Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Nedersta stängseltråd, vilken höjd?  (läst 1285 gånger)

Anna H

  • Inlägg: 19
Nedersta stängseltråd, vilken höjd?
« skrivet: 08 aug-07 kl 11:21 »
Har satt den lägsta  stängseltråden till mina angoragetter ca 8 cm från marken... detta innebär att batteriet laddas ur sååå himla snabbt. Det är svårt att hålla växtligheten så pass kort.

Hur långt ifrån marken har ni er lägsta tråd? och har ni något knep mot växtligheten? Ska man kanske lägga en bräda under så att det inte växer precis där tråden går?


Torptomten

  • Inlägg: 916
  • Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
Re:Nedersta stängseltråd, vilken höjd?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-07 kl 17:55 »
Varför inte ha den nedersta tråden som jord-tråd, alltså väl förbunden med elkabel till ett jordspett? Då kan ju första eltråden få vara på 12-20 cm höjd över marken. Getterna lär nog komma att få kontakt med båda vid utbrytningsförsök med den följden att stöten känns kraftigare än utan jordtråd.
Bräda? Kanske men böjjer sig inte gräs och örter över eltråden i alla fall?
Kanske svart plast ca 40 cm bred under tråden och med stenkross eller träflis ovanpå. Plasten varken syns eller rubbas av vind m.m.
Tt
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

Anna H

  • Inlägg: 19
Re:Nedersta stängseltråd, vilken höjd?
« Svar #2 skrivet: 08 aug-07 kl 22:31 »
Att sätta nedersta som jordtråd är en briljant idé. Tack för tipset!


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

384 gäster, 2 användare (2 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressanta uppslag! Blev väldigt sugen på att skaffa höns. Efter större delen av renoveringarna på huset är klara så ska jag bannemig också skaffa mig några höns!
/Dennis Bengtsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser