Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Stödrätter??  (läst 13822 gånger)

Fordson

Stödrätter??
« skrivet: 23 jul-07 kl 11:52 »
Hur funkar det? Vi har ca 2 ha vall som vi inte har stödrätter på, det har aldrig blivit anmält vad jag vet? Måste vi då köpa oss stödrätter?
Som jag förstår så skulle man anmält arealen 2005 men då hade vi inte en tanke på det. Nån som kan förklara vad vi ska göra nu...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Stödrätter??
« Svar #1 skrivet: 23 jul-07 kl 12:22 »
Ni får söka till nästa år?
Ring och prata med någon på Länsstyrelsen.

Kan kanske bli så liten summa att det ändå inte betalas ut ?
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #2 skrivet: 23 jul-07 kl 13:01 »
2 ha vall motsvarar 2400:-/år där jag bor. Skiftar ju lite beroende på vart.
http://www.sjv.se/
Här hittar du all info du behöver.

Mmm..   2 ha vall utan djur blir 600:- / år.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Fordson

« Svar #3 skrivet: 23 jul-07 kl 14:46 »
Vi har vall på våra 2ha, plöjt å sått. Sköter det fin fint. När jag pratade med Jordbruksverket om stödrätt så ja dom att jag var tvungen att köpa befintliga stödrätter inom vår region, om nån var villig att sälja.
Eftersom vi inte anmält marken 2005 så var det mer eller midre kört att få stödrätter. Konstigt tyckte jag och vände mig till forumet. Har även ringt Länstyrelsen men alla har tydligen semester där. Eftersom vi inte sålt våra stödrätter känns det konstigt att behöva köpa motsvarande när alla andra "fick" sina stödrätter 2005. Är jag helt ute och cyklar?? Det känns så märkligt...

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 jul-07 kl 15:37 »
Grundbeloppet har väl inget med om du har eller inte har djur?
Sen kan du få tilläggsersättningar för hässjning,lieslåtter,ängsmark
Rosa, vad menar du med ditt påstående ovan ?förstår inte riktigt.
300:- ha dvs grundbeloppet är ju det korrekta som man får vare sig man har djur eller inte. Så nu förstår jag inte, att du inte förstår, för det var ju precis det jag skrev!  ???
Och det var ju riktat som en liten kompletterande kommentar till
 2 ha vall motsvarar 2400:-/år vilket också är fel att skriva då eftersom man kan få 12000:-/ha ?
Och jaja.. om det finns några som vill lieslå och hässja sina små ängslyckor på 1 tunnland för att få någon krona till utöver grundbeloppet.. så står det dem fritt såklart att göra det.

Men.. i min värld av åtskilliga hektar att få in med god kvalite och på kort tid, så är lieslåtter o hässjning något som inte ens finns i min föreställningsvärld. Så var det  ;D

Eftersom vi inte anmält marken 2005 så var det mer eller midre kört att få stödrätter. Eftersom vi inte sålt våra stödrätter känns det konstigt att behöva köpa motsvarande när alla andra "fick" sina stödrätter 2005. Är jag helt ute och cyklar??

Det var dom marker som ingick i stödsystemet före 2005 som fick stödrättigheter inga andra.
Den mark som inte ingick då är tvungen att söka tilldelning ur nationella reserven eller köpa.

/Rosa
« Senast ändrad: 23 jul-07 kl 15:42 av Rosa »

Fordson

« Svar #5 skrivet: 23 jul-07 kl 18:01 »
Tack för svaren. Jag har läst en hel del på Jordbruksverkets hemsida men alltig förutsätter stödrätter och var man får tag på det har jag inte hittat. Jag kontaktar Länstyrelsen efter semestrar så får vi se vart det bär hän.

Eldens Väktare

• -
« Svar #6 skrivet: 23 jul-07 kl 19:56 »
Dessa regler är helhispiga.... Jag har en liten gård.... brydde mig aldrig om att söka stödrätt.... Tänkte att då kan jag göra som jag vill utan att anmäla..... Funderade tidigare detta år på att sälja.... Mäklaren (LRF) bad mig att kolla hur det såg ut med just stödrätterna..... Lär ju inte vara några problem sa jag *s* eftersom jag inte sökt.... Men jag ringde Länsstyrlesen..... MIN GRANNE!!! Har mig ovetandes sökt och fått stödrätter på min mark..... 6700:- /år i TIO år..... 67 000:- !!!!

Varje år har han i.o.f.s. förhört sig om möjligheten att ta min vall och fått så göra.... Vilket är hans smala lycka..... Nu får han dock problem... jag har Nekat han tillträde.... så nu får vallen stå på rot.... och grannen får inget stöd..... KAN dessutom drabba hela hans gård..... eftersom han "lovat" att ha vall hos mig.....

Mycket tok..... detta med stödrätter och allt vad det hetat....
"- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination -" Albert Einstein

Fordson

« Svar #7 skrivet: 23 jul-07 kl 20:41 »
Bra på han bara :D
Engligt ditt resonemang borde jag kunna "söka" (till skillnad från att köpa befintlig) stödrätt på min mark eftersom jag aldrig anmält och jag vet att ingen annan heller har det. Jag har ju brukat jorden själv den senaste 4 åren.

trädman

« Svar #8 skrivet: 24 jul-07 kl 01:29 »
Med reservation för att att det finns många EU-regler och jag är långt ifrån ofelbar...
Du kan inte inte få stödrätter tilldelade ur nationella reserven utom under mycket speciella omständigheter (förvärv av utarrenderad fastighet under en övergångsperiod och därefter självinträde exv). Har man åkermark men inga stödrätter köper man sig så många man behöver. LRF Konsult har en köp- och säljlista på sin hemsida där man kan få en uppfattning om priser, utbud och efterfrågan i olika regioner. Handeln är gissningsvis ganska ojämn under året beroende på tidsgränserna för överlåtelser.

Rosas 300 kr/ha känner jag inte igen när det gäller gårdsstödet. Grundstödet för vallodling är vad jag vet 300 kr/ha om man inte har djur. Gårdsstödet är enligt gubas tabell.

Eldens väktare: systemet med gårdsstöd har inte ens funnits i 10 år. Däremot kan din granne mycket väl ha fått EU-stöd ända sen starten. Om han har brukat marken har han väl sökt EU-stöd för den mark han brukat, även den som inte är hans egen. Det verkar vara det brukliga i alla fall i dessa trakter. Att han inte får skörda din mark i år lär väl knappast hjälpa dig.

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #9 skrivet: 24 jul-07 kl 09:27 »
Eldens väktare: Som de andra sagt, din granne kan omöjligt ha haft stödrätter för din mark i 10 år eftersom systemet inte funnits så länge. Däremot kan han ju ha sökt andra stöd under den tiden. Dessutom så är ju stöden till för den om brukar marken, och det verkar ju vara din granne. Han har ju dessutom varit noga med att fråga dig om det är ok, så.... Vad är problemet??? Dessutom så nämner du bara en siffra här... Hur stor mark rör det sig om egentligen? Din granne har ju inte direkt fått 67 000 på ett bräde.

Min erfarenhet är att det faktiskt inte ligger några större pengar i stöden. Dessutom kan du faktiskt söka andra stöd även om du inte har stödrätter. Alla stöd utom gårdsstödet faktiskt.

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #10 skrivet: 24 jul-07 kl 11:50 »
Förtydligande av vad jag inte förstår i ditt inlägg.
Det jag inte förstår är alltså vart du får Grundbelopp 300:-/ha/år ifrån.

Det får jag från att grundstödet för vallodling ÄR 300 kr/ha om man inte har djur...
Förstår inte varför du tjatar om gårdsstödet till mig, då jag aldrig skrivit om det ?

Rosas 300 kr/ha känner jag inte igen när det gäller gårdsstödet.
Grundstödet för vallodling är vad jag vet 300 kr/ha om man inte har djur.
Gårdsstödet är enligt gubas tabell.

Ja just precis tack för det trädman  :D

/Rosa
« Senast ändrad: 24 jul-07 kl 12:07 av Rosa »

Eldens Väktare

• -
« Svar #11 skrivet: 24 jul-07 kl 18:21 »
För mig rör det sig nog om något väldigt enkelt, men Glömt sedan länge.... Konsten att skilja på Ditt och Mitt!!

"- The true sign of intelligence is not knowledge but imagination -" Albert Einstein

Emmaibäcka

« Svar #12 skrivet: 27 jul-07 kl 11:26 »
För mig är det självklart att de som brukar marken ska ha stöden, det är trots allt de som gör arbetet som stöden är till för, DOCK tycker jag att det hör till god ton att berätta att man söker stöd för marken om man arrenderar det muntligt, eller skriftligt, och kanske erbjuder markägaren en arrendesumma per år.
Som någon nämt tidigare är det bara gårdsstödet man får om man har stödrätter, utöver detta kan man alltid söka de olika miljöstöden, under förutsättning att man sköter marken som reglerna säger förstås ;)

Strajder

• Aspegården
« Svar #13 skrivet: 27 jul-07 kl 14:21 »
brydde mig aldrig om att söka stödrätt.... Tänkte att då kan jag göra som jag vill utan att anmäla.....

Ungefär likadant resonerade man i Italien när man trodde att registreringen av åkermark var till för att beskatta bonden. När man sedan började betala ut pengar istället så blev de som inte haft rent mjöl i påsen upprörda.

Citera
MIN GRANNE!!! Har mig ovetandes sökt och fått stödrätter på min mark..... 6700:- /år i TIO år..... 67 000:- !!!!

Varje år har han i.o.f.s. förhört sig om möjligheten att ta min vall och fått så göra....

Ersättningen ser jag personligen som ett stöd till den som medverkar till att hålla landskapet öppet och levande. Din granne är ju den som faktiskt lagt ner arbete och tid på att vårda den mark som du nu funderar att sälja. Det låter som din granne sköter sina åtaganden i övrigt vilket innebär att han enkelt kan anmäla förändringen till länstyrelsen. Det enda "straff" som drabbar er bägge är väl, förutom bristande grannsämja, att vi andra får mer pengar att dela på!

Eldens Väktare

• -
« Svar #14 skrivet: 27 jul-07 kl 14:49 »
För mig är det självklart att de som brukar marken ska ha stöden, det är trots allt de som gör arbetet som stöden är till för, DOCK tycker jag att det hör till god ton att berätta att man söker stöd för marken om man arrenderar det muntligt, eller skriftligt, och kanske erbjuder markägaren en arrendesumma per år.
Som någon nämt tidigare är det bara gårdsstödet man får om man har stödrätter, utöver detta kan man alltid söka de olika miljöstöden, under förutsättning att man sköter marken som reglerna säger förstås ;)

Min granne arrenderar ICKE min jord vare sig skriftligt eller muntligt.
Han sköter inte heller min mark. Att han några gånger under denna period har fått ta vall ändrar inget i sak. Det är ju jag som sått vallen, så vem är det som sköter marken? Det är jag som röjer busk och sly och slår dikena med lien. Att han kör runt på min vall ibland..... :-) är vad ni kallar att sköta jorden? Han behöver aldrig lämna traktorn inte heller bekosta utsädet, men enligt er är det han som sköter jorden... :-)

Vi har tydligen helt fundamentalt olika uppfattningar om vad det innbär att bruka och sköta mark.

Med ert sätt att resonera vore det jag som skötte grannens tomatodling om jag plockade hans tomater. (hoppas inte grannen läser detta, för jag har tomater, å andra sidan har han höns och hönsgryta är gott, och om jag nackar hönan... då är det ju jag som gjort jobbet och skött om hönset och rättmätligt borde erhålla hans fjäderfäbidrag (eller vad slikt kan heta)  :o

Vänner ni har gett ordet självhushåll nya dimensioner, förse dig själv, det har du rätt till.

Eldens Väktare

• -
« Svar #15 skrivet: 27 jul-07 kl 15:24 »
Vad jag har förstått krävs det förmodligen i sista änden något slags arrendekontrakt som är skriftligt för att kunna söka stöd. Visserligen går det att söka stödet men vad skall grannen göra vid en kontroll om inget skriftligt avtal finns att visa upp för de tio åren han fått stöd?
Om detta vore möjligt utan skriftligt arrendeavtal kan ju vem som helst söka på andras arealer och sedan efteråt hävda att man kommit överens muntligt.
Hur det än är så var det oerhört listigt och tjuvaktigt gjort av din granne. Hur vill han kompensera dig?

Nej det behövs inget arrendekontrakt. Vem som helst kan söka vart som helst så länge ingen annan gör det! Sådan är lagen. Rent krasst skulle väl någon kunna söka på stadens parker och ange grönyta :-) Problemet han kan få är enligt länsstyrelsen att den som får gårdsstödet måste varje år rapportera om vilka grödor han skall ha på sin gårdstödsberättigade areal, hittills har han enligt LS varje år meddelat att det är vall på mina ägor, lite märkligt är att det ett år såg ut som korn på "storgärdet" och faktiskt även smakade som korn, kommer sådant till LS kännedom så får han betala tillbaka HELA Gårdens stöd (även sin hemmagårds stöd).

Så troligen söker han inte mer för min mark den ekonomiska risken är för stor.
Han kan om han vill skriva över stödrätterna på mig.

Han har på inget sätt kompenserat mig (han trodde väl inte att jag skulle få kännedom).

När jag skrev mina inledande rader var det mest för att belysa idiotin i detta system och av den anledningen är allt inte 100% korrekt "erkänner" det är nämligen så att jag själv ibland både sått (alltid)och skördat och ibland (när han haft vallbrist) låtit honom ta vallen. Själv brukar jag hässja när längtan blir för stor *s* året efter en hässjning brukar det vara läge att be om att få ta vallen *s* då brukar jag minnas den onda ryggen och blåsorna föregående års arbete gav.

Systemet är fel. Anser jag.

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 27 jul-07 kl 16:24 »

Strajder

• Aspegården
« Svar #17 skrivet: 27 jul-07 kl 20:32 »
Eftersom din granne har brukat jorden (muntlig överenskommelse att ta vall "räknas" som avtal) då det var läge att söka stödrätter så har han full rätt att göra vad han vill med dessa stödrätter. De hänger inte ihop med marken efter det att de blivit beviljade! Kan han inte använda det så kan han alltid sälja stödrätterna vidare inom samma stödområde. Priserna är måttliga men han bör få ett engångsbelopp om 1500-2000:-/ha.

Du gjorde nog ett stort misstag den dagen du valde att ställa dig utanför systemet med stödrätter och nu anklagar du din granne för att han var klokare än du.

Sommartorparn

« Svar #18 skrivet: 27 jul-07 kl 21:07 »
Om man inte vill ha subventioner och vara tvungen att uppfylla de krav som ställs, är det inte nödvändigtvis en miss. Att lagen är konstig är en sak. Det är en annan sak att gå bakom ryggen på sin granne som äger marken och inte berätta vad man gör. Den som tog ut stödrätten på det sättet borde ha fattat att konsekvensen vid upptäckt är att grannsämjan inte kommer att kunna förbli vad den var. Och riskera att inte få använda den andres vall. Även för den som inte skäms gäller ordspråket om den som gapar över mycket...

Eldens Väktare

• -
« Svar #19 skrivet: 27 jul-07 kl 21:37 »
Eftersom din granne har brukat jorden (muntlig överenskommelse att ta vall "räknas" som avtal) då det var läge att söka stödrätter så har han full rätt att göra vad han vill med dessa stödrätter. De hänger inte ihop med marken efter det att de blivit beviljade! Kan han inte använda det så kan han alltid sälja stödrätterna vidare inom samma stödområde. Priserna är måttliga men han bör få ett engångsbelopp om 1500-2000:-/ha.

Du gjorde nog ett stort misstag den dagen du valde att ställa dig utanför systemet med stödrätter och nu anklagar du din granne för att han var klokare än du.

Den information jag fick från Länsstyrelsen skiljer från din.
Stödrätten hör till den mark stödet utbetalas för.

Dela detta:

* Inloggade just nu

1580 gäster, 3 användare
Häggblomma, gorlan, Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

- Denna tidning snubblade jag över redan 2002 typ, det bästa att lära sig de mästa. Varje person i detta avlånga land borde läsa denna. Butiker borde ta in dessa... älskar denna tidning. Köpte förut mycket böcker i butiken för många år sedan, men dom kom bort, syrakulturen , ost till husbehov och en del andra.
/ Anna-karin A

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser