Utan skyddsdräkt.

Med röken enbart som "självförsvar"

Jag hade tom tid att i lugn och ro hjälpa upp de bin som håll på drunkna i sockerlösningen  bland lecakulorna.

Och nej, jag blev inte stucken...

Suresh

• -
« Svar #5 skrivet: 29 aug-07 kl 12:27 »
Efter att ha prövat att båda arbeta med och utan rökpust känner jag mig säker - rökpusten använder man för binas skull, inte för biodlarens.

Det går att klara sig från att bli stucken med rätt kläder även i den vildaste svärm. MEn det går inte att arbeta med arga bin utan att klämma ihjäl dem. Du måste lugna ner dem för att kunna sätta på och ta av lådor och täckbrädor utan att behöva klämma ihjäl tjogtals med bin varje gång du ändrar något i kupan.

Märker också en skillnad på olika sorters bin. En del sticker innan man hunnit ta sig i närheten av kupan, andra kan irra in sig i skyddsdräkten utan att ha någon annan längtan än att bara ta sig ut.

anette i bugared

• -
« Svar #6 skrivet: 29 aug-07 kl 14:05 »
De senaste gångerna vi arbetat med bina så har vi helt struntat i att ta med oss röken och vi upplever båda att bina är mindre störda,inte så stingsliga som när vi hade röken med oss.

Däremot hade jag behövt de bin du talar om Silence, de som inte ens sticker om de hamnat innanför kläderna. De bina hade jag velat haft innanför byxorna i lördags, istället för de som nu kröp in i en glipa vid stöveln, gav mig 9 stick och gjorde så att Cortisonförrådet ytterligare  decimerades.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Suresh

• -
« Svar #7 skrivet: 29 aug-07 kl 14:52 »
Jag har lite bekymmer med stick, men får jag ett stryker jag på Aloe Vera, om sticket är i ansiktet.

Bina gömmer sig av rök. De håller sig undan. Det går att sätta på lådor och täckbrädor utan att hopplöst fösöka vifta undan ett hundratal med biborsten.

Dela detta:

* Inloggade just nu

695 gäster, 2 användare
Nataks, von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser