Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vinterlagring potatis  (läst 34282 gånger)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Vinterlagring potatis
« skrivet: 09 aug-07 kl 08:52 »
Behöver lite tips om vinterlagring av potatis. Det har blivit "lite" potatis att lagra. Typ det vi normalt äter på ett år.

Förutsättningar:

- Lada finnes, ganska mörk. Befolkad av möss och katter i någon form av terrorbalans. Antagligen minusgrader på vintern.

- Fuktig källare under del av huset, finns ett fönster, morgonsol. VVB, hydrofor, filter, svala plusgrader året om. etc. Säkert befolkad av möss, men inte av katt.

- Krypgrund under huset, lätt åtkomlig via lucka utifrån, antagligen plusgrader året om. Mörkt. Antagligen befolkad av möss men inte av katt.

Någon av dessa tre platser blir det för lagring. Mest praktiskt vore källaren, kanske räcker att sätta för fönstret med lite kartong så det blir mörkare?

Sedan, hur lagra potatisen? Funderar på dubbla sopsäckar av papper. Skall dessa sedan placeras luftigt (dvs uppe på något) eller kan de stå direkt på sten/betonggolvet?

Är möss ett problem när det gäller potatis?
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
Re:Vinterlagring potatis
« Svar #1 skrivet: 09 aug-07 kl 13:26 »
Hade väl tänkt mig säckar för att skydda dem mot ljuset.

Hasse

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 09 aug-07 kl 14:43 »
Vi hade potatis i jordkällare. Potatislåren, som stod på 2-3 dm höga ben, var byggd av bräder med några mm glipa mellan, för ventilation. Bottnen lutade snett framåt, vi tog ut potatisen längst ner. Potatis ska ha totalt mörkt, man tänder bara just när man hämtar.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #3 skrivet: 10 aug-07 kl 11:16 »
Jag skulle välja källaren eller möjligen krypgrunden.
Skydda mot ljus. I källaren håller jag med Guba: täck för fönstren.
Trålådor med lock skyddar mot möss om de inte har för stora springor mellan brädor eller mot locket. De skyddar också delvis mot ljus samt jämnar ut temperaturen. Temp bör inte bara över 8C, helst ca 4C.
Eterisk olja av (peppar?)mynta på papperstussar, tygtrasor el dyl (lite räcker) är också bra för att avskräcka möss. Kan köpas i pyttesmå flaskor i hälsokostaffärer.
Tipset om granris är intressant.

Kharro

• "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
« Svar #4 skrivet: 10 aug-07 kl 18:56 »
När jag var liten hade vi potatis ien sån källare som du pratar om, dock i en trä låda och pappa satte för fönstret med kartong.
sen har vi enris i vår matkällare å det har funkat bättre mot råttor än granris...
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #5 skrivet: 12 aug-07 kl 19:47 »
Nu har jag iaf städat ur källaren, satt kartong för fönstret. Skall bygga en potatislåda i trä också, så är det klart sedan. Dörren är för liten för att få in en "riktig" potatislåda, så det blir ett hemmabygge.

Så skall brädorna ligga an mot varandra? Räcker de minimala glipor som blir, eller blir det för tätt? Lock på lådan också antar jag?

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #6 skrivet: 12 aug-07 kl 22:17 »
Mina föräldrar lagrar potatis i jordkällare. Det ska vara ordentliga springor och inget lock.

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #7 skrivet: 13 aug-07 kl 08:14 »
Då är följdfrågan, vilken volym tar ett kilo potatis? Antar att det blir upp till hälften luft och att potatis väger 1kg per solid liter, så 100 kg potatis behöver 200 liter låda?
« Senast ändrad: 13 aug-07 kl 08:14 av larso »

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #8 skrivet: 13 aug-07 kl 19:59 »
Men gör du lådan 200 L till 100 kg räcker den säkert till.

Sagt och gjort.

Nu skall den bara upp ur jorden också. Den tidiga potatisen till en början. Blasten har inte vissnat på den sena sorten än.

Spännande. Vore kul om vi fortfarande kan äta egen potatis framåt maj.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #9 skrivet: 14 aug-07 kl 09:19 »
Jag har inte haft några problem med att vinterlagra potatis i täta trälådor i fuktig jordkällare till påföljande sommar (åtminstone t o m juni, ibland längre). Jag har då haft potatisen i nätsäckar. Det blir lite luftrum mellan säckarna. Det gör att de inte ligger fullt så tätt i lådan som om man häller ner dem i den. Jag har även gått igenom och rensat ut dåliga 1-2 ggr per lagringssäsong.

olaus

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 18 aug-07 kl 10:57 »
Oavsett hur bra potatiskällare man har, är det viktigt att inte ta upp potatisen för tidigt ur jorden. Riskerar den att växa sig för stor, kan man slå av blasten med en lie eller kapa med skära. Potatis håller sig bäst i jorden, så länge det inte är frost.
Är det möjligt ska källaren vädras ut och kylas ner av den kalla höstluften genom att de tre dörrarna som är den goda källarens kännetecken hålls öppna minst två veckor. Då går också katten in och rensar upp.

När det börjat bli frostnätter tar man så upp potatisen under några torra dagar. Den kan bredas ut direkt på jord- eller betonggolvet avskilt från övriga produkter med vertikalt fastspikade plank.

Källaren måste ha luftväxling genom ett ventilsystem, som också i viss mån kan användas för att reglera temperaturen som bör vara kring plus 4 grader Celsius.
En termometer ska finnas i källaren.

Det ska vara absolut mörkt. Det måste kollas genom att dörrarna stängs, när man är inne i källaren.

Sork kan ibland gnaga på de mest delikata knölarna. Då anbringas burfällor som fångar dem levande eller råttgift, beroende på ens inställning.

En bra källare håller potatis i 12 månader och är något att vara rädd om. Men många bara till jul.

Pirum

• -
« Svar #11 skrivet: 21 aug-07 kl 19:43 »
Utmärkt beskrivet. Hos oss brukar det dock vara svårt att få jorden torr frampå senhösten, så vi brukar ta upp i september nån gång. I år tar vi förhoppningsvis upp om ett par veckor, bara sol och vind torkar ut jorden. Blasten är sen länge borta, bladmöglet kom och kniven och lien åkte fram.

Draupner

« Svar #12 skrivet: 26 aug-07 kl 21:00 »
Det mesta är väl sagt, men jag brukar ta upp min potatis i september. Lagrar dem i enekorgar i mitt pumphus som håller en temperatur på mellan 2 och 10 grader. De håller sig till maj. Enris på golvet (eller i köksskåpen) håller av någon anledning mössen borta.

Anders

• -
    • felicia.se
« Svar #13 skrivet: 31 aug-07 kl 20:16 »
Äsch!

Har under 30 år lagrat potatis i trälådor, plastsäckar och plastbackar. Allt i jordkällare under köksgolvet. Säckar på varandra och plastsäckar på varandra och backar ovanpå varandra i flera lager. Temperaturen ungefär omkring +4 hela vintern. Ibland +2 och någon enstaka eftervinter /vårvinter betydligt högre.

Ingen skillnad. Potatisen är fin och fräsch tills den ska i jorden nästa år (någon gång i juni när jorden är +8). Om potatisen gror beror det endast på sorten. "Blå mandel" t.ex är som nyupptagen (utan grodd) väldigt långt fram i tiden. Har nu en plastback full med blå mandel som har en halv centimeter grodd på sig. Skall ha den till palt. Då är den ändå upptagen för drygt ett år sedan. Fräsch och fin matpotatis. Smakar utmärkt fortfarande som kok och som klyft.

Har man katt på gården så hålls de mesta mössen borta. Men plastback eller trälår eller plastsäck gör att angreppen av möss är obetydliga.

Draupner

SV: Vinterlagring potatis
« Svar #14 skrivet: 06 feb-08 kl 23:04 »
går det verkligen att ha dem i plastsäckar?

hustran

« Svar #15 skrivet: 08 feb-08 kl 13:47 »
Enris i källaren, kan kanske vara för att torka ur luften. Fick tipset när det gällde fukt o mögel i båten. ;)

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #16 skrivet: 09 feb-08 kl 21:07 »
Kan bara rapportera att det är februari (duh) och potatisen har hållit sig tack utmärkt i den egentillverkade trälådan. Räcker nog iaf till mars. Får bli lite mer nästa år.

Fyller lådan i kylskåpet med potatis. När den är tom, går jag ner och fyller på igen, passar då på att slänga eventuella dåliga potatisar.

Dålig potatis var det mer av i början av hösten, de som finns kvar nu verkar bättre. Kanske fått slänga 5%? Är det normalt, högt eller lågt?

Blev dessutom rätt torrt i källaren, jag satte för kartong för fönstret. Så istället för varierande temperatur när morgonsolen lyste in, plus värmeläckage genom fönstret så har det nu blivit stabilare temperatur och rätt torrt och fräscht därnere. Potatisen trivs dock.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #17 skrivet: 09 feb-08 kl 21:14 »
Det vi saknar på denna gård är en jordkällare :(

Har funderat hur jag sa bära mig åt för att lagra potatis fram tills vi får tid att bygga en...

Förslag?

När jag läser detta så är vårt "färgföråd" alltså ett avskillt rum i verkstan utan fönster som håller strax över plusgrader det bästa alternativet, torrt o mörkt..

Men hur är det, färgburkarna som står där, ställer dom till....?

Vore helt okej med egen potatis hela året, inte bara säsong... ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

larsw

• -
    • Ängsjödal Gård
« Svar #18 skrivet: 09 feb-08 kl 21:24 »
Det vi saknar på denna gård är en jordkällare :(

Stuka? Heter det så?

Gräv ner ett betongrör vertikalt, kanske 1-1.5 meter djupt. Fyll med grus + sand i botten. Förvara potatisen löst liggande i denna stuka. Lock av trä, eventuellt med en liten brädbit under lockets ena ände, så det blir lite luftomsättning. En lövhög ovanpå locket som isolering.

Fungerar väl även för förvaring av kylda drycker sommartid (och vintertid). Tanken är väl att den skall vara djup nog för att inte tjälen skall smyga ner till det som lagras. Kan väl byggas hur många sådana som helst antar jag.

Någon som har en bättre beskrivning?

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #19 skrivet: 09 feb-08 kl 22:07 »
Samlas det inte regnvatten i en sån....? ::)
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Dela detta:

* Inloggade just nu

517 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Var väldigt intressant att läsa om vinterskörd. Så blir att försöka sig på det iår. Även mitt intresse för permakultur har väckts och jag hoppas på att det kommer fler artiklar om detta ämne och hur man kan starta upp det hemma.
/Sanna J

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser