Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  en unge?  (läst 959 gånger)

Norrsken

• -
en unge?
« skrivet: 14 aug-07 kl 21:00 »
Mina kaniner har fått tillökning!! Men bara en endaste unge.. Trodde att kaniner skulle få lite fler än så.. :-[ Kan det bero på mammans ålder? Hon är fem år och gotländska. Hur ser man könet på ungen? Har kollat, och efter jämförelser från en bok tror jag att ungen är en hona, och i så fall skulle jag gärna ha henne kvar om nu gammelmamma börjar vara till åren.. Hur beter sig förresten en bra kaninmamma? Hur intresserade brukar de vara av ungarna? I det fria lämnas väl ungarna i boet en del? Jag har ingen erfarenhet av kaniner sen tidigare. Kanske är därför som jag tycker att honan inte verkar så intresserad av ungen, men ungen verkar ju växa och må bra, så det kanske är så det ska vara?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Methoni

• Närke
Re:en unge?
« Svar #1 skrivet: 14 aug-07 kl 21:25 »
Hej!
Min kanin(lejonhuvad) har också fått en unge två gånger, kull 2 och 3. Den första kullen var det 5 ungar i men alla dog inom tre dygn. Jag tror att min hona var yngre än vad de sa i Zoo-affären. Kull 2 som bara var en unge hon lever och har själv fått sin första kull. Kull 3 som också bara var en dog efter två dygn. I kullarna efter har det varit 3 resp 4 ungar och alla lever och mår bra.
Mamman ger dem bara mat ca 2 gånger/dygn där i mellan är hon så långt ifrån boet hon kan för att "avleda fiender". Men jag har sett att hon gärna kollar in boet med jämna mellanrum.
Att se vad det är för kön på kaniner(när de är små) det är svårt det! ;D

Gösta

« Svar #2 skrivet: 14 aug-07 kl 21:57 »
En gotlandshona som är 5 år har nog gjort sitt bästa är jag rädd. Normalt får de betydligt flera ungar.
Att avgöra kön på en liten kanin kan vara knepigt vid lägre ålder än 3 veckor. Vid koll så ha ungen i ryggläge. Dra svansen bakåt och pälsen ovanför könsöppningen framåt.
På en hona blir det då en avlång springa. På en hane en cirkelrund "tratt". På hanar framträder penis först vid ca 12-13 veckors ålder.

salo

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 15 aug-07 kl 23:18 »
Min vädur fick också en unge i första kullen,dödfödd.Testa en gång  till.

Dela detta:

* Inloggade just nu

510 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser