Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Men hur gör man?  (läst 5194 gånger)

Norrgårds Anna

  • Inlägg: 209
Men hur gör man?
« skrivet: 07 aug-07 kl 09:40 »
Jag har ju blivit ägare till lite skog... min önskan är ju att återskapa ett "kulturlandskap" med ängar närmast huset och lövskog där ängarna tar vid för att ha granskogen längre bort från huset.

Är det någon som har några tips på hur jag ska göra? Jag vill ju få bort granarna som växt in på marken där jag vill anlägga lövskogen?

Är det några speciella trädslag som jag bör spara? Något speciellt som jag ska tänka på?

Vill tillägga att jag har en handsåg, dvs inga maskiner av något slag  :).

Månvind

  • Gäst
Re:Men hur gör man?
« Svar #1 skrivet: 08 aug-07 kl 01:37 »
Du nämner inget om hur stora områden det rör sig om, men om det är större områden så kanske du skulle behöva ta dit en eller flera rådgivare av något slag.

Kanske nån från Länsstyrelsens lantbruksenhet som kan svara på dina frågor om hur man bäst återskapar det gamla kulturlandskapet. (de har gratis rådgivning i fält)

Och nån från Skogsstyrelsen som kan berätta vilken naturvårdshänsyn som skall tas, samt hur man anlägger lövskog, det kan oxå finnas bidrag att få för detta...... (om det gäller anläggning av ädellövskog). (oxå gratis rådgivning ang. detta)

Generellt gäller att "bärande träd och buskar" alltid skall sparas, i både skogs- och ängslandskap. Exempel på såna är tex. rönn, oxel, hassel, ek, fågelbär, nypon, slån osv. - det tär alltså vildväxande träd och buskar som ger bär eller frukt av något slag och är väldigt viktiga för fågel- och djurliv. Sälgar är oxå väldigt värdefulla för många insekter och fåglar och skall alltid undantas från avverkning.

Lycka till!

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Men hur gör man?
« Svar #2 skrivet: 08 aug-07 kl 07:40 »
Ja! Länsstyrelsen! (Inte för att jag är partisk eller så... :-[) Om de inte har tid med dig nu, så be i alla fall att de skickar lite lektyr, det finns massor med broschyrer som handlar om detta. Och böcker.

Och om de inte har tid så PM:a mig, jag har jobbat med sån här rådgivning nämligen. Ta gärna lite bilder också.

Rent generellt så ska gamla, grova träd sparas. All gran o tall ska bort, enbuskar kan vara kvar. Spara också bärande träd o buskar (rönn, hassel,vildapel, slån osv) i möjligaste mån. Fast hassel kan ibland bli ett riktigt ogräs, det är så olika var man befinner sig. Sen ska man också sträva efter att få så många olika sorters träd som möjligt. Har du 50 ekar och bara en björk kanske det är läge att ta ner lite ek och låta björken få ta lite plats t.ex.

Sen när man tar ner träd så gör man det så att träden som står kvar står i grupper med mycket öppna ytor emellan. Ställ inte ut träden jämnt som man gör i skogen. Se också till att friställa ekar (vill helst ha minst 5 meter fritt från grenspetsarna), framförallt gamla ekar om det finns men även någon yngre rekryteringsek om det finns. Spara också gärna träd med välutvecklade kronor, och träd med lite ovanlig form. Finns det spår av lövtäckt i marken eller omkringliggande byar så prova gärna på att hamla ett eller annat träd (lämpligt att hamla är tex lind, ask och björk).

Jullan

  • Inlägg: 1036
    • Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
Re:Men hur gör man?
« Svar #3 skrivet: 08 aug-07 kl 12:59 »
Månvind och Jullan har sammanfattat det hela väldigt bra.

Men att björk skulle vara lämplig att hamla var en nyhet och tvärtemot mina erfarenheter då den oftast ruttnar neråt från kapstället. Formklippning fungerar men det kan inte kallas hamling i ordets rätta mening.

Av ca 4000 inventerade hamlingsträd hittade vi 4 st björkar som var i dåligt skick trots relativ ung ålder.


Ja, jo, du har rätt... Men trots detta var björk ganska vanlig att hamla förr har jag för mig. Däremot blir de ju inte särskilt långlivade, så det är sällan man ser dem. Överlevande hamlade björkar blir däremot väldigt stiliga.

« Senast ändrad: 08 aug-07 kl 12:59 av Jullan »

annan

  • Inlägg: 918
Re:Men hur gör man?
« Svar #4 skrivet: 08 aug-07 kl 13:51 »
har du djur är det ju utmärkt att ge dem lövfoder från de hamlade träden på vintern. hamlade träd finns ju annars i parker men då främst av estetiska skäl, fast jag antar att du inte tänkte anlägga en park...

om du tittar vidare i skogsbrukstråden (sökfunktionen är ju bra!) så hittar du en del om hamling, lycka till!
« Senast ändrad: 08 aug-07 kl 13:54 av annan »
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Bonnamårten

  • Inlägg: 25
  • he he
    • Blekinge
Re:Men hur gör man?
« Svar #5 skrivet: 10 aug-07 kl 13:07 »
Värsta är om man har ask, asp som "tillar" sig. Växer igen fort igen om man inte betar området.......

sɹǝpuɐ

  • Inlägg: 5876
  • Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
Re:Men hur gör man?
« Svar #6 skrivet: 10 aug-07 kl 14:54 »
Mycket bra tips allt ovan. Jag läser med stort intresse för eget bruk. Har ett litet skifte med gammal ekskog invid en sjö. Där har jag rensat bort smågranar och brunnsröjt fram några av ekarna.

Men fundera också gärna på att gå en motorsågskurs. Då kan du dessutom kapa upp din ved på ett smidigt sätt.

A.

Norrgårds Anna

  • Inlägg: 209
Re:Men hur gör man?
« Svar #7 skrivet: 10 aug-07 kl 18:25 »
Troligtvis har någon förr i tiden hos mig fällt en asp... jag har nog miljoner!   ::)

Inte visste jag att träd kunde vara så envisa!! Jag är hjärtligt trött på granarna men dom är i alla fall inte lika envisa som asparna...  ;)

Månvind

  • Gäst
Spara lite skydd för viltet oxå!
« Svar #8 skrivet: 11 aug-07 kl 12:57 »
Jag tycker inte att man skall ta bort precis alla barrträd. Nu vet jag inte hur gammal skogen är, men några fina granar och tallar kan gärna få stå kvar i lövskogen - de utgör viktigt skydd för småfåglar och andra djur under vinterperioden. (de kan alltså gömma sig där då lövträden står avlövade). Stora "risgranar" el. hagmarksgranar som vuxit relativt friväxande är ofta mer stormfasta än de som stått inne i en skog.

Man kan gärna även spara några små "kjolgranar", som skydd för tex. hare och tjäder. Alternativt kan man kapa några unggranar på ca 1m. höjd över marken så att man har ett gäng levande grenar kvar nedtill. Under dessa täta granar blir det då ett bra gömställe...

« Senast ändrad: 11 aug-07 kl 12:59 av Månvind »

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Men hur gör man?
« Svar #9 skrivet: 11 aug-07 kl 23:02 »
Troligtvis har någon förr i tiden hos mig fällt en asp... jag har nog miljoner!   ::)

Inte visste jag att träd kunde vara så envisa!! Jag är hjärtligt trött på granarna men dom är i alla fall inte lika envisa som asparna...  ;)

Har fällt aspar i fårhagarna. Fåren tackar för gentjänsten, även om de förstås måste in i respektive hage var 3-4 vecka för att ta hand om rotskotten, vilket de mer än gärna gör. Skall nog prova 120-130cm varianten i framtiden istället...

Istället för att underröja vartenda år, så kan du alltid hägna in och låta t ex får ta hand om skotten.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Men hur gör man?
« Svar #10 skrivet: 12 aug-07 kl 05:35 »
Tidpunkten för avverkning eller slyröjning har betydelse för mängden stubbskott.
Vill minnas att bästa tiden är just nu på sensommaren om man vill ha så lite skottbildning som möjligt.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

sivan48

  • Inlägg: 516
    • Uppland
Re:Men hur gör man?
« Svar #11 skrivet: 12 aug-07 kl 09:32 »
helt underbart nyttig tråd detta!
Vi har en Yggdrasil,dvs hundraårig ASK på vår tomt...från den har det bildats massor av rotskott...som vi klipper o använder som energibränsle(har turen/lyckan att ha en liten sparspis,som vi har ovanpå vedspisen).
...denna Odling,kan vi använda till mycket annat oxå;vi kan forma dom i olika växtformer,som spiraler,göra hantverk av dom,ta hand om askan av asken  ::) till tvättmedeltillverkning osv...
När vi kommit så långt att det blir dags att restuarera den gamla trädkojan i moderasken,till ett stjärnobservatorium,då har nog VÅR MODER börjat att snurra åt ett bättre/rätt håll... 8) 8) 8)
LEV VÄL

larsw

  • Inlägg: 1878
    • -
    • Ängsjödal Gård
Re:Men hur gör man?
« Svar #12 skrivet: 12 aug-07 kl 20:16 »
helt underbart nyttig tråd detta!
Vi har en Yggdrasil,dvs hundraårig ASK på vår tomt...från den har det bildats massor av rotskott...som vi klipper o använder som energibränsle(har turen/lyckan att ha en liten sparspis,som vi har ovanpå vedspisen)

Har just röjt en liten avdelning med ask. Ask är användbart. Man kan göra spjut av den:-)

Annars är torkat askslylöv alldeles utmärkt foderkomplement till fåren vintertid. Och trädet skall väl vara duktigt på att skjuta skott om man hamlar.

Blev iaf några kubik fantastisk brännved av röjningen. Ask är väl bland det bästa man kan elda, energirikt som ek, men utan garvsyra, torkar fort vilket man inte kan säga om ek.
Pyttebrukare och månskensbonde. 25ha. Sätila. Heteronormativ gift man.

Filip Skräplund

  • Inlägg: 4577
Re:Men hur gör man?
« Svar #13 skrivet: 12 aug-07 kl 23:24 »
Hoppas "vi" får behålla askarna i tusentals år till. Helt säkert är det inte.
Läste i Skogsstyrelsens tidning Skogseko att det finns en parasit (svamp tror jag) på ask i Baltikum, möjligen hade den sett i Sverige också.
Yttrar sig i grentorka som sprider sig.
Det har jag iof sig sett lite varstans, även hemma, i många år. Grentorka alltså.
Dom kan väl torka av andra anledningar också får man hoppas.
Det stod att det var den allvarligaste trädsjukdomen i vårt närområde.
Almsjuka, ekdöd, askdöd, törskatesvamp på tall, granbarkborrar... de e mycke nu.
Det är väl inga nya sjukdomar men dom kan slå extra hårt när träden är stressade av klimatförändringar.
"I never did give anybody hell. I just gave them the truth and they thought it was hell."  Harry S. Truman

javill

  • Inlägg: 11421
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Men hur gör man?
« Svar #14 skrivet: 22 aug-07 kl 09:58 »
Vilken rolig tråd! Håller med de andra om att du ska kontakta länsstyrelse och skogsstyrelse.  Men, om du pratar med skogsstyrelsen var klar med att du vill återskapa ängsmark. Jag hade en jättetrevlig kille ute här (från skogsstyrelsen) för vi hade fått påbackning från länsstyrelsen om att det var för igenvuxet i vissa delar av hagarna. Mest ek och ask, så killen från skogsstyrelsen hjälpte till att stämpla det som skulle tas ner (gratis när det gäller ädellöv!) och han visste ju vad man fick betalt för, raka stammar osv. Det som sparades var "fulträd" som inte var värt något när det gäller virke ändå och ädellöv framförallt sådana som bar spår av hamling sen tidigare och så döda träd (varav 6 st. blåste ner i stormen Per >:( ) . Han visste ju också vad som skulle behållas så att träden eller trädgrupperna som stod kvar verkligen såg ut som träd med en hyfsad krona och så. Annars är risken att det som lämnas kvar ser alldeles rumphugget ut.  

Mycket björk och ek och en del ask togs ner, eken ville jag gärna bli av med eftersom ekollon är giftiga för djuren. Nu är det hyfsat enkelt att stängsla bort de ekar som är kvar när det är ekollonår. Någon fulbjörk sparades. Sedan vart det ett par oxlar kvar, en del lind, en del avenbok och någon bok ja, förutom alla ekar och askar då. Ett par gamla äppelträd sparades också. Lite träd/snår/ris av hagtorn, fläder, hassel och slån har också sparats och så nypon. Slånen är dock rena mardrömmen och sprider sig raskt om den inte hålls efter. Inga barrträd fanns och hade inte heller fått finnas kvar. En räknade han som ogräs.

Har också haft en kille ute från länsstyrelsen och det jag tycker mig märka skillnad på är att länstyrelsenissen mer eftersträvar en parkliknande hage med så lite buskar som möjligt. Jag vill gärna behålla en del buskar för vi har gott om fasan (skrämde senast i morse upp en höna med 5 hönkycklingar när jag var ute i hagen) här och de vill gärna ha buskage att gömma sig i. Sen är det ju alltid trevlig att kunna plocka slånbär, nypon och björnbär.

Ja, så om du har ädellöv spara det! Samt som någon annan också skrev det som ger bär frukt.

Ja, förresten jag glömde ju att berätta att vi tog hit en kille med skogsmaskiner och anställda som tog ner allt. Kostnaden för det gick ungefär på ett ut med vad virket inbringade. Det mesta fick tas ner för hand. Killen som hade maskinerna var jättebra och förstod att vi ville ha minsta möjliga åverkan på marken och kom därför hit när det var rejält med tjäle i backen. Det som förstördes var två övergångar i diket, där tjälen inte heller var lika stark pga strömmande vatten.

Vi ska röja denna hage lite mer i vinter. Då är det några småträd som växer mitt på ängen och vid dikena som ska bort och så en del slån, björnbär och nypon.

Vi har en hage till som vi arrenderar och som också borde röjas ut rejält. Ska kolla med de som har det om vi kan byta stängsel i den först. Där är taggtråd nu men, det är ett bra stängsel och stolparna är fina (uppsatt innan vi flyttade hit) så det är tråden som behöver bytas. Jag kan inte ha fåren på taggtråd och att röja utan hårt betestryck efteråt är meningslöst ja, nästan i alla fall.  :P Hoppas jag inte blev alltför långrandig nu.  :)

När jag skrev ovan att taggtrådsstänglet var ett bra stängsel menar jag att det är välgjort och ordentligt spänt. Annars tycker jag inte om taggtråd alls!
« Senast ändrad: 22 aug-07 kl 10:06 av javill »
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Huggorm

  • Gäst
Re:Men hur gör man?
« Svar #15 skrivet: 03 sep-07 kl 18:04 »
Jag delar den avsky till granar som flera andra här har uttryckt. Marken runt mitt torp var mer eller mindre igenväxt med en djungel av smågranar när jag blev ägare. Många ekar var mer eller mindre förstörda av beskuggningen, det var beklämmande att se. Enda stället där det inte var granar var på gärdet, men där började aspar och sälgsnår ta över i stället.
Men nu, ett drygt år och tusentals arbetstimmar senare börjar de likna något. Nu kan man gå genom skogen, jag har hittat gamla stigar och två överväxta potatisåkrar och tyvärr också en del minst femtio år gammalt hushållsskräp. Nu har jag fått en massa fina lövskogsdungar, och fina ekbackar. Och dessutom har jag hittat en mängd småbokar som stod inträngda mellan granarna, så snart har jag en mindre ädellövskog i stället för något som liknade en granplantering. Tar väl en del år innan jag fått rensa undan alla nya granar som garanterat kommer gro från gamla frön som legat kvar i backen, men det kan jag stå ut med. Så jag rekomenderar alla att göra sig av med sina granar, resultatet är värt varje timme av slit och släp. Nu har jag det precis som trådskaparen beskrev, ängsmark runt huset, lövskog i omgivningen och granskog på grannens sida stenmurarna, långt bortom synfältet. Nåja, jag har sparat några av de grövsta granarna som inte stod allt för mycket ivägen. Skall bli kul att se hur stora dom kan bli.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 2 användare (1 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter



- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser