Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  SVEA för eller emot?  (läst 2358 gånger)

televinken

• Gäst
SVEA för eller emot?
« skrivet: 11 aug-07 kl 18:13 »
Har blivit övertalad att skaffa en bikupa  :)men har ingen erfarenhet av bin  :-[
Ramarna är av typen svea och jag har från annat håll blivit avrådd att skaffa just den typen av ramar för att de är tunga.
Är det dumt att börja med en sån kupa eller?  ???
Jag har ingen koll hjälp mig med för och nackdelar!

Suresh

• -
Re:SVEA för eller emot?
« Svar #1 skrivet: 12 aug-07 kl 00:16 »
De två fördelar jag känner till med Svea är att det är lättare att invintra på en låda med dem, samt att de är mindre populära än lågnormal på de flesta ställen, vilket gör att det är ganska billigt att få köpa begagnat.

televinken

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 12 aug-07 kl 19:49 »
Jo det var ju just det där med mindre populära som gav mig lite bryderier :-\
Man undrar ju om man kommer tröttna på bin om man börjar med det eller om det är marginellt.
Tack för svar. :)

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #3 skrivet: 14 aug-07 kl 00:38 »
(plus)    Svea, ger liksom LS fina yngelklot.

(minus) Du får två ramformat att jobba med. Svea i yngelrummet och halvsvea i skattlådorna

En gammal kupa är knappast anpassad för den typ av biodling som varroakvalstret gett oss. Så jag ser det gamla ytterhuset som ett större problem än ramformatet. Men är du lite uppfinninsrik och händig så fixar du säkert det också. Ska du bara bedriva husbehovsodling så är det väl inte tal om något större antal kupor. Och svea, borde du som sagt få gratis, eller för en mkt billig peng

« Senast ändrad: 14 aug-07 kl 00:55 av Jamte »
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

688 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser