Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Vart är kaninungen?????  (läst 2313 gånger)

lindelou

• -
Vart är kaninungen?????
« skrivet: 25 jul-07 kl 19:59 »
Min kaninhona fick en unge den 9 Juni. Först var han täckt med ull och sedan nedgrävd i höet.Hon lade honom i foderbordet på ett gammalt stall där hon har hela boxen.Han har växt och frodats och den senaste veckan har han smakat lite på fast föda. Hon har skött honom exemplariskt. Stor som attans,eftersom hon bara fick en. I foderbordet har funnits pellets,hö och vatten. Hela veckan har han varit framme ur sitt lilla bo,men nu är han helt plötsligt borta! Jag städade igår och då var han i foderbordet.Spånet räfsades ur(bara golvet,inte foderbordet där han befann sig hela tiden) och dom fick nytt. Kan det ha stressat henne? Inte kan hon väl ha ätit upp honom? Vi har genomsökt höet nogrannt. Vi har aldrig tagit i honom. Men han var ju stor,såg ut som en vuxen kanin med massor av päls fast mindre.Kanske 1/3 del av mammans storlek...... Jag står som ett frågetecken,vad har hänt? Dörren till stallet var stängd och är jämt. Mamman äter och mår bra,beter sig precis som innan hon fick unge.

Fjällsäter

Re:Vart är kaninungen?????
« Svar #1 skrivet: 25 jul-07 kl 20:24 »
Du kan inte ha städat ut honom? (låter iof konstigt men... ???) Inte borde väl mamman ätit upp den när den var stor och frisk??! Finns det inga skrymslen där den kan vara?

Hoppas du hittar den!!!

lindelou

• -
« Svar #2 skrivet: 25 jul-07 kl 20:47 »
Näe,han var i foderbordet hela städningen och har bara varit där hela sin levnad. Jag städade bara golvet i båset och lät foderbordet vara.Jag har hört att mamman kan äta upp(eller bita ihjäl) ungen,men inte så stora väl? Jag har kollat bakom höbalar osv i hela stallet OM han nu skulle ha tagit sig ner från foderbordet och OM han nu skulle tagit sig ut ur gallret för båset,men nej..... Jag såg honom senast i går kväll och vid lunch idag var han borta. Vi har verkligen letat igenom höet i foderbordet,inte ett spår. Har inte så gott hopp,men fattar verkligen inte vad som hänt.

lindelou

• -
« Svar #3 skrivet: 25 jul-07 kl 21:44 »
NU har vi hittat,men inte fångat busen! Han har verkligen hoppat ner från foderbordet och tagit sig igenom gallret (egentligen omöjligt) och letat upp ett hål i väggen i stallet dit han rymde när maken och dottern letade efter honom. Dom stora (dvärgkaninerna som gått lösa har aldrig brytt sig om detta,men denna lille:-) Nu är frågan.....Om vi får tag på honom kan vi ta i honom och är han tillräckligt stor att klara sig utan mamma? Det är ju ingen ide att sätta tillbaka honom till mamman eftersom han kan rymma igen.Ska vi ta in honom i bur med mamman(vi har en stoooor innekaninbur) eller ska vi bara ta honom? Jag tänker att hon kanske redan har glömt honom  och biter honom nu? Det känns enormt viktigt att göra rätt,detta är vår första kaninbebis och han är så gräsligt söt.OM vi nu lyckas hitta honom igen.....

lindelou

• -
« Svar #4 skrivet: 26 jul-07 kl 19:28 »
Återfunnen! Imorse satt han och tryckte bakom en av burarna och vi täppte till hålet illa kvickt.Fångade in honom vilket INTE var populärt.Satte honom i foderbordet och flyttade upp mamman och hon fick en chock för ungen bokstavligt talat kastade sig in under henne på rygg och diade för glatta livet:-) Nu befinner dom sig båda i bur inomhus,lite varmt men dom finner sig. Jag är superglad!

Gösta

« Svar #5 skrivet: 26 jul-07 kl 22:49 »
Grattis till återföreningen!
Lite tips när en kanin "rymmer".
Kaniner är väldigt hemkära. De är också vanedjur. Om kaninen kommer ut så om du inte kan ta den direkt så jaga den inte! Låt den vara bara. Ställ mat där den brukar äta och se till att den kan komma till maten. Vid den tiden du brukar utfodra kommer kaninen tillbaka och då är det bara att stänga. Att fånga en kanin som inte vill bli fångad är i det närmaste omöjligt. Ett tips är visserligen att ha en fiskhåv med långt skaft. De ser inte nätet så då kan det gå.
Vidare, kaniner är inte köttätare. De äter inte upp sina ungar oberoende av vad som händer.
Gösta

Kerstin Linnea

« Svar #6 skrivet: 27 jul-07 kl 12:08 »
Kaniner kan visst äta upp sina ungar.... :-\
Jag hade en hona på långbesök för några år sedan och hon skulle få en kull hos mig men hon hade andra planer.....
Allt var som det skulle dvs med foder lugn och ro, och bäddmaterial...
Och hon hadde rätt ålder inne.....
Men på morgonen när jag skulle fodra hittade jag två och en halv unge i en stor pöl med blod och när jag förfärat stod och undrade vad som gick fel hoppade honan fram och mumsade vidare... >:(...
 ??? ??? ???

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #7 skrivet: 27 jul-07 kl 12:22 »
Sådant beteende beror ofta på att honan blivit störd. Har man råttor i stallet äter de gärna kaninungar, helst av allt bara benen på dem, så de dör en långsam död. Honan fortsätter sen att käka resten för att eliminera bloddoften och locka ytterliggare rovdjur till sig.
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kerstin Linnea

« Svar #8 skrivet: 27 jul-07 kl 20:06 »
Ja men det här var på 8de våningen, men omöjligt är det väl inte att råttor kommit upp dit.....Men skumt....

lindelou

• -
« Svar #9 skrivet: 27 jul-07 kl 20:06 »
Nej,men vad hemskt! Jag trodde det värsta efter som jag städat hos henne och tänkte att hon kanske blivit störd.Jag hade tur!
Nu var jag ju tvungen att ta i ungen som blir tre veckor den 30:e och jag har hört att man kan börja ta i den just vid tre veckors ålder. Någon som vet? Om hon inte störde sig av lukten av mig så kanske jag kan börja gosa lite nu ,även om det är ett par dagar kvar?Eller finns det andra råd?

Fjällsäter

« Svar #10 skrivet: 27 jul-07 kl 20:11 »
Vid tre veckors ålder så var mina kaninungar ute i uteburen och skuttade för fullt!! (jag hade en sommarbur med bolåda i... ) Så visst borde du kunna gosa med den?! Eller vad säger ni andra som har lite mer erfarenhet?

Visst är de söta, jag har en hona som fick en kull för två dagar sen så jag får snällt vänta  :P

Dela detta:

* Inloggade just nu

533 gäster, 1 användare
addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser