Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  japanska vaktlar - hur ska dom skötas ?  (läst 27455 gånger)

Helenan

  • Gäst
Re:Jag har fått ett erbjudande jag inte kan missa.
« Svar #20 skrivet: 31 jul-07 kl 10:04 »
Ja, det behöver jag med. Fler hönor. De är bara tre veckor så jag får vänta lite med att se vilket kön det är på den bruna. Hon jag köpte av sa att den ljusa, honungsfärgade, är en hane för den är helt ljus utan olikfärgade fjädrar på bröstet. Den bruna är svårare att se på. När de blir 6 veckor antar jag att man märker om det är en hane då de antingen börjar slåss eller lägga ägg :-[

Hon hade köpt sina för många år sedan och det är samma gäng fortfarande så det låter ju som risk för inavel. Skulle vilja ha en hona till så får man ju lite större genetisk spridning om det är någon som har en hona eller några ägg över?

Helenan

  • Gäst
Re:Jag har fått ett erbjudande jag inte kan missa.
« Svar #21 skrivet: 03 aug-07 kl 11:58 »
Nu var det dags att prata vaktlar igen tycker jag. En granne såg en vaktel springa in under min altan men jag kan inte hitta den har vart inne och letat bland allt bråte vi har där...

Så till frågan om kön på vaktlar. Man ser rakskum när de är äldre än sex veckor. Min är fyra. Tupparna kluckar när de får gosaker. Kluckar aldrig hönorna? Det är himla svårt att höra vem som kluckar. När man lägger in lite kompost är det ett himla kluckande men om det är båda eller bara den ena kan jag inte avgöra. Har försökt att ta bort den ena men då sitter den jag är osäker på i ett hörn och vill varken äta eller klucka...


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

343 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser