Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Sveriges skitigaste kök ...  (läst 4285 gånger)

Hallonbusken

• På landet i stan ...
Sveriges skitigaste kök ...
« skrivet: 10 aug-07 kl 11:12 »
.. det hade vi hemma igår! Sambon och jag renoverar vårt hus från 1847 och igår stod takrivning i köket på agendan. Ner med det gamla taket av pärlspont (tänk om det hade gått att bevara?!) och vad döljes däruppe kan tänkas?  ??? Kolstybb, i massor! Det bara dråsade ner! Behöver jag tala om att i princip hela huset är täckt av ett tunt lager svart damm, trots omsorgsfullt täckande av alla dörrar i köket.  :(
Att döma av tidningarna vi hittade är den här "isoleringen" eller vad det nu skulle tjäna till, gjord i början av 1920.
Att man skulle kunna använda sig av kolstybb i bottenplanet kan jag kanske köpa men varför dra upp skiten för att lägga den i mellanbjälklagret kan varken jag eller sambon förstå. Finns det någon som upplevt samma sak eller som kan förklara valet av material i bjälklagret?
"En dag ska du dö. Alla andra dagar ska du inte det ..."

Lycklig matte till häst, hund, katt, kanin, sköldpadda och myskanka!

Filip Skräplund

Re:Sveriges skitigaste kök ...
« Svar #1 skrivet: 10 aug-07 kl 11:36 »
Kan tänka mej hur du har det, hehe ;)
Jobbade en gång på en båt som gick med bl a kollaster. Koldammet tog sig in precis överallt.

Här hemma ligger det nåt som liknar timglassand (tungt) i mellanbjälklaget.
Det är ljuddämpande kan jag tänka mej, med det gäller väl i mindre grad för kolstybben.

Jag blir alltmer benägen att hålla med Göran Gudmundsson på Gysinge Byggnadsvård - man ska röra så lite som möjligt i gamla hus.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Hallonbusken

• På landet i stan ...
« Svar #2 skrivet: 10 aug-07 kl 12:47 »
Ja, det är nog det bästa - men nu var vi ju så illa tvungna eftersom vi skulle ha in spot-lights i taket mellan bjälkarna (ja, jag vet - ett helgerån!  :-[ ). Köket blir iom tillbyggnaden dubbelt så stort men med samma ljusinsläpp som tidigare så vi är lite rädda för att det ska bli för mörkt vid arbetsytorna. Eftersom takhöjden inte är så imponerande funkar det inte så bra med vanliga lampor.
Men tror du det är för ljudisoleringens skulle de har lagt in kolstybb? För värmeisoleringens skull känns det som helt fel val, även om de var fattiga. Ja ja, hursomhelst är det borta nu, åtminstone från köket! Jag vet en som ska städa som en skållad råtta ikväll!!  ;D

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #3 skrivet: 10 aug-07 kl 14:33 »
Hej, jag vet exakt hur det känns att få denna samling av isoleringsmaterial, som det faktiskt är, på ett svettigt huvud och svettig bar överkropp.
Då är man glad över att kunna duscha ganska kvickt, eller hoppa i sjön.

Leif ;D

Filip Skräplund

« Svar #4 skrivet: 10 aug-07 kl 15:26 »
Isoleringsmaterial ja, det kan vara just därför kolstybben fanns där.
En bra bit in på 1900-talet var det vanligt att man man drog sig samman i köket och kanske något rum till på nedervåningen om vintern, för att hålla värmen.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

Magda

• Västerbottens kustland
    • Västerbotten
    • Fru Magdas
« Svar #5 skrivet: 10 aug-07 kl 15:27 »
Dom gjorde väl som man brukade förr, tog vad som fanns till hands. Kanske inte idealiskt men det var väl ändå den bästa lösningen utifrån förutsättningarna. Dom tänkte nog inte på att någon 150 år senare skulle fälla in takspottar  ;)
Fru Magda bor på en gård i Västerbottens kustland med make och tre barn. Lite djur och stora odlingar. Odlar för avsalu med start sommaren 2012. Bloggar på http://blog.frumagdas.se Följ mig gärna på facebook, http://www.facebook.com/frumagdas

Hallonbusken

• På landet i stan ...
« Svar #6 skrivet: 10 aug-07 kl 15:42 »
Det är nog som ni säger, att tanken är att de skulle isolera och detta var vad som fanns tillhands.
Det här med att om vintern begränsa boytan för att behålla värmen får mig att tänka på det faktum att fler än tio personer har bott i detta hus - som vi tycker är för litet för oss tre ... :-[

Dom tänkte nog inte på att någon 150 år senare skulle fälla in takspottar  ;)
Det är väl inte för mycket begärt att de kunde ha planerat för det!?!?  ::)

Filip Skräplund

« Svar #7 skrivet: 10 aug-07 kl 15:57 »
Sen tippar jag att mössen föredrar mineralull framför kolstybb som boplats och lekutrymme.

Hallonbusken

• På landet i stan ...
« Svar #8 skrivet: 10 aug-07 kl 16:05 »
Sen tippar jag att mössen föredrar mineralull framför kolstybb som boplats och lekutrymme.
Mössen som har bott här har nog inte riktigt förstått det ...  ;) Vi har hittat både kniv, ben och mössa i bjälklagret ... Det värsta är att kniven har tillhört min sambo så det är en sentida trofé de har dragit upp där!! ;D Jag hoppas den har hamnat där på nåt annat sätt, annars har vi ju fler husdjur än vad jag trott!  ::)

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 10 aug-07 kl 17:50 »
Kolstybb som isolering var det i ett annat hus vi hade. Det lär ha varit vanligt. Kolstybben har sina fördelar:

- antagligen var det gratis
 - behövs ingen plastfolie
 - tyngden ger god ljudisolering

Rödskägg

• Småland
« Svar #10 skrivet: 11 aug-07 kl 10:33 »
Jo kolstybb var vanligt, ett par bra grejer vid rivn. ombyggnad är att sätta plast för öppningar till övriga rum samt att ha grovdammsugare till hands. Det brukar bli så svårt att starta elektriska apparater med rörliga delar efter ett tag annars.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Dela detta:

* Inloggade just nu

518 gäster, 1 användare
Ollefund

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kvartalets höjdpunkt för mig, när det nye Åter kommer!
/Ann-Louise L

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser