Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Matproblem?  (läst 819 gånger)

Sally

Matproblem?
« skrivet: 08 aug-07 kl 22:38 »
Jag har två stora hannar (belgisk jätte/fransk vädur). Jag satt hos dem i em och la märke till att den ene inte åt så friskt som han brukar. Bara morotsblast...Han gick mest runt och nosade på allt, slickade och så. För övrigt pigg och glad. Kollade hans tänder (har haft en med tandproblem tidigare som jag fick klippa med jämna mellanrum, så jag är extra vaksam på detta) men kunde inte se något konstigt. Har hans beteende ned könsmognad/beteende (ca 8 mån) att göra eller är det nåt fel i munnen. Det har ju inte gått så lång tid, men orolig blir man allt...speciellt när han inte ens bryr sig om att gnaga på sälggrenarna!

Vad tror ni?

Sally
Går det...så går det!

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Matproblem?
« Svar #1 skrivet: 09 aug-07 kl 08:38 »
Hanar brukar äta något mindre än honor, särskilt om det uppnåt könsmogen ålder och det ev finns en brunstande hona i närheten. Jag tycker du skall hålla koll på hans tänder och känna igenom honom med jämna mellanrum så han inte går ner för mycket i vikt.

Edit: Kaniner är nattdjur så kanske sparar han maten till natten, kaniner mår bäst av att få maten så sent som möjligt eller frammåt skymningstid på kvällen då aptiten vaknar, då tillgodoser sig kaninen maten bäst eftersom den äter större delen av sin dygnskonsumtion på natten.
« Senast ändrad: 09 aug-07 kl 08:40 av Kimma »
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Sally

Re:Matproblem?
« Svar #2 skrivet: 09 aug-07 kl 09:35 »
Tack Kimma! Ja, de brukar få mat sent på kvällen och kanske är det så att han äter mest då. Sen är dessa två bröder och ser EXAKT likadana ut. Då är det lite svårt att hålla koll på vem som äter vad...och när.

De ska kastreras nästa vecka så vet. får se över dem när de är sövda. Jag har kollat så gott jag kan, men inne i munnen är det stört omöjligt att se nåt.

Jag fick hem en liten kaninhona förra veckan och hon kanske brunstar? Hur vet man det? Hon "uppvaktar" katten mycket idogt. Men hon har en egen bur än så länge, ganska långt från hannarna, men de känner kanske vittringen  8).

Sally
Går det...så går det!

Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Rotade fram denna då ja nyss fått barn. Bra förklarat i "från tröja till blöja" som sagt.. gott o blandat!!!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser