Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Andra kullen för snabbt?  (läst 894 gånger)

lindelou

• -
Andra kullen för snabbt?
« skrivet: 09 aug-07 kl 22:11 »
Någon vis person här tipsade om att min kaninhona kunde vara dräktig igen eftersom jag inte tog bort hannen direkt efter förlossningen.Jag kunde inte för mitt liv föreställa mig att dom skulle göra "det" samma dag som hon fått en unge utan inbillade mig att dom kunde gå där som en gullig liten familj:-) Nu vet jag bättre.....
Honan fick en unge då som hon skötte exemplariskt.Han hade ull över sig när vi hittade honom,men då kan han ha varit någon dag.
Imorse låg fem småttingar i buren med mamman och den "stora" bebisen som blev en månad idag.De låg utspridda i tre högar och jag tog en vante som var tvättad i våras,men inte använd för att inte förstöra med lukt och flyttade ihop dom.Ringde vetrinären,men dom visste inget.Ringde kaninavelsförening och de tipsade om att flytta den stora ungen. Gjorde så och det verkar funka.Han har ju ätit i över en vecka själv iaf. Har ni andra åsikter om detta?
Problemet är att hon inte bäddat med ull alls,men som ovan beskrivet så VET jag ju inte om hon kanske gjorde det senare med den första. Jag TROR att jag ertappade henne med att dia nu i skymningen,men hon har fortfarande inte bäddat.....Hur kommer detta gå?
Man lär så länge man lever och jag kommer naturligtvis aldrig låta detta hända igen. :-[ Men nu har det hänt,tips och råd?Egna erfarenheter?

Gösta

Re:Andra kullen för snabbt?
« Svar #1 skrivet: 10 aug-07 kl 13:51 »
Hej
Kaniner ÄR just kaniner. Det är riktigt att honan är i brunst samma dag hon föder.
Du gjorde helt rätt i att plocka bort den tidigare ungen. 4 veckor och den klarar sig alldeles utmärkt.
Att honan inte bäddat kan bero på flera saker. Dels kanske hon inte har tillräckligt med päls under buken. Det är därifrån de plockar ull. Dels kan det vara varmt vilket gör att en del honor bäddar dåligt.
Jag har av misstag (skrivit fel datum) parat en höggravid hona. Hon födde ungarna hos hanen. Jag plockade över både hona och ungar tillbaka till honans bur. (8 ungar).
30 dagar senare föder hon 9 nya ungar!
Första kullen till eget boende direkt.
Alla 17 ungar klarade sig!
Att veterinärerna inte kan råda är ingen nyhet tyvärr! Där verkar kunskapen om kaniner i stort sett obefintlig.
Gösta

Dela detta:

* Inloggade just nu

483 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser