Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  CUY!  (läst 7622 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
SV: CUY!
« Svar #20 skrivet: 15 apr-08 kl 12:10 »
Det här var häftigt med CUY.  ;D
Kan man ha dem ute som kaniner, eller måste de ha rumstempererat?
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Dandelia

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 17 apr-08 kl 12:06 »
Går utmärkt att husera dom ute bara man ser till att dom har det torrt och skönt och att dom är ordentligt skyddade från väder och vind. Kyla är ingen fara, dom får vinterpäls och äter massor för att kompensera energiförlusten, men små ungar och digivande honor måste man vara extra rädd om, förstås. Gäller gamla och sjuka individer med. Marsvin är dock inte byggda för långvarig kyla, det sliter på dom. Låt förnuftet råda, så går det fint!

Det är FUKT som tar hårdast på marsvin. Leder lätt till luftrörsinfektioner, förkylningar och lunginflammation. Regniga perioder kan djuren få ovanstående problem. Å andra sidan har utelevande djur ett allmänt bättre immunförsvar *egen åsikt* och klarar ofta åkommor på egen hand. Det gör INTE "innemarsvin" som lever bekväma liv i samma temperatur året om.

Jag hade (innan flytten) mina marsvin i eget uthus på gården. Oisolerat men med element för att hålla temperaturen över noll. Det blev en omställning för dom när dom fick flytta in i pannrummet. Fast jag sänkt termostaten drack dom MASSOR med vatten i början. För varmt, helt enkelt. Antar att dom tjocka, härliga pälsarna är ett minne blott till nästa vinter om jag inte får uthuset i ordning tills dess och kan flytta dom dit. Aja.

/Dandelia

sofiaho

« Svar #22 skrivet: 22 maj-08 kl 13:13 »
Lyfter denna tråden istället för att fortsätta fråga i cabybarornas tråd.  :)

Dandelia kan inte du berätta mer om dina cuy. Storlek, vart de kommer ifrån, hur stora burar du har dem i och kanske lite bilder ;)

Jag är verkligen jättesugen på Cuy, men då det kommer dröja innan jag har utrymme nog för en avelsgrupp får det vänta lite. Men drömma och planera kan man ju alltid göra ;)
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Brifus

• Capybara
    • http://www.capybarasweden.se
« Svar #23 skrivet: 22 maj-08 kl 19:34 »
Jaha sofiaho, så du sviker mig på min Capybaratråd >:( hmmmmmmm inget kul att bli sviken på detta sätt ::) tänk inte på mig, nä gör inte det ??? Jag får väll sitta på min Capybaratråd och begrunda mitt ÖDE  ;)

HIhihihi nä jag förstår, dig sofiaho, Dandelia är EXPERT på MARSVIN & CUY. Det hon inte kan om marsvin och cuy, ja det är inte värt att veta.

Men sofiaho kom gärna indroppande på min Capybaratråd då och då, för nu så börjar det att hända saker. (Välkommen tillbaka)

Mvh
Janne
Capybara sökes. http://www.capybarasweden.se
Vi har gjort en egen TOOLBAR. ladda gärna ner den till er dator. http://capybarasweden.ourtoolbar.com/ Tack på för hand Mvh Janne

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 23 maj-08 kl 08:44 »
Att jag inte tänkte på detta förut..Dandelia, om du fortfarande är i behov av tolk/hjälp med att hitta CUY i Peru så har jag en kompis ifrån Lima-Peru som kanske kan hjälpa dig. Har tappat kontakten med honom sen jag flyttade från Holland (han bor numera i belgien) men lyckades googla fram honom. Om du är intresserad fortfarande så tror jag nog han kan tänka sig att hjälpa dig. Jag ska skicka honom ett mejl och se vad han säger. Jag har hjälpt honom översätta ordrar till det företag han jobbar för så han är skyldig mig en gentjänst  ;)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #25 skrivet: 23 maj-08 kl 08:55 »
Att jag inte tänkte på detta förut..Dandelia, om du fortfarande är i behov av tolk/hjälp med att hitta CUY i Peru så har jag en kompis ifrån Lima-Peru som kanske kan hjälpa dig. Har tappat kontakten med honom sen jag flyttade från Holland (han bor numera i belgien) men lyckades googla fram honom. Om du är intresserad fortfarande så tror jag nog han kan tänka sig att hjälpa dig. Jag ska skicka honom ett mejl och se vad han säger. Jag har hjälpt honom översätta ordrar till det företag han jobbar för så han är skyldig mig en gentjänst  ;)

Va?! Är det sant? Va kul! Hoppas det ger något! Vore ju fantastiskt att få in en fot i Peru... *gladast*
TACK!

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 23 maj-08 kl 09:23 »

Dandelia kan inte du berätta mer om dina cuy. Storlek, vart de kommer ifrån, hur stora burar du har dem i och kanske lite bilder ;)

Jag är verkligen jättesugen på Cuy, men då det kommer dröja innan jag har utrymme nog för en avelsgrupp får det vänta lite. Men drömma och planera kan man ju alltid göra ;)

Jag klurar på att lägga upp en hemsida så småningom. Men tiden och orken finns inte för tillfället, så det dröjer! Samtliga mina cuy är från en svensk uppfödare. Jag startade med några få djur för att "komma in i det" och blev såld! :) Avelsdjuren har stamtavlor och det ligger ett gediget avelsarbete bakom dom. En del är utställda. Själv har jag inte kommit över oviljan och olusten inför utställningar men förhoppningsvis så... ;) Uppfödaren och jag har ett fortlöpande samarbete och hon har besökt mej och kollat in resultatet av min nybörjaravel. Än så länge räcker hennes åsikt gott för mej! Hon "ser" djuren på ett helt annat sätt än jag gör och jag har hittills fått godkänt :-[

För närvarande har jag inga reg.bevis på avkommorna från dessa utmärkta *reklam :P* djur. Det vill jag ändra på men jag har inte bråttom. Min nyinköpta avelsgrupp ger mej tillfälle att utöka aveln och se vad jag kan åstadkomma. Det är mycket spännande, vill jag lova! :D

Cuy är mycket större än vanliga marsvin och ska självklart ha större ytor att röra sej på. Minsta mått för två djur är 120*60 *tycker*. Det kan ändå bli för litet. Jag har olika mått på mina burar, ca 140*60, 120*60 och 120*80 (pallkragar). Drömmen är att ha honorna i golvflock med "obegränsat" utrymme.

Vikterna på mina vuxna djur ligger runt 1800 gram att jämföra med vanliga små svin på ca 800-1000 gram. Men cuy växer länge och t ex min första hane kommer bli tyngre än sina 1800 innan han är "färdig". En son efter honom vägde 1200 gram redan vid 10 veckor, HAN blir stor!  :)

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 23 maj-08 kl 09:52 »
Just ja, dom flesta djuren i min nya avelsgrupp är ännu bäbisar :-[ Har förstås inga vuxenvikter på dom! Två vuxna honor ingår i gruppen men den ena är dräktig och den andra har fött för inte länge sen så deras vikter är missvisande *än*. Kommer väga när det är lämpligt.

/Dandelia

sofiaho

« Svar #28 skrivet: 23 maj-08 kl 10:05 »
Hur är de socialt med varandra? Hur stora grupper tror du man kan hålla ihop om utrymmet är stort nog och hur stort är isf det utrymmet?

Kaniner kan ju vara väldigt svåra att hålla i grupp. Tänkte att cuy kanske var lättare på det viset eftersom iaf marsvin är lätta att ha i grupp.

Tycker allt att du ska ta och fota burar och cuys åt oss ;)
Instängd lägenhetsbo som längtar ut till ett torp. Lever med 3 hundar, 2 katter, 3 degus, 2 gerbiler och en underbar sambo

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #29 skrivet: 23 maj-08 kl 10:28 »
Va?! Är det sant? Va kul! Hoppas det ger något! Vore ju fantastiskt att få in en fot i Peru... *gladast*
TACK!

/Dandelia

*skakar på huvet* att jag inte tänkte på det tidigare, har ju sett i flera trådar hur du kämpat med de Peruanska uppfödarna  ::)

Men nu har jag mailat honom iaf och frågat om han kan tänka sig att hjälpa dig. han pratar flytande Engelska, Franska och "peruanska" men är "dessvärre" döv (har fått ett Cochlearinplantat) men jag vet inte om han kan tala i telefon med det. Det kunde han inte förr utan smsade alltid.  Jag hör av mig igen om/när jag får svar.  :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Dandelia

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 23 maj-08 kl 11:16 »
Marsvin är flocklevande djur. Honor trivs fint tillsammans och dom hjälper varandra med ungarna, t om diar andras bebisar! :) Äldre honor uppfostrar yngre och ser till att deras ungar tas om hand ordentligt. Ungarna går till ALLA honor för skydd och säkerhet.

Hanar KAN må gott ihop men det är inte alltid det fungerar med avelshanar. Hormoner och honlukt ställer ofta till det och i värsta fall slåss dom på liv och död. Obs, att det alltid är värt att prova para ihop hanar och se hur det fungerar! Dom mår bäst tillsammans. Ev kaxpellar som vägrar acceptera andra vuxna hanar blir ofta utmärkta fosterpappor till avvanda småhanar. På så vis får dom sällskap, dom med. Dom gillar att "pappa" dom små, tvättar och uppfostrar dom.

För att underlätta för hanar att komma överens är det bra om det skiljer i ålder. Hanarna behöver mer utrymme än honorna om dom går i flock, för att komma undan vid tjafs. Det gnabbas en del om rang men så länge skadorna är små och ytliga, t ex bett på bakdelen, är det ingen fara. Skulle betten vara djupa och/eller riktade mot könsdelarna ska dom omedelbart tas isär. Då är gränsen för normalt smågnabb överskriden och det handlar om verkliga strider!

Dom vassa tänderna orsakar svåra skador men marsvin har oxå gott läkekött. Jag har sett hudflådda hanar, med sår jag trodde var dödliga, läka ihop som inget har hänt! Självklart ska sår rengöras med t ex koksaltlösning, desivon el likn. Jodopax är bra vid större skador. Oftast behövs inte antibiotika.

Ex på allvarliga sår: Avbitna tår, hudflåning, sönderbitna kinder/haka, ögonskador, kastreringsförsök. Tänderna kan brytas av under uppgörelserna, det ser inte kul ut men dom växer ut utan åtgärder.
Mindre allvarliga, el "tillåtna", om man så vill: Ytliga bett på bakkroppen. Öronnafs (blöder mycket men är inte farligt). Småbett i t ex mungipan.

Se upp för bölder efter sårskador. Ev behöver såret öppnas genom att skorpan avlägsnas och sen pressas varet ut och såret sköljs och rengörs (se ovan).

Oj, här gick jag igång på allvar, märker jag :-[ ;D.

Jag har mina 3 vuxna avelshanar gåendes i burar med unghanarna. Den äldre hanen håller ordning på rangen och minimerar bråk mellan dom yngre. Jag observerar och skiljer bråkstakar från gruppen vid behov. När dom är små kan dom vara flera tillsammans, max en vuxen och 4 bebisar på 140*60 för min del. Då har jag hyllor hela vägen längs bak i buren. Dom kan hoppa upp eller ligga under dom för att vara ifred.

Jag har inte provat storflock med hanar men vet andra som tillämpar det. Då och då utmanas ledarhanen vilket slutar med svåra skador när han försvarar sin plats/blir knuffad från den. Här gäller att vara observant. Jag rekommenderar att inte ha för många vuxna hanar!

Tänk på att det varierar med temperament och rang från hane till hane. En del accepterar andra (vuxna) utan problem och blir bara glada för sällskapet. Andra ska till varje pris bestämma och bråka. Det märks snabbt vad just du har för hanar. Jag har en grupp på 4 hanar i ungefär samma ålder, runt ett år, som går tillsammans utan bekymmer. Den gruppen törs jag inte ändra på något vis, kommer en ny individ eller jag flyttar nån blir det automatiskt dags att göra upp om rang omigen. Detta är viktigt att tänka på!

Vad gäller yta så är det största möjliga, givetvis :) Av praktiska skäl går dom flesta av mina marsvin i flerfacksburar. Några hongrupper går i stora pallkragar. Tyvärr har jag inte plats för fler såna, det är annars att rekommendera! Gott om utrymme och lätt att komma i kontakt med djuren. Hongruppen kan du hålla hur stor som helst om ytan tillåter. För hanarna är det inte normalt att leva tillsammans, i naturen består flocken av många honor med sina ungar och några få hanar, varav en är dominant och har förtur till parningar.

/Dandelia

sofiaho

« Svar #31 skrivet: 23 maj-08 kl 15:42 »
Hårligt :) Gillar långa och bra svar! :)

Hur köldtåliga är de? Har du dem inomhus året om, eller funkar det att ha dem ute? Eller i ett oisolerat uthus året om?

Det här med köldtålighet är väl nåt som får mig att fundera på kaniner istället, men cuy tilltalar mig betydligt mer än så länge! Just att kunna ha ett flertal djur i en större bur känns för mig mer rätt än att ha ensamsittande stackare.

Dandelia

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 26 maj-08 kl 09:02 »
Jag har haft mina ute i oisolerat uthus med element för att hålla temperaturen över noll. Dom klarar det fint och får tjocka pälsar. Dräktiga/digivande honor, små ungar och äldre eller sjuka individer är känsligare, dock. Det kan man ju lösa genom att låta bli avel under vintern. Dom behöver ordentligt med torrt strö och ett bra kraftfoder.

Sträng kyla är dom inte byggda för. Men det är fukt som är värst, t ex regniga perioder eller slaskiga vintrar. Det ger per automatik problem med luftvägar och/eller lunginflammationer. Men det beror oxå på hur immunförsvaret fungerar. Jag upplever att dom av mina djur som levt under enklare förhållanden hela sina liv, har en kanonhälsa jämfört med "innemarsvin". Tyvärr kan jag inte ha marsvinen ute nu, utan dom är inhysta i pannrummet där temperaturem ligger på ca 18 alltid. Förväntar mej sämre motståndskraft (immunförsvar) pga detta i långa loppet, tyvärr :-\. Men det är min egen åsikt!

/Dandelia

Birgit

« Svar #33 skrivet: 26 maj-08 kl 15:28 »
Dandelia, jag tror du har helt rätt om immunförsvar m.m. Det ser man på de flesta djurslag faktiskt. De blir mer härdade av att vara ute.
Vi höll våra vanliga marsvin ute även på vinten. De hade litet hus de bodde i, med halm, hö, kutterspån. De fick enbart rotfrukter o grönt, aldrig kraftfoder. De mådde toppenbra. T. om när det var -10 ute.

Dandelia

• Gäst
« Svar #34 skrivet: 27 maj-08 kl 08:32 »
Härligt! :) Tänk om fler vågade prova med utemarsvin!

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #35 skrivet: 29 maj-08 kl 23:31 »
Även människor mår väl bäst av att vara både ute och inne VARJE dag?  Helst efter eget val?  Varför skulle det vara annorlunda med andra djur?? ??? ?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Dandelia

• Gäst
« Svar #36 skrivet: 29 maj-08 kl 23:56 »
Även människor mår väl bäst av att vara både ute och inne VARJE dag?  Helst efter eget val?  Varför skulle det vara annorlunda med andra djur?? ??? ?

Jag förstår inte riktigt vad du menar? Jag har inte sagt att marsvin ska förbjudas inomhus? Däremot att dom mår GOTT och utvecklas positivt av att få bo utomhus :) Tyvärr är det inte många som är medvetna om det, tvärtom får marsvinsägare ständigt höra att dom ska vara så försiktiga, försiktiga...

/Dandelia

Trollmor

• -
« Svar #37 skrivet: 31 maj-08 kl 19:04 »
Min tur att inte riktigt förstå.  Jag menade att såväl marsvin som människor och kor och vad du vill mår bäst av att ha fri tillgång till både inne och ute efter eget val.  Att vi är så pass lika!

Dandelia

• Gäst
« Svar #38 skrivet: 01 jun-08 kl 01:14 »
Aha, då förstår jag. Och håller med! :)

Trollmor

• -
« Svar #39 skrivet: 02 jun-08 kl 00:06 »
Ja, jag visste väl det.  ;D

Dela detta:

* Inloggade just nu

641 gäster, 3 användare
Nataks, gorlan, fall

* Forum

* Om tidningen Åter

- Höjdpunkt när tidningen kommer, väldigt bra tidning
/Jenny

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser