Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ersättningsmat för dålig kaninunge  (läst 6173 gånger)

Livlinan

Ersättningsmat för dålig kaninunge
« skrivet: 01 aug-07 kl 12:17 »
Vad ska man ge som ersättning när kaninungen är dålig och inte orkar suga själv? Den är en vecka imorgon.

Tacksam för hjälp! /Lena
« Senast ändrad: 01 aug-07 kl 12:18 av Livlinan »

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Ersättningsmat för dålig kaninunge
« Svar #1 skrivet: 01 aug-07 kl 13:02 »
Antagligen inte så mycket att göra... är den svag så är det nog något fel på den  ???  

Jag har gett några veckor gamla kaninungar en "välling" på filmjölk, grädde, äggula och vatten. En liten dutt salt och honung i också.

Det finns annars en massa tillägg och ersättningar på apoteket.

Det svåraste är att få i kaninungen vällingen (pipetter är stora jämfört med en veckas kaninungemunnar), och orkar den inte suga redan nu så...  :'(
Landsflykting i storstan...

Livlinan

« Svar #2 skrivet: 01 aug-07 kl 13:25 »
Tack för tipset! Jag har kollat med apoteket, där finns endast ersättning för hundvalpar. Zooaffären föreslog att man kunde testa fil och grädde, så ditt tips ligger nära. Jag har gett den sockerlösning tidigare och det måste ha verkat eftersom den redan igår morse var så dålig att vi trodde att den endast skulle klara sig någon timme. igår kväll var vi övertygade om att den skulle vara död nästa morgon. Men så icke den är en kämpe. Vi har gett den namnet Kämpe. Jag masserar den mycket och livet självt vill så klarar den sig, annars icke. Den vill äta men orkar inte suga själv. Ska ge den mat varje timme, nu men bara någon droppe. Har också gett den en droppe svenskdroppar, det var då den vaknade till. Har använt det till våra andra djur med mycket gott resultat, det är ett universalmedel för både människor och djur. Jag återkommer med resultat! /Lena

klorofyll

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 01 aug-07 kl 16:06 »
Man gör ju vad man kan... Jag har med rätt god framgång ( 50% av kullen klarade sej) matat en kull moderlösa ungar med hundmjölksersättning. Använde pipett, någon lärde sej snabbt att suga, någon fick man mycket försiktigt "trycka i" mjölken. Problemet är att det får inte komma ner i lungorna. De ska ha två gånger per dag. Sen ska man ju tvätta rumpan med ljummet vatten på t ex bomullstuss efteråt, så de kissar och bajsar.
Sedan erbjöd jag fint gräs och vatten rätt tidigt, minns inte exakt hur gamla de var, två-tre veckor kanske.

Livlinan

« Svar #4 skrivet: 01 aug-07 kl 17:15 »
Hej igen!

Kl. 14 var Kämpe så sprallig så jag var tvungen att kolla om jag tagit upp fel unge. Men det var rätt! Jag tänkte: "men så bra han har blivit". Kl. 16 var han sämre igen. Vi hoppas så att han klarar sig men man får räkna med allt. /Lena

bonus

• Gäst
« Svar #5 skrivet: 02 aug-07 kl 00:30 »
jag har köpt valpnäring på apoteket, det kostar runt 200 kr för en liten burk. Lammnäring kostar lika men då får man ca 5 kg... båda fungerar utmärkt.

Apotekets minsta pipett funkar bra, men kaninen kan inte suga på den, istället får man lägga kaninen på rygg (som den ligger under mamman) och försiktigt trycka ut lite i taget, sedan gäller det att hänga med när kaninen "power-suger", för det går fort!

jag har fött upp 3 st. kaninungar på så sätt från det att de var 10 dagar gamla och deras mamma avled!

bonus

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 02 aug-07 kl 00:31 »
De ska ha två gånger per dag. Sen ska man ju tvätta rumpan med ljummet vatten på t ex bomullstuss efteråt, så de kissar och bajsar.

jag måste protestera lite här. det "ska" räcka med en gång per dag, och det ädr med att tvätta rumpan har jag faktiskt aldrig hört om.. jag gjorde inte det med mina 10 dagars ungar ..... men det kanske behövs om de är mindre?  ???

Livlinan

« Svar #7 skrivet: 02 aug-07 kl 10:29 »
Kämpe kämpar vidare!

Senare igår em var Kämpe ganska ok. Han fick i sig en del men orkade fortfarande inte dia. Han andades häftigt så något är inte ok. Igår kväll var han ganska sprallig. Inatt vid 3-tiden var andhämtningen så häftig att jag befarade för hans liv, trodde inte han skulle överleva natten. Men mot alla odds gjorde han det igen! Han har också legat under lampa inatt för att behålla värmen. Tänk om han överlever! /Lena

klorofyll

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 02 aug-07 kl 17:21 »
Till Bonus:
Kaninmamman matar ca 2 gånger per dag, det är vad jag lärt mej. Om man sen tänker på att hundmjölksersättning eller lammnäring eller vad som, inte kan mäta sej med kaninhonans perfekta, näringsrika mjölk, så behöver de små, som vi försöker rädda,  få två gånger. En valp eller ett lamm måste få mycket, mycket tätare mål!

Det där med att dutta i rumpan motsvarar mammans slickande för att stimulera avföring och kiss. Det gäller också flera djurarter. Man märker när de fixar sånt själva...

Livlinan

« Svar #9 skrivet: 03 aug-07 kl 14:48 »
Igår em hade Kämpe kämpat färdigt och låg alldeles stilla. Han var fortfarande varm när jag kom för att ge honom lite näring. Då hade han kämpat i 4 dygn,  flämtande. Men i nästa liv Kämpe blir du säkert en liten sprallig kanin som gör världens skutt! /Lena

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 03 aug-07 kl 14:54 »
Men i nästa liv Kämpe blir du säkert en liten sprallig kanin som gör världens skutt! /Lena

Förutsatt att Reinkarnationsverket godkänner ansökan.

bonus

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 06 aug-07 kl 22:53 »
Till Bonus:
Kaninmamman matar ca 2 gånger per dag, det är vad jag lärt mej.

Det där med att dutta i rumpan motsvarar mammans slickande för att stimulera avföring och kiss. Det gäller också flera djurarter. Man märker när de fixar sånt själva...

Ja, vi behöver ju kanske inte gå ut bakom knuten och slåss om saken, men som jag har förstått det så matar kaninhonan 1 gång per dygn.  Vidare har jag fått lära mig att kaninungarna inte behöver "tvättas" i rumpan, däremot kan man massera de försiktigt på magen. Kattungar däremot måste ju tvättas "där bak" om man föder upp de för hand.

Fred och kärlek!

bonus

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 06 aug-07 kl 22:53 »
Men i nästa liv Kämpe blir du säkert en liten sprallig kanin som gör världens skutt! /Lena

Trist att det inte gick vägen. men ibland är det så och som du skriver så får han säkert en chans till.  :-[

Dela detta:

* Inloggade just nu

580 gäster, 2 användare (1 dolda)
Be

* Forum

* Om tidningen Åter

- Kan bara varmt rekommendera denna tidning!
/Sanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser