Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Flusterstorlek?  (läst 3162 gånger)

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
Flusterstorlek?
« skrivet: 22 jul-07 kl 19:59 »
Jag har tittat i mina böcker och letat på nätet, men hittar ingenstans hur stor flusteröppningen bör vara?

Jag tyckte att min flusteröppning blev väl stor (säkert 5 cm) så jag har satt ett par kilar under så att den nu är 2,5 cm.

Hur stora öppningar har ni på era kupor?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
Re:Flusterstorlek?
« Svar #1 skrivet: 22 jul-07 kl 20:09 »
Jag har tittat i mina böcker och letat på nätet, men hittar ingenstans hur stor flusteröppningen bör vara?

Jag tyckte att min flusteröppning blev väl stor (säkert 5 cm) så jag har satt ett par kilar under så att den nu är 2,5 cm.

Hur stora öppningar har ni på era kupor?
Bina skall ha god ventilation via flustret och/eller nätbotten.
Men "entredörren" får inte bli större än de kan försvara ingången mot inkräktare.  
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

mille

• Gångemad - småskalig lammuppfödning och biodling
    • -
    • Gångemad
« Svar #2 skrivet: 22 jul-07 kl 22:51 »
Jo, men finns det inga rekommendationer? Eller hur märker jag om ventilationen är för dålig?
Gotlandsfår och blandisar. Highland Cattle. Frigående hönor samt ett gäng katter och kaniner. Odlar en del och plockar gärna bär. Nygammal biodlare och trebarnsmamma.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #3 skrivet: 23 jul-07 kl 01:06 »
Jo, men finns det inga rekommendationer? Eller hur märker jag om ventilationen är för dålig?
Förr fick jag lära mig att stypa igen flustret
Nu är det "kallbygge" och nätbotten som gäller, alltså mycket mera luft än vad hela flustret kan erbjuda. Vinterförlusterna är numera försumbara

Fundera inte på att minska flustret av andra orsaker än försvarstekniskt.
När du skattat, ger vinterfoder och på våren då det inte finns lite vaktbin.
Du kan också ha en stor flusteröppning men bromsa framkomligheten med gräs eller galler...
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Dela detta:

* Inloggade just nu

659 gäster, 1 användare
Nataks

* Forum

* Om tidningen Åter

Bästa tidningen!
/Malin Eklöv

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser