Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  skicka på slakt?  (läst 2328 gånger)

bonus

• Gäst
skicka på slakt?
« skrivet: 11 aug-07 kl 00:11 »
jag har lite för många kaniner just nu.
det är lite lockande att stoppa de i frysen faktiskt, samtidigt så tvekar jag lite.

jag tror att jag hellre skulle vilja skicka de på slakt faktiskt. och inte få tillbaka de sen. är det någon här som brukar göra det?
hur vet man vilket slakteri som tar emot kaniner?

tar de emot även små kaniner ? ca 2-3 kg?

Kerstin Linnea

Re:skicka på slakt?
« Svar #1 skrivet: 11 aug-07 kl 10:25 »
Jo jag tror vreta tar emot även små kaniner men du får kanske inte så mycket betalt som stora kaniner....Stoppa dom i frysen i stället, så får du många fina middagar.... ;)

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #2 skrivet: 11 aug-07 kl 10:41 »
Vi får ropa på Gösta han vet nog!!!! :)
HALLLÅÅÅÅ GÖÖSSTTAA!!!  :o
Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #3 skrivet: 11 aug-07 kl 10:53 »
För att få bra betalt (19kr per kg) ska de väga över 2,9 kg. Annars tror jag att slakteriet tar emot dem, men du får dåligt betalt. Kolla på http://www.vretakaningard.se/index.php?option=com_content&task=view&id=9&Itemid=6. Där står hur man får betalt.

Annars kanske det är någon här som vill köpa dem till husbehov om det känns konstigt att äta upp dem själv.
« Senast ändrad: 11 aug-07 kl 10:56 av bondelinda »
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kerstin Linnea

« Svar #4 skrivet: 11 aug-07 kl 13:20 »
Ja vart bor du (ungefär), för om du bor i närgeten av Stockholm så kanske jag kan köpa dom av dig ???...Men det beror lite på vart dom finns och hur mycket du vill ha för dom..

Dandelia

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 11 aug-07 kl 13:38 »
För att få bra betalt (19kr per kg) ska de väga över 2,9 kg. Annars tror jag att slakteriet tar emot dem, men du får dåligt betalt.

Gäller det levande vikt?

/Dandelia

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #6 skrivet: 11 aug-07 kl 15:34 »
det finns ett slakteri i laholm oxå. Kimma vet mer om det så vi får väl ropa på henne oxå !!!!!!!!!!!!!!!
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #7 skrivet: 11 aug-07 kl 19:08 »
Gäller det levande vikt?

/Dandelia

Japp - levandevikt.

Bonus Var bor du? Jag skall snart ner en vända till Vreta - om du bor norröver  ;)
Landsflykting i storstan...

bonus

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 12 aug-07 kl 00:01 »
hej på er
tack för alla svar! :D

potatisblomma: jag finns några mil inåt landet från Hudiksvall. Jag åker jättegärna och möter upp om du ska till vreta

kerstinlinnea: som sagt var - hudik, men jag kommer gärna och möter på halva vägen. jag vill inte alls ha mycket för de. mest bara glad om någon vill ta hand om de så jag själv slipper.  ;) så det kan vi nog komma överens om!

bonus

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 12 aug-07 kl 00:04 »
Stoppa dom i frysen i stället, så får du många fina middagar.... ;)

ja, egentligen borde jag göra det, men jag drar mig som sagt för det.  :-\ slakta och käka hönorna är lugnt, men jag är ganska sentimental när det gäller kaninerna.
du och jag kanske kan göra en deal istället?  8)

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #10 skrivet: 12 aug-07 kl 08:37 »

potatisblomma: jag finns några mil inåt landet från Hudiksvall. Jag åker jättegärna och möter upp om du ska till vreta

Jag PMar dig   :)
Landsflykting i storstan...

Gösta

« Svar #11 skrivet: 12 aug-07 kl 12:05 »
Hej, här är jag!
Du ropade!
Visst vi köper in djuren. Vi gör även så kallad legoslakt, det vill säga att du får tillbaka dina kaniner slaktade och klara för grytan alt. grillen. Du kan få dessa hela eller uppstyckade i detaljer. Det är du som väljer.
Vi slaktar varje vecka och har i stort sett ALLTID brist på kaniner!
Hör gärna av er ni som har djur ni vill sälja. Gör det gärna på personligt svar eller till vreta.kaningard@spray.se
Gösta

bonus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 12 aug-07 kl 22:10 »
tack för PM potatisblomman!

Gösta -> det där låter kanon tycker jag. jag har tittat närmare på hemsidan också och läst på lite grand. men jag tror mina djur är för små just i skrivandets stund, men om ett par månader är det dags!  8)

Dela detta:

* Inloggade just nu

557 gäster, 2 användare
Moström, Ros-Marie Karlsson

* Forum

* Om tidningen Åter

- Makalöst mysig och lärorik tidning för en som tycker om återbruk och självhushållning!
/ PW

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser