Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Är gräsklipp verkligen miljövänligt??  (läst 2657 gånger)

Månvind

• Gäst
Är gräsklipp verkligen miljövänligt??
« skrivet: 05 aug-07 kl 09:59 »
Jag täcker mina odlingar med gräsklipp (från motordriven klippare), men har börjat undra om det verkligen är så miljövänligt.... Klipparen går ju på bensin och man funderar ju ifall det kanske hamnar en del avgaser och annat "skit" i själva gräsklippet..... som jag sedan lägger på mina ekologiska grönsaker.......

Nån som vet nåt om detta?

??? ???
« Senast ändrad: 06 aug-07 kl 11:46 av Månvind »

Anders S

• -
    • Fröodling.se
Re:Är gräskllipp verklligen miljövänligt??
« Svar #1 skrivet: 05 aug-07 kl 16:56 »
Det handlar väl i så fall snarare om gräsklipparens miljövänlighet. Det blir luftföroreningar, mycket mer per lite bränsle än t ex från en bil. Dessa hamnar nånstans, även om de inte hamnar i dina odlingar. Dessutom är själva klippmetoden tvivelaktig tycker jag. Gräset slås av snarare än att skäras eller klippas. Dessutom mosas gräsklipp och förmodligen även insekter inuti klipparen, särskilt med multiklipp. Intressanta alternativ kan vara lie och slåtterbalk. Men vissa ytor vill man ju hålla kortklippta och där får det väl bli gräsklippare, och då är det bra att använda gräsklippet i odlingen och komposterna. Ibland kan det vara ett problem i odlingen att det finfördelade gräsklippet lägger sig så tätt och ger så snabbt näring (det senare kan ev vara bra ibland, kanske). Med lie och slåtterbalk får man långa strån som inte lägger sig så tätt.

Pirum

• -
Re:Är gräskllipp verklligen miljövänligt??
« Svar #2 skrivet: 05 aug-07 kl 22:48 »
En släkting har haft en gräsklippare som leder avgaserna neråt, ner i klippet...för att vara mindre hälsovådlig eller nåt sånt. Och så lät det mindre också tror jag. Men samtidigt kom ju allt ner i marken. Vet inte om det är så skadligt, men...funderar på vilket märke det var på klipparen.

Hur som helst, tycker man att avgaserna stör kan man skaffa alkylatbensin, den kostar väl en 25kr/litern om man köper den i dunk. Finns även att köpa på någon enstaka 'båt-mack' på västkusten tror jag, då är den billigare eftersom man tar den direkt från pumpen. Kallas även 'Aspen-bensin' har jag hört, efter ett av företagen som gör den.

Sia

• Dalarna
Re:Är gräsklipp verkligen miljövänligt??
« Svar #3 skrivet: 20 aug-07 kl 01:36 »
Vi har i pump på macken där jag jobbar och där heter det  "motorsågsbränsle".
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Pirum

• -
« Svar #4 skrivet: 21 aug-07 kl 19:40 »
Ja, det finns några olika varianter. Den till gräsklippare och fyrtaktare överlag (större båtmotorer) har inte tillsats av olja, den till motorsågar och grästrimmers har tillsatts 2-taktsolja till ca 2%. Vet inte hur de gör med 2-taktsbensinen för små utombordare, ofta är det olika 2-taktsolja till motorer som arbetar vattenkylt och luftkylt. Det finns dock oljor som sägs klara både.

När det gäller etanol (E85) så funderar jag att prova det i vanliga gräsklipparen. Men är rädd för att den ska bli svårstartad. Dessutom funderar jag lite över säkerheten, är etanol kanske mer explosiv än bensin? Mer lättantändlig? E85 blandat med tvåtaktsolja (vegetabilisk sådan) vore en bra miljölösning, men just båtmotorn vill jag inte experimentera med....:)

erikknutsson

« Svar #5 skrivet: 18 sep-07 kl 13:06 »
Borra upp munstyckena i gräsklipparens förgasare till 30% större diameter. Dvs är den 2mm diameter så ska den borras ut till 2.6mm.

På vissa gräsklippare sitter det en justerskruv som minskar eller ökar bränslet genom att påverka en nål. Då behöver man inte borra utan bara skruva ut justerskruven. Den sitter oftast vid gasreglaget inne i en hål. EN spårskruv skall användas. Brukar sitta på äldre klippare enligt min erfarenhet.

Båtmotorn: varför inte frågar jag då?

Dela detta:

* Inloggade just nu

504 gäster, 3 användare (1 dolda)
LimJans, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser