Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ridbanestaket  (läst 10086 gånger)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
Ridbanestaket
« skrivet: 15 aug-07 kl 10:30 »
Jg vill höra era erfarenheter av olika sorts staket. Vi har en ridbana på 25*70 m som vi ska inhägna. Vi behöver ha möjlighet att ploga ut snö med traktor på kortsidan. Att det blir trästolp är rätt klart men det finns många olika åsikter om trä, band, elrep etc.
Banan ska användas till dressyr, hopp, löshoppning, tömkörning, lösspringning etc så det är viktigt att den är säkerhetsmässigt korrekt men ändå praktisk.

Falin

• -
Re:Ridbanestaket
« Svar #1 skrivet: 15 aug-07 kl 10:49 »
Jag skulle absolut ha valt trästaket. Både band och elrep känns inte tillräckligt säkerhetsmässigt, och dessutom blir de ofta fula efter ett tag.

För ett tag sedan såg jag en riktigt snygg lösning, man hade kapat runda impregnerade bommar på mitten och använde det som staket. (Med den runda sidan utåt.) I öppningen hade man samma bom som träddes genom en hästsko som satts fast med den runda delen utåt. Lite luddig beskrivning kanske...  ;D

Fast till en ridbana hade jag valt en rejäl grind på bra gångjärn. Lätt att öppna och stänga även om man har en häst i handen, och man kan göra den så stor att traktorn kommer igenom.

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #2 skrivet: 15 aug-07 kl 22:28 »
Lät snyggt! Trevlig idé med hästskon också!
Fler erfarenheter någon?

Klipparn

• Nygift
    • Skåne
    • Santatorp
« Svar #3 skrivet: 17 aug-07 kl 00:56 »
kolla på
www.horsehill.se
snygga starka staket ... har varit med o byggt en del med dom.
Lammproducent och fårklippare..
Swoooosh!     What was that?        That was your life, mate.
Oh. That was quick. Do I get another one?      Sorry, mate, that was it...    (Basil Fawlty)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #4 skrivet: 17 aug-07 kl 11:40 »
Väldigt fina! har mejlat företaget om pris men jag är rädd att det kommer att bli väl dyrt för vår kassa.

Norrsken

• -
« Svar #5 skrivet: 23 aug-07 kl 22:12 »
Trästaket.. Tänk på att marken "trycker upp" det varje vinter(gissar att vintrarna i skellefteå går att jämföra med luleå). Det är en del arbete att få ordning på det varje år. Hur tänkte du med kortsidan? Ta bort hela kortsidan vid plogning? Det låter ju inte helt dumt! Har erfarenhet av staket som är halvt nerrasade när de tinar fram efter att ha spenderat vintern under tyngden av all upplogad snö.. Men ridbanan har gått utmärkt att både rida och tömköra på. Hoppning har jag inte ägnat mig åt, men det borde väl funka lika bra som resten!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #6 skrivet: 24 aug-07 kl 13:01 »
Antingen tänkte jag ta bort planken och kunna ploga ut snön emellan alternativt ta upp en stolpe och planken på varsin sida för att få et stort hål att trycka ut snön igenom. Har du något tips för att förhidnra att stolparna tjälar ut?

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 24 aug-07 kl 13:11 »
Jag skulle absolut ha valt trästaket. Både band och elrep känns inte tillräckligt säkerhetsmässigt, och dessutom blir de ofta fula efter ett tag.

...

Varför är band sämre än staket ur säkerhetssynpunkt? Jag skulle ha tippat på motsatsen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 24 aug-07 kl 20:37 »
Band kan ju lossna om man råkar komma emot dem, varpå man kan trassla in sig i dem om man har otur. Det är betydligt svårare att trassla in sig i ett staket....  :D Sar ska ju också använda banan till bla löshoppning och lösspringning, och då tycker jag att det känns lite klent med band eller rep, framförallt när man har föl (som ser dåligt i början) och unga hästar.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #9 skrivet: 24 aug-07 kl 21:51 »
Ja, o trasslar hästen i sig i ett band, då är det kört, bandet går aldrig av utan tvinnar sig stenhårt runt benen.. Visst kan man ha sånna säkerhets klipps.. men säkert är det ju inte!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 25 aug-07 kl 17:38 »
Antingen tänkte jag ta bort planken och kunna ploga ut snön emellan alternativt ta upp en stolpe och planken på varsin sida för att få et stort hål att trycka ut snön igenom. Har du något tips för att förhidnra att stolparna tjälar ut?

Min far gjorde om ridbanan efter några år med ständigt reparerande på våren. Han gjorde liksom en "fot" på varje stolpe, så att de står utan att vara nertryckta i marken. Dock blir påverkan av snödriva upplogad ovanpå staketet densamma. Och säkerhetsmässigt så är ju snödriva inte riktigt säkert. Inte om hästen likt min gillar att klättra..
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Körven

• Värmland
« Svar #11 skrivet: 21 sep-07 kl 10:44 »
Band kan ju lossna om man råkar komma emot dem, varpå man kan trassla in sig i dem om man har otur. Det är betydligt svårare att trassla in sig i ett staket....  :D Sar ska ju också använda banan till bla löshoppning och lösspringning, och då tycker jag att det känns lite klent med band eller rep, framförallt när man har föl (som ser dåligt i början) och unga hästar.
Det absolut bästa är helplank två meter högt eller mer,stolpar som är gjutna i marken,samma stil som rundkorall.Men då är det oftast ekonomin som sätter stopp.Skall du ha matrial som stoppar en häst,eller ett föl om dom får för sig att sticka,då hjälper inga brädor,i sådana fall får du nog ha järnrör.Det är säkrare med band både för häst och ryttare,det gör inte så ont att landa på bandet.Det är svårare att trassla in sig i ett brett elband än dom smala,sätter man fast bandet med avsedda clipps så lossna dom inte..Det man inte skall andvända är stolpar med fot som man kan flytta och rep.
Vita band går utmärkt att tvätta i tvättmaskinen,så blir dom som nya.

Körven
Agent i underlättelsetjänsten.
Lurar aldrig den fattige eller förför gammla kärringar.

Falin

• -
« Svar #12 skrivet: 21 sep-07 kl 11:16 »
Vi hade breda band i en hage för några år sedan, men jag tyckte clipsen var lite klena och gick sönder väl ofta. Misstänker att de inte klarade kylan speciellt bra.
Men det var som sagt några år sedan, de kanske är av bättre kvalitet nuförtiden?

Körven

• Värmland
« Svar #13 skrivet: 21 sep-07 kl 12:43 »

Det finns clipps som är mycket hållbara men dom är inte billiga.

Körven

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #14 skrivet: 21 sep-07 kl 22:57 »
Ett tips, skall man ha trästaket är det en fördel säkerhetsmässigt att skarva på stolparna. En ridbana i närheten hade skarvat löpande men en lask på utsidan. En häst kom ut mot staketet och trycket gjorde så att skarven gick isär. När hästen kom till skarven gick änden på den in mellan frambenen och ner under bröstkorgen, följde bröstbenet och kom ut med ett 45 cm öppet sår som följd. Hade oturen riktigt varit framme hade staketet fortsatt upp i buken. 10 cm högre hade den gått in i bröstkorgen, hemska tanke.

Slår man ned stolparna tillräckligt djupt (under tjälen) så sitter dom kvar utan att komma uppåt på våren då tjälen skjuter på.

Ca 60 cm djupt på oplogad mark och 60- 200 cm om man snöröjer beroende vart i landet man bor. Djupare på lera än på sandjordar.

Tack för ditt svar! Vi hade tänkt skarva på stolparna om det blir bräder (vilket jag hoppas). Jag ska ha ditt inlägg i tanken när vi slår ner stolparna så det blir nog djupt.

Har någon en åsikt om bästa höjden på översta brädan /bandet?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #15 skrivet: 21 sep-07 kl 23:02 »
Det absolut bästa är helplank två meter högt eller mer,stolpar som är gjutna i marken,samma stil som rundkorall.Men då är det oftast ekonomin som sätter stopp.Skall du ha matrial som stoppar en häst,eller ett föl om dom får för sig att sticka,då hjälper inga brädor,i sådana fall får du nog ha järnrör.Det är säkrare med band både för häst och ryttare,det gör inte så ont att landa på bandet.Det är svårare att trassla in sig i ett brett elband än dom smala,sätter man fast bandet med avsedda clipps så lossna dom inte..Det man inte skall andvända är stolpar med fot som man kan flytta och rep.
Vita band går utmärkt att tvätta i tvättmaskinen,så blir dom som nya.

Körven

Är höjden 2 m ovan backen höjden på stolpen eller översta brädan/repet?

Jag är skeptisk ang band då jag hört av många att isolatorerna fryser på vintern och bandet börjar slacka, ger fladder i vinden och blir direkt en säkerhetsrisk (överhuvudtaget tycker jag band utan el är tokigt säkerhetsmässigt).
Ridbanan är inte tänkt att använda som hage men det kan vara bra att  kunna släppa där under uppsikt.

Falin

• -
« Svar #16 skrivet: 10 okt-07 kl 21:19 »
kolla på
www.horsehill.se
snygga starka staket ... har varit med o byggt en del med dom.

Hur går det med staketbygget, Sar?
Efter att ha drabbats av en plötslig insikt så misstänker jag att staketet jag pratar om i mitt första inlägg i tråden är detsamma som ovan. Inte sant, Klipparn?  ;)

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #17 skrivet: 11 okt-07 kl 10:19 »
Äntligen så är det mer eller mindre bestämt (på stallmöte) att vi ska köra med trästaket både uppe och nere (blir 2 slanor). Jag ringde till en såg och fick priset 10 kr/metern, tror dock att han pratade om för grov dimension (2 tum 4 är väl mer att räkna som regelvirke?!)
Någon nämnde dock att trästaket bara håler ca 2 år men det tyckte jag lät lite!

Jag mejlade till företaget ovan om prisuppgift men har fortfarande inte fått något svar. Tror dock inte att det blir aktuellt hursomhelst (p.g.a. frakten) även fast det skulle vara fantastikt fint! :-*

Stallägaren kanske hade lite virke till oss att köpa till väldigt lågt pris så det blir antagligen en blandning.

Jag tar gärna enot tips om lämplig dimension på brädorna (planken?), jag är inte speciellt kunnig inom detta :-[

Sar

• hvilaro.blogspot.com
« Svar #18 skrivet: 11 okt-07 kl 20:46 »
Tack! :-*

Körven

• Värmland
« Svar #19 skrivet: 14 okt-07 kl 18:14 »

Jag såg ett finurligt "staket" det var gjort av gammla telefonstolpar.Både stolpar och tvärslå  (överliggare)var stolpar.Det var reält och snyggt,kommer att hålla den generationen ut.Det håller även att sitta på.
                                 Körven

Dela detta:

* Inloggade just nu

537 gäster, 2 användare
Byggarebobban, mrnic

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser