Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  lamm  (läst 1426 gånger)

camizz

• Djur camilla
lamm
« skrivet: 10 aug-07 kl 12:44 »
Hur gamla ska dom va när dom lämnar modern?? =)
vill ha många hönor

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:lamm
« Svar #1 skrivet: 10 aug-07 kl 16:23 »
När dom är 2 månader är det dax.

Här finns en tråd som vi nyss haft om just precis avskiljning av lamm:
http://www.alternativ.nu/yabbv2/index.php?board=20;action=display;threadid=22163
« Senast ändrad: 10 aug-07 kl 16:25 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Henning

« Svar #2 skrivet: 10 aug-07 kl 16:25 »
Det har diskuterats mycket på forumet. kolla i gamla trådar.
Några enkla tumregler:

Vid intensivuppfödning på stall - 6-8 v
Vid betesgång när lammen är 100-120 d
Flasklamm när de har växt 10 kg och är minst en månad gamla (kräver stödutfodring m kraftfoder.)
Ha inte bagglamm äldre än tre månader tillsammans med galtackor eller tackor som lammat mycket tidigare om du vill undvika överraskningar.
Tackorna bör ha minst två månaders återhämtningstid efter fråntagningen innan de betäcks på nytt.

gimskogen

• gimskogen.se
« Svar #3 skrivet: 10 aug-07 kl 20:15 »
Hur gamla ska dom va när dom lämnar modern?? =)
undrar om du inte menar när kan det vara lämpligt att vänja av lammen ...

själv brukar jag vänta tills de är ca 4 -6 månader... lite tidigare med baggar o låter kanske tacklammen gå kvar lite längre..
men o man tex skall sälja lammen till liv så tycker jag personligen att det är roligare att sälja 4-5 månaders lamm.

och flaks lamm... ja det beror ju på vilken ras...
brukar tänka mer på att de skall ha mat (mjölk) i ca 8 veckor som alla andra djur bäbisar..... :)
mina små roslagsfår tex har inte vuxit 10 kg på en månad... så då brukar jag tänka på detta med veckor i stället.

Mjölkbonde i norra hälsingland, Rödkullor, Fjällkor. Några Roslagsfår och Svärdsjöfår samt våra Linderödsgrisar och Gotlandskaniner o 3 Isländskafårhundar

camizz

• Djur camilla
« Svar #4 skrivet: 12 aug-07 kl 17:09 »
Tack för svaren!

Har nämligen fått två lamm töser å dom är med sin mor nu å ja ville bara veta när ja skall kunna ta hem detta ljuveler.

Tack tack :D
vill ha många hönor

Dela detta:

* Inloggade just nu

1218 gäster, 3 användare
Berberis, javill, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser