Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Lite funderingar...  (läst 825 gånger)

Margit

• Gäst
Lite funderingar...
« skrivet: 13 aug-07 kl 19:34 »
...är väldigt sugen på att skaffa en fransk vädur, men jag måste besinna mig och skaffa information först. Jag vet ju att rasen är stor, jag undrar;
Lämpligast att bo inne eller utomhus?
Hur stor bottenyta bör buren ha? Behövs en värmekälla vintertid eller räcker det med isolering?
Hane eller hona?
En eller två? Blir de mer tama om de är ensamna? Går det att ha två honor ex. syskon ihop?

Sugen...

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Lite funderingar...
« Svar #1 skrivet: 13 aug-07 kl 22:12 »
Hej!

Bottenyta på buren ska vara minst 0,9 kvm för en så stor ras, minsta sidan ska vara minst 70 cm, och minsta höjd 70 cm. Gärna större.

Kaninen ska antingen bo inne eller ute.

Värmekälla behövs inte vintertid. Isolering behövs inte, jag tror den försämrar klimatet i buren.

Isolerade kaninburar finns bara av en enda anledning, och det är för att ägaren har svårt att tänka sig bo i ett oisolerat utrymme. Kaninen har päls, och den anpassas efter temperatur.

Blir det smällkallt, lägg in lite mer halm som strö, och sedan behöver kaninen mer mat om det är kallt.

Fungerar det med två ihop, så är det OK. Men de kan ju bli oense och börja slåss. Två hanar får ej gå ihop om de är könsmogna.

Edgar

Margit

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 14 aug-07 kl 08:27 »
Tack för svar!
Det där med att ha två var mest för att den inte skulle känna sig ensam... :-[ men mänskligt sällskap går väl lika bra?

Edgar - tycker du att könet spelar någon roll? Min (lilla) erfarenhet gäller dvärgkaniner och då har faktiskt hanarna varit lite mer tillgivna och tama, men det kan ju ha varit en tillfällighet?

Mvh Margit

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #3 skrivet: 14 aug-07 kl 08:36 »
jag som har stora djur, tysk jättesceck så är hanarna även där de lugnaste, de kan skvätta lite, men om det bara ska vara keldjur så kan man ju kastrera hanarna så blir de jättegoa.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #4 skrivet: 14 aug-07 kl 11:27 »
Hej!

Hanarna är jämnare i humöret, honorna kan bli griniga när de brunstar. Brunstar gör de var tredje vecka.

De blir "tamare" om de inte har sällskap med andra kaniner, och man hanterar dem mycket. Det är klart att de kan ha glädje av sällskap med andra kaniner. Men de kan också gå varann på nerverna och börja slåss (även honor). Du kan (och får) inte ha två könsmogna hanar tillsammans.

Edgar

Margit

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 14 aug-07 kl 14:35 »
OK! då vet jag, tack för svar!

Dela detta:

* Inloggade just nu

492 gäster, 4 användare (1 dolda)
Tli, Häggblomma, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser