Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bärväska till valpen  (läst 1892 gånger)

filurfigur

  • Gäst
Bärväska till valpen
« skrivet: 22 jul-07 kl 15:03 »
Undrar om någon här har testat en sån där bärväska till valpen? Som är som en ryggsäck fast på magen, och som valpen kan sitta i.

Undrar hur valpen sitter där, om den sitter ok eller om det blir helt onaturlig ställning.

Känner mig så låst nu när jag har två äldre hundar och en liten valp. De äldre behöver ju komma ut på långa skogspromenader och sånt precis som innan, men då måste jag alltid fråga mina föräldrar om de kan passa valpen. För valpen kan ju inte hänga med på några längre rundor. Samtidigt så vore det skoj för valpen att också komma ut i skog och mark även om hon inte kan gå hela rundan själv.


Skickar med en bild på en väska jag hittat på nätet som ser ganska praktisk ut. Så ni ser vilken typ av väska jag funderade över...
« Senast ändrad: 22 jul-07 kl 15:04 av filurfigur »

jullin

  • Gäst
Re:Bärväska till valpen
« Svar #1 skrivet: 29 jul-07 kl 21:34 »
Har inte testat sådan, men har sett andra.
De är konstruerade så att man spänner fast hunden, och sedan kan man lyfta hunden med hjälp av två handtag.
Dessa är avsedda för små hundar. Det ser nästan ut som om hunden har en flytväst på sig.

Vet någon vad jag menar?  ;D

Jag undrar också om det verkligen är bra för hunden att hänga i en sån för länge?  ???
Såg ett program på tv. Där sa en "veterinär" att det inte var någon fara.  :-\

Kimma

  • Inlägg: 17138
  • De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
Re:Bärväska till valpen
« Svar #2 skrivet: 29 jul-07 kl 21:43 »
Har inte testat sådan, men har sett andra.
De är konstruerade så att man spänner fast hunden, och sedan kan man lyfta hunden med hjälp av två handtag.
Dessa är avsedda för små hundar. Det ser nästan ut som om hunden har en flytväst på sig.

Vet någon vad jag menar?  ;D

Jag undrar också om det verkligen är bra för hunden att hänga i en sån för länge?  ???
Såg ett program på tv. Där sa en "veterinär" att det inte var någon fara.  :-\

Om inte jag är ute och reser är dessa till för att lyfta hunden i och ur båten, finns även som flytväst med "handtag".
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Fred

  • Inlägg: 2872
  • Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
Re:Bärväska till valpen
« Svar #3 skrivet: 29 jul-07 kl 21:59 »
Om man måste bära valpen bitvis är det väl bara att ta den i famnen?
En stor del av rygg/höftproblem är jag övertygad om kommer från för lite träning i ung ålder både när det gäller hundar och människor.

Alla mina hundar (och ungar) har fått hänga med i egen takt så fort de kan gå. Västvärldens behov av att ständigt köra runt sina minstingar i barnvagnar, kundvagnar och bilstolsinsattser och bära runt hundar i väskor tror jag gör mer skada än nytta.

/Fred
Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Anna.D

  • Inlägg: 278
Re:Bärväska till valpen
« Svar #4 skrivet: 30 jul-07 kl 09:35 »
Håller med dig Fred./Anna

jullin

  • Gäst
Re:Bärväska till valpen
« Svar #5 skrivet: 30 jul-07 kl 10:49 »
Om inte jag är ute och reser är dessa till för att lyfta hunden i och ur båten, finns även som flytväst med "handtag".

Nej det var inte sådana men strunt samma jag håller också med fred och tycker dessa är helt onödiga... :-\

filurfigur

  • Gäst
Re:Bärväska till valpen
« Svar #6 skrivet: 30 jul-07 kl 11:32 »
Jag har hittat en gräsligt ful bärväska till valpen, och den fungerar bra.

Jag håller med er om att en valp ska få följa med i sin egen takt, men samtidigt så ska de inte motioneras eller överanstränga sig för mycket innan deras benstomme växt färdigt.

Och är man ute i skogen och går i 1-2 timmar med de andra hundarna så skulle säkert den här valpen springa med, men det skulle troligen inte va bra för henne.

Sen håller jag med om att man bara kan plocka upp valpen och bära den i famnen, men det funkar dåligt när man håller två andra hundar i koppel. Och jag har för det mesta mina hundar i koppel, dels för att den ena är en jaktgalning utan dess like, och dels för att det kan finnas hundrädda människor. Men också för att det i många naturreservat faktiskt är koppeltvång.

Så för att inte hela tiden vara beroende av att någon annan människa ska följa med ut i skog och mark så var bärväskan ett bra alternativ nu några månader tills hon kan gå hela rundan själv.

Sen att jag skäms för att väskan är ful och för att det ser töntigt ut att bära valpen där i, det får jag väl stå ut med....  :-[


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

404 gäster, 3 användare
Olofssonskan, Anders Flix, Numera

* Forum

* Om tidningen Åter



- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser