Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  larva i honung?  (läst 1471 gånger)

Georgisten

• Mest biodlare, men mycket annat också.
    • Östergötland
    • Östgöta Honung - förädlad nektar från Östergötlands flora
larva i honung?
« skrivet: 22 jul-07 kl 20:52 »
En del torrlarvar och en del omlarvar i gammal drottninggele. Jag har ingen drottninggele men tycker det är rätt bökigt att stryka av larven i torra celler. Går det att ha en liten klick honung i cellen för att underlätta detta?

Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Re:larva i honung?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-07 kl 21:00 »
samla ihop lite "gegga" från celler med mkt unga larver istället.

är jag inte fel underrättad så är det samma käk som den unga kronprinsessan får, fast i större mängd, under hela larvstadiet??? Arbetsbina får "nöja" sig med honung...

rätta mig om jag har fel
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 24 jul-07 kl 19:44 »
Ok, jag ska testa det om jag larvar om igen. Sista larvningen gjorde jag till 50% i honung. Får se hur det gick. :)
Ingen enskild människa kan hävda att den äger jorden, inget enskild människa eller kollektiv kan hävda att de äger andra människor.

Valleman

• -
« Svar #3 skrivet: 26 jul-07 kl 08:51 »
Försök med en droppe vatten. Bra för larven. enkelt, billigare.

Georgisten

• Östergötland
« Svar #4 skrivet: 27 jul-07 kl 21:45 »
Nu har jag fått resultatet. Vet inte varför men varje gång jag har larvat i den här avläggaren (delat samhälle) så antar de bara tre celler. Första gången torrlarvade jag helt och den här gången 50% larvning i honung. 2/3 av cellerna som utvecklats till drottningsceller var larvade i honung. Så jag antar att det fungerar bra. :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

697 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Jättenöjd och glad över tidskriften Åter!
/ Märit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser