Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  "hängen" under hakan!  (läst 6082 gånger)

Getgårn

  • Inlägg: 13
"hängen" under hakan!
« skrivet: 19 jul-07 kl 20:58 »
En fråga, kanske dum :-[ Men vad är hängena under hakan ??? Har de nåt´syfte eller finns de bara där :-\

Gris-Eva

  • Inlägg: 1273
  • ~Allt är vackert som ses med kärlekens ögon~
    • Västergötland
    • Ms Piggy's Pet Pigs
Re:"hängen" under hakan!
« Svar #1 skrivet: 19 jul-07 kl 21:52 »
Det har jag också undrat.
Och det verkar inte finnas någon logik på vilka som får det. ???

Ni duktiga och kunniga get-människor som finns här.
Kan någon ge en förklaring? ;)
Bor med min sambo på en liten gård med våra bästa vänner som är 2 hästar, 5 hönor+1 tupp, 15 minigrisar, 2 katter & linderödsvinen Bianca och Lisen.:)
Vi har en liten uppfödning av minigrisar. Ms Piggy's Pet Pigs. www.minigrisar.se

ninna b

  • Gäst
Re:"hängen" under hakan!
« Svar #2 skrivet: 20 jul-07 kl 00:04 »
Menar ni klockorna.....jag har läst någonstan ...att en duktig mjölkget har klockor men jag vet inte. Skulle tro att det är nån sorts körtlar men vilket syfte dom har vet inte jag. Skulle vara kul att få veta.

Gruff

  • Inlägg: 4550
    • Östergötland
    • Caprifool
Re:"hängen" under hakan!
« Svar #3 skrivet: 20 jul-07 kl 01:16 »
Jag har aldrig sett något om att dom skulle ha någon funktion. Förrutom rent kosmetiska d.v.s.  :) Fint med "kläppar" som vissa kallar dom. En av mina har, men hennes killing fick tyvärr inga. Det om mjölkmängd, vet jag inte heller. Jag är skeptisk. Även om det faktiskt är så att hon mjölkar bäst.

Balbina

  • Inlägg: 957
    • -
Re:"hängen" under hakan!
« Svar #4 skrivet: 20 jul-07 kl 12:22 »
Söta är de iaf. oavsett varför de finns där.
Om det hade varit en körtel med viktig funktion så borde väl alla ha dem??? Om det inte är som så att vi har avlat bort dem.
Dvärggetter har mer sällan klockor än mjölkgetter har dem.
Att klockorna visar att de är bra mjölkgetter ska dock bara vara en skröna. Men vem vet....


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

415 gäster, 2 användare
javill, addebadde

* Forum

* Om tidningen Åter



- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser