Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  när kan jag ta frön?  (läst 5999 gånger)

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
när kan jag ta frön?
« skrivet: 29 jul-07 kl 22:59 »
jag har en massa frön ifrån alla möjliga blommor i min trädgård, och nu undrar jag om jag kan ta fröerna fast dom fortfarande är gröna? eller är dom inte klara? om jag väntar tills växten vill släppa dom så får jag ju inga själv ju! då hamnar ju alla på backen..
gäller alla blommor, tex:
digitals
ringblomma
malva
pensee
vallmo
ringkrage
morot(!)
rosor(kan man så rosor från frö?)
ja, alla blommor i stort sett..

tacksam för svar.
 ;D
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
Re:när kan jag ta frön?
« Svar #1 skrivet: 30 jul-07 kl 11:35 »
Nej du kan inte ta gröna frön, fröerna bör vara så väl mogna som möjligt så de ska helst skördas direkt innan frökapseln öppnas och släpper ut fröerna (man får gå och inspektera många gånger i veckan), då är de väl matade med näring = grobarheten brukar vara bra och de överlever torkning och lagring. Tänk på att många sorter är förädlade och inte fröäkta + många växter kan korsa sig så det blir ofta inte rena sorter vid frösådd.

Morot är 2-årig = den blommar andra året så du kan lämna några plantor i landet som du kan skörda av nästa år ifall de överlever vintern. Många morotssorter är dock hybrider så det är inte säkert fröplantorna blir lika moderplantorna.

Japp man kan så rosor, fast bara rosor som bildar nypon, det är inuti nypona som man hittar fröerna. Nypona bör få sitta kvar så länge som möjligt på buskarna innan man pillar ut fröerna. Rosornas frön brukar behöva kallstratifiering för att gro (de är programmerade att inte börja gro förren de har blivit utsatta för en vinter)

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
Re:när kan jag ta frön?
« Svar #2 skrivet: 30 jul-07 kl 11:36 »
Glömde skriva att rosor inte är fröäkta = du får helt nya sorter ifall du frösår.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
Re:när kan jag ta frön?
« Svar #3 skrivet: 30 jul-07 kl 12:25 »
okej... moroten är från förra året och blommar för fullt nu... ;D

det här med rosorna, så om jag sår en röd klätterros, så får jag något annat? eller blir det vildrosor av dom? många rosor är ju ympade på diverse nyponrosor, och såna vill jag ju inte ha fler än jag har.

när man säger att de inte är fröäkta, menar man då att dt man sår återtar den ursprungliga formen, som är grunden till växten ifrån början, eller menar man att sorterna kan blanda sig med varandra, så att man får en helt ny sort, men tex rosa eller vita blommor istället?
jag är inte så haj på detta som synes...;D
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

mistel

  • Inlägg: 543
    • -
Re:när kan jag ta frön?
« Svar #4 skrivet: 31 jul-07 kl 09:20 »
Vad man får när man sår rosor vet man inte det finns ju en blandning av gener i växten så den nya plantan kan bli mer lik någon sort som använts vid framkorsningen vilket kan vara en annan förädlad sort eller en vildart, det var något program på TV om en dansk rosodlare för några år sedan, han tog fram nya sorter och han sade att av 200 fröplantor kanske det fanns någon som var värd att odla vidare på resten slängde han.


Fröäkta brukar innebära att även om du ser till så växten inte korsar sig med någon annan sort så blir inte fröplantorna lika mamman.

Sorter som är fröäkta och kan ge en avkomma som är lik mamman får också oäkta avkommor ifall man inte hindrar dem att korsa sig för då blir det ju en blandning i generna.

Många moderna växtsorter är hybrider som inte är fröäkta = konsumenten måste köpa nytt frö (eller plantor) när det gamla är slut ifall de vill ha samma sort.

saint206

  • Inlägg: 1201
    • Småland
Re:när kan jag ta frön?
« Svar #5 skrivet: 31 jul-07 kl 09:46 »
okej, då tror jag att jag förstår..kanske... ;D jag ska iaf ta frön och se vad som kommer upp... det KAN ju komma upp nåt roligt med andra ord.. :P
jag har ju fått många skumma penseer i år... en brun faktiskt! fast nu byter den färg och de nya blommorna går mot lila:)
tack så mycket för svaren:D
someday i hope you get the chance to live like you were dying..

Anders S

  • Inlägg: 6171
    • -
    • Fröodling.se
Re:när kan jag ta frön?
« Svar #6 skrivet: 03 aug-07 kl 02:48 »
jag har en massa frön ifrån alla möjliga blommor i min trädgård, och nu undrar jag om jag kan ta fröerna fast dom fortfarande är gröna? eller är dom inte klara? om jag väntar tills växten vill släppa dom så får jag ju inga själv ju! då hamnar ju alla på backen..
gäller alla blommor, tex:
digitals
ringblomma
malva
pensee
vallmo
ringkrage
morot(!)
rosor(kan man så rosor från frö?)
ja, alla blommor i stort sett..

tacksam för svar.
 ;D

Det du säger gäller bara för vissa växter. För dessa måste man verkligen passa på. Bland köksväxter gäller det främst haverrot och svartrot.
Det vanliga är dock att fröna sitter kvar ett tag efter att de mognat.
Skörden sker ofta(st) genom att man klipper av delar av fröställningen som har mogna frön. Så gör man t ex med morot. Dessa tröskas ur senare. Ibland tar man dock enbart fröna direkt från plantan. Så brukar jag göra med ringblomma. De mogna fröna sitter kvar ganska länge enligt min erfarenhet.
Att fröna är mogna kan man se på att de blir hårda och torra. En del frön är oljiga inuti och verkar då mindre torra som mogna (t ex kålväxter). Oftast blir det även ett färgomslag, oftast från grönt till någon annan färg.
Anders

betsla

  • Inlägg: 2896
    • Jämtland
    • Betsla - me, myself and I
SV: när kan jag ta frön?
« Svar #7 skrivet: 19 sep-08 kl 22:45 »
Jag passar på att puffa upp den här tråden lite, det är ju dags igen =)
70-talist som bor på vischan i Jämtland med sambo, 3 barn, 1 katt, 13 Åsenfår (genbank 1338 och MV3) och ett gäng höns - hedemora, brun leghorn, dv wyandotte, cream legbar och wyandotte samt lite araucanakorsningar och diverse andra korsningar.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

429 gäster, 1 användare
krokodil

* Forum

* Om tidningen Åter



- Precis som flera andra skriver så är det här en tidning som aldrig tycks bli inaktuell. Det senaste numret är precis lika intressant som det som kom för flera år sen. Att varje nummer har ett sorts register på baksidan som ger en snabb överblick av vad tidigare nummer sedan många år tillbaka har handlat om, gör det lätt att hitta precis vad man vill läsa om just nu.

Har man läs-svårigheter kan man dock ha lite invändning mot det lilla typsnittet och den täta texten, speciellt annonserna och baksidorna med extra liten text mot en flerfärgad bakgrundsbild.
/Jennifer

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser