Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Måla slungans insida  (läst 2480 gånger)

Mjölnare

• -Dat legem natura tibi, non accipit ipsa.-
    • Jämtland
Måla slungans insida
« skrivet: 02 aug-07 kl 19:21 »
hej alla,
efter byte av kranen är jag tvungen att måla om insidan av min honungsslunga som är gjort av (förzinkad?) plåt.

jag vet att det inte är senaste teknologin och att man helst ska ha rostfritt. men låt oss anta för momenten att det fanns bara den här slungan på marknaden ;) . vilken färg ska jag använda så att den 1.) håller länge 2.) inte släpper giftiga/hälsoskadliga/oönskade ämnen i honunngen?

tack på förhand :)

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Re:Måla slungans insida
« Svar #1 skrivet: 03 aug-07 kl 18:41 »
Förr sålde biredskapsfirmorna nåt de kallade slungarefärg. Men nu verkar det vara borta ur katalogerna. Du kan ju skriva till dem och fråga.

Annars måste det väl vara en stark färg som verkligen biter sig fast.

Slungor av zinkplåt skall ej diskas förrän de skall användas. Honungen fungerar som ett korrosionsskydd. Jag vet de som fått grå honung... Inte nog att det ser eländigt ut. Den är nog inte så hälsosam heller.

Billack är ju stark... men sitter den på zinkplåt?

Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

wictor

Re:Måla slungans insida
« Svar #2 skrivet: 22 aug-07 kl 07:04 »
Om slungan nu inte är gjort av rostfritt så är det definitivt INTE zinkad plåt.

Zink och honung hör absolut inte ihop.

Det du har i din slunga är förtent plåt. Pröva att förtenna ytan igen, alternativt måla den med färg som används i livsmedelsindustrin.

Av samma anledning skall man INTE använda vilken järntråd eller förzinkad tråd som helst till att tråda ramarna. Vax och honung tål inte varken järn eller zink.

Köp riktig förtent järntråd av biredskapshandlarna, eller ännu hellre rostfri tråd som tål vaxursmältning mycket bättre.

Dela detta:

* Inloggade just nu

581 gäster, 2 användare (1 dolda)
Conorcccc

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser